Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening Psychologiczny I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.IPS.JSP/I-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening Psychologiczny I
Jednostka: Instytut Psychologii Stosowanej
Grupy: I rok studia stacjonarne, kierunek: psychologia, profil praktyczny
psychologia, stacjonarne jednolite magisterskie, profil praktyczny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin, 215 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Passowicz
Prowadzący grup: Piotr Passowicz, Piotr Słowik, Zbigniew Wajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia zajęć:

hybrydowe

Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Celem treningu jest zainicjowanie procesu świadomego samorozwoju, w założeniu trwającego przez cały czas studiów, poprzez modelujące doświadczenie własne w trakcie zajęć treningowych, odnoszących się do następujących umiejętności:


umiejętność efektywnego funkcjonowania w małej grupie, jako środowisku sprzyjającemu rozwojowi tzw. kompetencji miękkich,


kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych, co związane jest z właściwym komunikowaniem społecznym, elastycznym korzystaniem z ról społecznych w obrębie małej grupy, uwzględniającym możliwości własne i oczekiwania zespołu.


Spodziewanym efektem uczestnictwa w treningu ma być ukształtowanie postawy dążenia do stałego rozwoju i doskonalenia korzystania z kompetencji miękkich , w celu osiągania większej skuteczności w życiu zawodowym a pośrednio wpływania na podnoszenie jakości swego życia w ogóle.


Efekty kształcenia:

K_W13


Ma szczegółową wiedzę o funkcjonowaniu i dynamice małych grup społecznych


K_W12


Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia psychologii; zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia pomiaru oraz opisu odpowiednie dla psychologii społecznej


K_W24


Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej; ma pogłębioną wiedzę o języku jako narzędziu pracy psychologa


K_U22


Potrafi animować pracę nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów terapeutycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, umiejętności psychospołecznych a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; ma rozwinięte kompetencje intrapsychiczne i interpersonalne


K_U20


Posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów i sporów na drodze negocjacji i mediacji


K_U02


Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk społecznych


K_U03


Potrafi sprawnie i skutecznie porozumiewać się (w języku polskim i w języku obcym) przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych


K_K01


Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób


K_K06


Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy i własny rozwój zawodowy, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, stale doskonali własny warsztat pracy profesjonalnej


Wymagania wstępne:

Przyjęcie na I rok studiów psychologicznych w IPS UJ

Forma i warunki zaliczenia:

Praca zaliczeniowa składająca się z dwóch części eseju reflektującego, oraz części obiektywizującej poświęconej fazom rozwoju grupy treningowej

Warunki zaliczenia:

-aktywne uczestnictwo w zajęciach warsztatowo-treningowych

-przygotowanie po zajęciach raportów-refleksji z każdego spotkania

-przygotowanie prac zaliczeniowych: eseju reflektującego


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Weryfikacja na bieżąco poziomu refleksji własnej, wglądu w emocje i rozumienia faz rozwoju grupy poprzez wypowiedzi podsumowujące studenta każdy blok zajęciowy

Metodą sprawdzania efektów jest zawartość merytoryczna:

a) eseju reflektującego :

-udokumentowana w pracy znajomość literatury i modeli opisujących zjawiska procesu grupowego

-udokumentowana w pracy zdolność do identyfikowania, nazywania i wiązania emocji własnych i towarzyszących im sądów z konkretnymi sytuacjami w trakcie pracy treningowej

- integracja powyższej wiedzy z doświadczeniami własnymi i umiejętność stawienia i weryfikacji hipotez odnoszących się do specyfiki dynamiki rozwoju własnej grupy treningowej


Terminy egzaminów i zaliczeń:

Termin oddania pracy ustalany jest indywidualnie z każdą grupą studencką, przy zachowaniu ram sesyjnych.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - opowiadanie
Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)
Metody problemowe - metody aktywizujące - inscenizacja

Metody dydaktyczne:

metody podające – anegdota, metody podające – opowiadanie, metody podające – pogadanka, metody problemowe - metody aktywizujące – inscenizacja, metody praktyczne

Bilans punktów ECTS:

aktywne uczestnictwo w zajęciach warsztatowo-treningowych - 28 godzin

-przygotowanie w trakcie trwania zajęć raportów z każdego spotkania- 30 godz.

