Seminarium magisterskie: Człowiek w relacjach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IPS-402/IV1920ps | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie: Człowiek w relacjach społecznych | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-n069-1-MD-10 V rok, studia stacjonarne - seminaria magisterskie kontynuacja z IV roku |
||
Punkty ECTS i inne: |
14.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 13 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Antoni Wontorczyk | |
Prowadzący grup: | Antoni Wontorczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pierwszego etapu opracowania projektu badawczego, a więc: sformułowania tematu badawczego, zrealizowania kwerendy bibliograficznej uwieńczonej napisaniem części teoretycznej i sformułowaniem problemu badawczego. |
|
Efekty kształcenia: | K_W30 Posiada rozszerzoną wiedzę o projektowaniu badań diagnostycznych, hipotezowaniu, weryfikowaniu hipotez i wnioskowaniu diagnostycznym; zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia pomiaru oraz opisu odpowiednie dla psychologii klinicznej dzieci i dorosłych oraz neuropsychologii K_W31 Ma wiedzę dotyczącą badań psychologicznych – etapów postępowania badawczego, czynników wpływających na trafność i rzetelność badań naukowych oraz relacji badacz-osoba badana K_W40 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą różnych działów psychologii, opcjonalnie rozszerza wiedzę szczegółową w wybranym zakresie obejmującą zaawansowane teorie, metodologię, procedury postępowania K_W42 Posiada bogatą wiedzę o projektowaniu badań naukowych w psychologii K_W47 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej K_W50 Posiada wiedzę o zasadach ochrony własności intelektualnej K_W44 Rozumie zasadę stałego kształcenia i rozwijania wiedzy profesjonalnej K_W46 Zna dokładnie zasady etyczne obowiązujące w zawodzie psychologa K_U12 Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych K_U30 Posiada umiejętność stosowania zasad ochrony własności intelektualnej K_U01 Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, selekcjonowania, przetwarzania oraz integracji informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz ich interpretowania; potrafi formułować na ich podstawie krytyczne sądy K_U06 Posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, wątpliwości i sugestii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów teoretycznych, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań K_K11 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie rozplanować pracę indywidualną i w grupie K_K17 Kształtuje postawę ciekawości poznawczej oraz dążenia do prawdy w podejmowanych działaniach empirycznych K_K21 Szanuje cudzą własność intelektualną i przestrzega reguł ochrony własności intelektualnej K_K02 Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę i okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu K_K03 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej; ma rozwiniętą wrażliwość badawczą, odznacza się rzetelnością, rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K04 Jest przekonany o konieczności i wadze przestrzegania zasad etyki zawodowej; podejmuje refleksję na tematy związane z etyką działania, prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; właściwie rozstrzyga dylematy związane z praktyką zawodową i działalnością naukowo-badawczą |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczony III rok studiów na kierunku Psychologia |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Z uwagi na fakt, że przedmiot realizowany jest przez trzy semestry student, aby mógł przejść do realizacji kolejnego etapu pracy musi uzyskać zaliczenie po każdym semestrze. Aby przejść do etapu drugiego student musi sformułować temat badań oraz zgromadzić literaturę niezbędną do napisania części teoretycznej. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sformułowany temat badawczy oraz wykonana kwerenda bibliograficzna potrzebna do napisania części teoretycznej i przygotowania badań empirycznych, zrealizowane badania empiryczne. |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, odczyt), • metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny), • metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne, seminarium, dyskusja dydaktyczna), • metody programowane (z wykorzystaniem komputera), |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w seminarium oraz konsultacje z prowadzącym zajęcia – 50 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć - 50 h • lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 40 h |
|
Pełny opis: |
I. Psychologia pracy ze szczególnym uwzględnieniem problematyki motywacji i satysfakcji zawodowej, job insecurity, problemów akulturacyjnych, bezrobocia itp. II. Psychologia zarządzania, organizacji pracy oraz patologii pracy i organizacji. III. Poradnictwo zawodowe w szczególności szeroko rozumiana kwestia tranzycji młodzieży na rynek pracy, rozwoju karier zawodowych, IV. Psychologia transportu w szczególności zachowania się kierowców i pieszych, podejmowania ryzyka, zachowań agresywnych, kultury jazdy. V. Psychologia różnic indywidualnych głównie w odniesieniu do temperamentu. VI. Psychologii polityki. VII. Psychologia ekologiczna w szczególności zagadnienia oporów społecznych wobec zmian środowiskowych, konflikty przestrzenne, lokalizacyjne. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa dla wszystkich studentów): Brzeziński, J. Metodologia badań psychologicznych, PWN. 2006. Literatura uzupełniająca: Zawadzki, B. Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Wyd. Scholar. 2006 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.