Psychologia ewolucyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IPS-513/IIIs/psnn | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ewolucyjna | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej | ||
Grupy: |
III rok studia stacjonarne - PLAN STUDIÓW III rok studia stacjonarne, specjalność: NEUROPSYCHOLOGIA I NEUROKOGNITYWISTYKA - PLAN STUDIÓW III rok, semestr letni, studia stacjonarne - przedmioty obowiązkowe Przedmioty dla programu WZKS-069-2-MD-10, neuropsychologia i neurokogniwistyka Przedmioty dla programu WZKS-n069-1-MD-10 |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin, 204 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Stefan Florek | |
Prowadzący grup: | Stefan Florek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami i wynikami badań psychologii ewolucyjnej. Rozwinięcie umiejętności odnoszenia teorii z zakresu psychologii ewolucyjnej do wyjaśniania, przewidywania oraz modyfikowania zachowania. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą różnych działów psychologii, opcjonalnie rozszerza wiedzę szczegółową w wybranym zakresie obejmującą zaawansowane teorie, metodologię, procedury postępowania (KW40) Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności psychoedukacyjnej, psychoprofilaktycznej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach (KW48) Umiejętności: Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności profesjonalne oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do kierowania własną karierą zawodową (KU23) Kompetencje społeczne: Dba o wszechstronny rozwój osobisty, stale doskonali własny warsztat pracy profesjonalnej (KK12) |
|
Wymagania wstępne: | brak wymagań |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Pozytywny wynik egzaminu pisemnego. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin - test jednokrotnego wyboru (na platformie Pegaz-Egzaminy) |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Bilans punktów ECTS: | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu i treściami wykładu: 90 godzin |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z psychologią ewolucyjną jako relatywnie nową dyscypliną integrującą psychologię i biologię ewolucyjną. | |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką metodologiczną psychologii ewolucyjnej, najważniejszymi teoriami i koncepcjami formułowanymi na jej gruncie oraz wybranymi wynikami badań empirycznych. W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia: ewolucjonizm przed Darwinem; klasyczny darwinizm; syntetyczna teoria ewolucji; etologia i socjobiologia; teorie w biologii ewolucyjnej drugiej połowy XX wieku i tzw. rewolucja kognitywna; psychologia ewolucyjna - synteza ustaleń biologii ewolucyjnej i psychologii poznawczej; metody badawcze w psychologii ewolucyjnej – testowanie hipotez ewolucyjnych; problemy adaptacyjne Homo sapiens i mechanizmy psychiczne wykształcone w celu ich rozwiązywania; adaptacje wykształcone z uwagi na problemy związane ze zdobywaniem terytorium, schronienia, pożywienia i zagrożeniami dla życia; kobiece i męskie strategie doboru partnera, podtrzymywania związku oraz „konflikt płci”; teoria dostosowania łącznego a relacje między krewnymi; współpraca i rywalizacja a altruizm odwzajemniony i dobór płciowy, ewolucyjne źródła agresywnego zachowania, mechanizmy psychiczne związane z hierarchią w grupie społecznej, ewolucja świadomości, języka i kultury; perspektywy integracji podstawowych gałęzi psychologii na gruncie ewolucjonizmu. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Oniszczenko Włodzimierz (2003) Elementy genetyki zachowania (w:) Psychologia. Podstawy Psychologii, T.1, red. Jan Strelau, s. 205-226 - Buss D. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP /wybrane rozdziały: 3, 4, 5, 7, 8, 9, 13/ Literatura uzupełniająca: - Roberts, S. Craig (ed.) Applied evolutionary psychology. Oxford: Oxford University Press - Pisula Wojciech (2003) Psychologia ewolucyjna (w:) Psychologia. Podstawy Psychologii, T.1, red. Jan Strelau, s. 179-203. oraz wybrane rozdziały następujących monografii: - Buss David M. (2003) Ewolucja pożądania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. - Dawkins Richard (2003) Fenotyp rozszerzony, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa. - Dennett Daniel C. (1991) Consciousness Explained, Little, Brown and Company, Boston, Toronto, London. - Klawiter Andrzej, red. (2009) Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Tom 2, Ewolucja i złożone struktury poznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. - Lorenz Konrad (1963) Tak zwane zło, PIW, Warszawa. - Miller Geoffrey (2004) Umysł w zalotach. Jak wybory seksualne kształtowały naturę człowieka, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań. - Pinker Steven (2005) Tabula rasa. Spory o naturę ludzką. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. - Pinker Steven (2002) Jak działa umysł, Książka i Wiedza, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.