Trening Psychologiczny I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IPS.JSP/I-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Trening Psychologiczny I |
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej |
Grupy: |
I rok studia stacjonarne, kierunek: psychologia, profil praktyczny psychologia, stacjonarne jednolite magisterskie, profil praktyczny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin, 215 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Passowicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Passowicz, Piotr Słowik, Zbigniew Wajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia zajęć: | hybrydowe |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem treningu jest zainicjowanie procesu świadomego samorozwoju, w założeniu trwającego przez cały czas studiów, poprzez modelujące doświadczenie własne w trakcie zajęć treningowych, odnoszących się do następujących umiejętności: umiejętność efektywnego funkcjonowania w małej grupie, jako środowisku sprzyjającemu rozwojowi tzw. kompetencji miękkich, kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych, co związane jest z właściwym komunikowaniem społecznym, elastycznym korzystaniem z ról społecznych w obrębie małej grupy, uwzględniającym możliwości własne i oczekiwania zespołu. Spodziewanym efektem uczestnictwa w treningu ma być ukształtowanie postawy dążenia do stałego rozwoju i doskonalenia korzystania z kompetencji miękkich , w celu osiągania większej skuteczności w życiu zawodowym a pośrednio wpływania na podnoszenie jakości swego życia w ogóle. |
|
Efekty kształcenia: | K_W13 Ma szczegółową wiedzę o funkcjonowaniu i dynamice małych grup społecznych K_W12 Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia psychologii; zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia pomiaru oraz opisu odpowiednie dla psychologii społecznej K_W24 Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej; ma pogłębioną wiedzę o języku jako narzędziu pracy psychologa K_U22 Potrafi animować pracę nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów terapeutycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, umiejętności psychospołecznych a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; ma rozwinięte kompetencje intrapsychiczne i interpersonalne K_U20 Posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów i sporów na drodze negocjacji i mediacji K_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk społecznych K_U03 Potrafi sprawnie i skutecznie porozumiewać się (w języku polskim i w języku obcym) przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K06 Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy i własny rozwój zawodowy, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, stale doskonali własny warsztat pracy profesjonalnej |
|
Wymagania wstępne: | Przyjęcie na I rok studiów psychologicznych w IPS UJ |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Praca zaliczeniowa składająca się z dwóch części eseju reflektującego, oraz części obiektywizującej poświęconej fazom rozwoju grupy treningowej Warunki zaliczenia: -aktywne uczestnictwo w zajęciach warsztatowo-treningowych -przygotowanie po zajęciach raportów-refleksji z każdego spotkania -przygotowanie prac zaliczeniowych: eseju reflektującego |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Weryfikacja na bieżąco poziomu refleksji własnej, wglądu w emocje i rozumienia faz rozwoju grupy poprzez wypowiedzi podsumowujące studenta każdy blok zajęciowy Metodą sprawdzania efektów jest zawartość merytoryczna: a) eseju reflektującego : -udokumentowana w pracy znajomość literatury i modeli opisujących zjawiska procesu grupowego -udokumentowana w pracy zdolność do identyfikowania, nazywania i wiązania emocji własnych i towarzyszących im sądów z konkretnymi sytuacjami w trakcie pracy treningowej - integracja powyższej wiedzy z doświadczeniami własnymi i umiejętność stawienia i weryfikacji hipotez odnoszących się do specyfiki dynamiki rozwoju własnej grupy treningowej |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Termin oddania pracy ustalany jest indywidualnie z każdą grupą studencką, przy zachowaniu ram sesyjnych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - opowiadanie |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające – anegdota, metody podające – opowiadanie, metody podające – pogadanka, metody problemowe - metody aktywizujące – inscenizacja, metody praktyczne |
