Teorie i metody oddziaływania w psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IPS-42/Vst | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Teorie i metody oddziaływania w psychologii | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-n069-1-MD-10 V rok studia stacjonarne - PLAN STUDIÓW V rok, semestr zimowy, studia stacjonarne - przedmioty obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
7.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 175 miejsc ![]() Wykład, 15 godzin, 175 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Sikorska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kuleta-Krzyszkowiak, Bogusława Piasecka, Iwona Sikorska | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | K_W12 Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia psychologii; zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia pomiaru oraz opisu odpowiednie dla psychologii społecznej K_W19 Rozumie istotę funcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, przystosowania i nieprzystosowania, normy i patologii w kontekście zachowania jednostki K_W32 Ma rozszerzoną wiedzę o projektowaniu oddziaływań psychologicznych i ich ewaluacji K_W34 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności psychoedukacyjnej, psychoprofilaktycznej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach K_W13 Ma szczegółową wiedzę o funkcjonowaniu i dynamice małych grup społecznych K_W35 Ma wiedzę w zakresie działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych; zna zasady korygowania zaburzeń funkcjonowania jednostek, zaburzeń relacji społecznych oraz w związkach partnerskich, rodzinie i społeczeństwie K_W17 Ma uporządkowaną wiedzę o celach, sposobie organizacji i funkcjonowania instytucji pomocowych, poradnianych, terapeutycznych, psychoprofilaktycznych, psychoedukacyjnych, pogłębioną w wybranych zakresach K_U08 Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktu psychologicznego K_U14 Potrafi zaplanować działania psychoterapeutyczne i je w podstawowym zakresie przeprowadzić K_K15 Potrafi budować sojusz terapeutyczny K_K10 Realizuje zadania zawodowe w sposób rozważny i ostrożny, zapewniając bezpieczeństwo sobie, klientom i współpracownikom K_K12 Dba o wszechstronny rozwój osobisty, stale doskonali własny warsztat pracy profesjonalnej WIEDZA: Znajomość różnych form pomocy psychologicznej ( terapia, rehabilitacja , resocjalizacja itp) i różnych grup odbiorców pomocy.( wiek , rodzaje problemów, indywidualny klient, grupa itp). UMIEJĘTNOŚCI ; różnicowania podejścia teoretycznego i strategii w zależności od typu wspomaganego i jego problemu ,zdolność zastosowania podstawowych procedur i strategii pomocy proponowanych przez specyficzną formę pomagania ( nacisk na te metody , które mają charakter uniwersalny i są obecne wielu formach oddziaływań),umiejętność posługiwania się narzędziem ze świadomością jego podstaw teoretycznych, jego zalet i ewentualnych przeciwwskazań, zdolność obserwacji i samoobserwacji , wglądu i wykorzystania tej zdolności w relacji pomagania. POSTAWY; Odpowiedzialności, ostrożności , wrażliwości na problemy etyczne związane z pomocą, cierpliwości , tolerancji , współpracy i gotowości do samorozwoju w pełnionej roli. |
|
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych – przedmiot obowiązkowy , sekwencyjny |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia semestru jest wygłoszenie (w parach) jednego tematu (do wyboru) i zaprezentowanie w uzupełnieniu wybranych (po konsultacji) metod i technik . Warunkiem zaliczenia całego przedmiotu jest zdanie testu wiadomości , którego pytania obejmują problemy prezentowane na zajęciach i omawiane w lekturze. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocena prezentacji referatu ( oddany tez w wersji pisemnej) i przedstawionych grupie technik ( po indywidualnych konsultacjach). Koniec zajęć ; test wiadomości ; min. 90 pytań zamkniętych |
|
Metody dydaktyczne: | Formą realizacji przedmiotu jest wykład informacyjny i metody aktywizujące ; dyskusja, studium przypadku,inscenizacja, multimedialne prezentacje, filmy instruktażowe. |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach 80 godzin,; zapoznanie się z literaturą 30 godzin, prezentacja referatu i wybranych technik ; 15 godzin, przygotowanie do egzaminu 35 godzin |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