-przygotowanie prac zaliczeniowych: eseju reflektującego - 85 godz


Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 1

Skrócony opis:

Trening jest nowoczesną formą dydaktyczną, która pozwala na rozpoczęcie przygotowania do przyszłego zawodu już na I roku studiów psychologicznych. Jego cele obejmują aktywizowanie rozwoju poprzez doświadczenie w grupie otwartego komunikowania swojego "ja" innym, testowania granic własnych i własnego stylu funkcjonowania w małej grupie; obejmujących optymalną bliskość, otwartość, uważność na siebie i drugiego, rozwijani kreatywności własnej, wzajemną współpracę, oraz faz rozwoju grupy na funkcjonowanie własne i pozostałych uczestników, jako matrycy na bazie której kształtują się wyżej opisane umiejętności.

Pełny opis:

Trening jest nowoczesną formą dydaktyczną, która pozwala na rozpoczęcie przygotowania do przyszłego zawodu już na I roku studiów psychologicznych. Jego cele obejmują aktywizowanie rozwoju poprzez doświadczenie w grupie otwartego komunikowania swojego "ja" innym, testowania granic własnych i własnego stylu funkcjonowania w małej grupie; obejmujących optymalną bliskość, otwartość, uważność na siebie i drugiego, rozwijani kreatywności własnej, wzajemną współpracę, oraz faz rozwoju grupy na funkcjonowanie własne i pozostałych uczestników, jako matrycy na bazie której kształtują się wyżej opisane umiejętności.

Umiejętności psychologiczne będące przedmiotem uczenia i doskonalenia w czasie treningu i stopień ich praktycznego opanowania wyznaczają poziom zawodowej kompetencji studentów, widocznej z jednej strony w ich społecznym przystosowaniu, z drugiej - w przydatności do podejmowania zadań psychologii stosowanej.

Wiodące treści zajęć:

Przedstawienie i ustalenie form współpracy, oraz zbudowaniu struktury grupy.

Komunikowanie siebie innym – rola wielowymiarowego prezentowania siebie jako warunku wzajemnego poznania i szukania elementów wspólnych dających podstawę pod spójność grupową.

Budowanie zaufania i bezpieczeństwa w grupie.

Kształtowanie uważności na siebie i innych w procesie badanie otwartości własnej w relacji wobec drugiego i grupy.

Pogłębianie otwartego stylu komunikowania swego "ja" innym, doświadczenie wpływu otwartości na budowanie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych oraz na ich doskonalenie w codziennym życiu.

Doświadczenie w wystarczająco bezpiecznym, środowisku grupowym optymalnej regresji w służbie ego sprzyjającej uruchamianiu i kształtowaniu kreatywności własnej w procesie wzajemnej współpracy.

Doświadczenie, refleksja i wgląd w procesie identyfikacji własnej roli grupowej

Zwiększenie świadomości potrzeb i dążeń uczestników na progu dorosłości, lepsze rozumienie własnego systemu wartości oraz pobudzenie świadomego dążenia do ich urzeczywistniania.

Podsumowanie pracy własnej, i poszczególnych uczestników i grupy, oraz dokonanie refleksji nad najistotniejszymi doświadczeniami własnymi w trakcie trwania zajęć, w kontekście dalszego rozwoju własnego.

Literatura:

Carnegie D.(1993). Jak przestać się martwić i zacząć żyć. Wyd. Emka.

Corey M.S. Corey G. “Grupy”(2002), cz.II “Proces grupowy: Fazy rozwoju.,wyd. IPZ PTP

Grzesiuk L., Trzebińska E. (1978). Jak ludzie porozumiewają się. Warszawa, Wyd. NK.

Jourard S. (1987). Zdrowa osobowość i odsłanianie się. “Nowiny Psychologiczne”, nr 4.

Król-Fijewska M. (1993). Trening asertywności .Warszawa.

Maciuszek J.(1996). Sztuka udanego życia. Kraków.

Peale N. (1995). Moc pozytywnego myślenia. Wyd. Emka.

Persaud R., A więc myślisz, że jesteś zdrowy. (Pozostać przy zdrowych zmysłach). Wyd. J. Santorski & Co.

Rees, Graham (1993). Bądź sobą. Trening Asertywności. Warszawa, Wyd. KiW.

Way B. (1997) Drama, Warszawa WSiP

Uwagi:

Każdy z Prowadzących realizuje wspólne treści i cele programowe przedmiotu, przy użyciu właściwych dla swojego doświadczenia i stylu pracy pracy narzędzi.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a