|
Bilans punktów ECTS: | aktywne uczestnictwo w zajęciach warsztatowo-treningowych - 28 godzin -przygotowanie w trakcie trwania zajęć raportów z każdego spotkania- 30 godz. -przygotowanie prac zaliczeniowych: eseju reflektującego - 85 godz |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Psychologia, studia stacjonarne jednolite magisterskie, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Trening jest nowoczesną formą dydaktyczną, która pozwala na rozpoczęcie przygotowania do przyszłego zawodu już na I roku studiów psychologicznych. Jego cele obejmują aktywizowanie rozwoju poprzez doświadczenie w grupie otwartego komunikowania swojego "ja" innym, testowania granic własnych i własnego stylu funkcjonowania w małej grupie; obejmujących optymalną bliskość, otwartość, uważność na siebie i drugiego, rozwijani kreatywności własnej, wzajemną współpracę, oraz faz rozwoju grupy na funkcjonowanie własne i pozostałych uczestników, jako matrycy na bazie której kształtują się wyżej opisane umiejętności. |
|
Pełny opis: |
Trening jest nowoczesną formą dydaktyczną, która pozwala na rozpoczęcie przygotowania do przyszłego zawodu już na I roku studiów psychologicznych. Jego cele obejmują aktywizowanie rozwoju poprzez doświadczenie w grupie otwartego komunikowania swojego "ja" innym, testowania granic własnych i własnego stylu funkcjonowania w małej grupie; obejmujących optymalną bliskość, otwartość, uważność na siebie i drugiego, rozwijani kreatywności własnej, wzajemną współpracę, oraz faz rozwoju grupy na funkcjonowanie własne i pozostałych uczestników, jako matrycy na bazie której kształtują się wyżej opisane umiejętności. Umiejętności psychologiczne będące przedmiotem uczenia i doskonalenia w czasie treningu i stopień ich praktycznego opanowania wyznaczają poziom zawodowej kompetencji studentów, widocznej z jednej strony w ich społecznym przystosowaniu, z drugiej - w przydatności do podejmowania zadań psychologii stosowanej. Wiodące treści zajęć: Przedstawienie i ustalenie form współpracy, oraz zbudowaniu struktury grupy. Komunikowanie siebie innym – rola wielowymiarowego prezentowania siebie jako warunku wzajemnego poznania i szukania elementów wspólnych dających podstawę pod spójność grupową. Budowanie zaufania i bezpieczeństwa w grupie. Kształtowanie uważności na siebie i innych w procesie badanie otwartości własnej w relacji wobec drugiego i grupy. Pogłębianie otwartego stylu komunikowania swego "ja" innym, doświadczenie wpływu otwartości na budowanie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych oraz na ich doskonalenie w codziennym życiu. Doświadczenie w wystarczająco bezpiecznym, środowisku grupowym optymalnej regresji w służbie ego sprzyjającej uruchamianiu i kształtowaniu kreatywności własnej w procesie wzajemnej współpracy. Doświadczenie, refleksja i wgląd w procesie identyfikacji własnej roli grupowej Zwiększenie świadomości potrzeb i dążeń uczestników na progu dorosłości, lepsze rozumienie własnego systemu wartości oraz pobudzenie świadomego dążenia do ich urzeczywistniania. Podsumowanie pracy własnej, i poszczególnych uczestników i grupy, oraz dokonanie refleksji nad najistotniejszymi doświadczeniami własnymi w trakcie trwania zajęć, w kontekście dalszego rozwoju własnego. |
|
Literatura: |
Carnegie D.(1993). Jak przestać się martwić i zacząć żyć. Wyd. Emka. Corey M.S. Corey G. “Grupy”(2002), cz.II “Proces grupowy: Fazy rozwoju.,wyd. IPZ PTP Grzesiuk L., Trzebińska E. (1978). Jak ludzie porozumiewają się. Warszawa, Wyd. NK. Jourard S. (1987). Zdrowa osobowość i odsłanianie się. “Nowiny Psychologiczne”, nr 4. Król-Fijewska M. (1993). Trening asertywności .Warszawa. Maciuszek J.(1996). Sztuka udanego życia. Kraków. Peale N. (1995). Moc pozytywnego myślenia. Wyd. Emka. Persaud R., A więc myślisz, że jesteś zdrowy. (Pozostać przy zdrowych zmysłach). Wyd. J. Santorski & Co. Rees, Graham (1993). Bądź sobą. Trening Asertywności. Warszawa, Wyd. KiW. Way B. (1997) Drama, Warszawa WSiP |
|
Uwagi: |
Każdy z Prowadzących realizuje wspólne treści i cele programowe przedmiotu, przy użyciu właściwych dla swojego doświadczenia i stylu pracy pracy narzędzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.