Analiza audytoriów medialnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-C.8IIsM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza audytoriów medialnych |
Jednostka: | Instytut Kultury |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0200-2SO, zarządzanie mediami i reklamą, stacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 26 miejsc
Konwersatorium, 15 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Malwina Popiołek | |
Prowadzący grup: | Malwina Popiołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | 1. W zakresie wiedzy - zna podstawowe pojęcia, metody oraz techniki badań audytoriów medialnych. 2. W zakresie umiejętności - wie gdzie szukać aktualnych danych dot. wyników badań mass mediów, a także potrafi je analizować i interpretować. 3. W zakresie kompetencji społecznych - potrafi formułować własną, krytyczną ocenę zjawisk zachodzących w przestrzeni medialnej. |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin ustny. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zdobyta wiedza i umiejętności sprawdzone zostaną podczas egzaminu ustnego składającego się z następujących modułów: -ocena znajomości pojęć; -ocena znajomości metod i technik badawczych; -ocena umiejętności analizy i interpretacji danych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
W ramach kursu uczestnicy zapoznawani będą z metodami i technikami badań ilościowych (badania odbiorców mediów) i badań jakościowych (badania medioznawcze). |
|
Pełny opis: |
W ramach kursu realizowane będą następujące zagadnienia: 1. Istotność prowadzenia badań nad mediami z punktu widzenia zarządzania mediami 2. Czym jest audytorium medialne? (audytorium a widownia i publiczność) Pomiar audytoriów medialnych w Polsce. 3. Badanie czytelnictwa prasy (badania jakościowe + ilościowe w tym szczególnie segmentacja psychograficzna i analiza stylów życia, analiza typografii i układu strony) 4. Badanie słuchalności radia (badania jakościowe + ilościowe w tym zwłaszcza: badanie Radio Track) 5. Badanie oglądalności telewizji (badania ilościowe + jakościowe) 6. Pomiar widowni internetowej (badania ilościowe + jakościowe) 7. Pomiar odbiorców reklamy medialnej (badania ilościowe + jakościowe) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Goban-Klas T., „Media i komunikowanie masowe“, Warszawa 2004, rozdział: X „Odbiorcy i publiczność“. Maryńczak R., Telemetria : pomiar widowni telewizyjnej - podstawa wyceny czasu reklamowego, „Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie”, nr 538(2000), 125-135. Wimmer R. D., Dominick J. R., „Mass media. Metody badań”, Kraków 2008, część IV. Informacje pochodzące ze stron: https://radiotrack.pl/ https://www.pbc.pl/ https://www.nielsen.com/pl/pl/solutions/measurement/television/ http://pbi.org.pl/pbi/ Literatura uzupełniająca: Jupowicz-Ginalska A., „Marketing medialny”, Warszawa 2010. Laberschek M., Przydatność metod badania potrzeb odbiorców internetowych serwisów informacyjnych…. „Zarządzanie w Kulturze”, t. 12, z. 14/2011, s. 27-42. McQuail D., „Teoria komunikowania masowego“, Warszawa 2007, rozdział XV, rozdział XVI. Mikosz J., „Sposoby promocji współczesnej polskiej prasy drukowanej”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, rozdział I. Raport: INFORMACJA O AUDYTORIUM RADIOWYM W POLSCE W 2018 ROKU dostęp: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/kontrola/program/radio/kwartalne/rynek_radiowy2018_2.pdf Bieżące raporty dot. oglądalności TV w Polsce dostępne tu: http://www.krrit.gov.pl Żabiński R., „Marketing na rynku prasowym”, Warszawa 2010, rozdział IV: Badania marketingowe na rynku prasowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.