nie dotyczy | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest prezentacja 1. założeń teoretycznych , stojących za podstawowymi strategiami oddziaływań w psychologii zdrowia, rehabilitacji , psychoterapii, reedukacji resocjalizacji itp.2.przybliżenie studentom wybranych technik ( obszar zastosowania, plusy i ograniczenia ) W wyniku ukończenia przedmiotu student: 2.zdobywa umiejętność wykorzystywania metod stosownie do przyjętej perspektywy teoretycznej i problemu klienta, nabywa zdolności posługiwania się narzędziem ( instrukcja , przeprowadzenie itp),rozwija umiejętność analizy i interpretacji procesu pomagania zgodnie z jego formą i zastosowaniem. Zdobywa3. wiedzę pozwalającą mu zdefiniować i różnicować formy oddziaływań psychologicznych, zorientować się w wielości i różnorodności podejść teoretycznych ,stosowanych w oddziaływaniach pomocowych i tych związanych z samorozwojem Przekazana wiedza uzupełniona jest przez charakterystykę strategii typowych dla opisywanych szkół , co umożliwia kojarzenie założeń teoretycznych z technikami oddziaływania i z określonymi grupami klientów , wobec których te metody są najbardziej skuteczne. Wiedza o procedurach , ich zaletach i ograniczeniach daje studentowi możliwość lepszego , bardziej świadomego posługiwania się narzędziami w przyszłej pracy. Kształtuje 4. postawę ostrożności w operowaniu metodą, poznaje jej ograniczenia, zdobywa zdolność elastycznego myślenia o strategiach zmiany i oczekiwanych efektach .Kształtuje postawę kooperacji, rozwija odpowiedzialność i zdolność autoprezentacji oraz zdolności trenerskie i lidera grupy. Z założeniami paradygmatu humanistycznego prezentowane są metody wspierania rozwoju i samorealizacji , nastawione na kreatywność i wykorzystanie potencjału ( np. wizualizacja, metafora ,wykorzystanie muzyki itp.). Z założeniami behawioralno-poznawczymi prezentowane są metody oddziaływań krótkoterminowych ; doradztwo, interwencja, terapia itp.( relaksacja, samowzmocnienie , psychodrama itp ) Z założeniami psychologii analitycznej omawiane są techniki interpretacji, pracy z niechęcią ,analizy snów ,pracy z ciałem itp. Za założeniami modelu systemowego omawiane są techniki genogramu, pytań cyrkularnych, intencji paradoksalnych itp. | |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe 1. Grzesiuk, L. (red.) Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Wyd. Eneteia. Warszawa 2005. Całość 2. Grzesiuk L. (red.). Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik akademicki. Wyd. Eneteia. Warszawa 2006. Część 1 (Psychoterapia grupowa) i Część 2 (Psychoterapia rodzin) 3. Egan G. Kompetentne pomaganie. Wyd. Zysk i S-ka. Poznań, 2002. Całość 4. Cohen, J.A., Mannarino, A.P., Deblinger , E. (2011). Terapia traumy I traumatycznej żałoby u dzieci I młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 3-21 5. Kazdin, A.E.; Weisz, J.R. (2006). Psychoterapia dzieci młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdział 1 6. Knill, Ch., M. (1996). Programy aktywności i komunikacji. S. 7-18 7. Sikorska, I. (2010). Rozwój dziecka w przedszkolu. Kraków: Wyd. UJ, s. 35- 51. 8. Wolańczyk, Kołakowski, SKotnicka (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa. S. 128-165 Lektury dodatkowe: Shneider M., Corey , Metody grupowej pomocy psychologicznej rozdział IV, V, VI, VII, VIII, Sek H., Społeczna psychologia kliniczna , ( 365-443. 472-501). Garfield , Psychoterapia i zmiana zachowania , Lazarus Wyobraźnia w psychoterapii, Jasiecka D .Oblicza kryzysu psychologicznego ( 111-213), . Barker , Metafory w psychoterapii, Necka E., Psychologia twórczości (rozdział 1-4,7-9) Santorski , Rezonans i dialog, AB pomocy psychologicznej , Jestem także ciałem , Czapow, Czapow, Psychodrama , rozdz. 1( część 2,3), rozdz. 2,3,4. Oster, Gould , Rysunek w psychoterapii , ( rozdz. 1,3) Corey, Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii (rozdział 1,3) Koziełło, Taniec i psychoterapia (rozdział 3,4) Houston, Gestalt (rozdział 2,5, 8) Hill C., Sen w psychoterapii Ford, J.D.(2010). Posttraumatic Stress Disorder. Scientific and Professional Dimensions. Amsterdam, Boston, Oxford: Elsevier Academic Press Gil. E. (2006). Helping Abused and Traumatized Children. Directing and Nondirecting Approaches. New York, London: The Guilford Press Herman, J.L. (2004). Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWp | |
Uwagi: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.