Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kontakt diagnostyczno-terapeutyczny z osobą z dysfunkcją CUN - rola i zadania neuropsychologa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.IPS.JSP/II-24.21
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kontakt diagnostyczno-terapeutyczny z osobą z dysfunkcją CUN - rola i zadania neuropsychologa
Jednostka: Instytut Psychologii Stosowanej
Grupy: II-III rok st. stacjonarne,kierunek: psychologia,profil praktyczny,przedmioty fakultatywne do wyboru
psychologia, stacjonarne jednolite magisterskie, profil praktyczny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusława Bober-Płonka
Prowadzący grup: Bogusława Bober-Płonka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Celem jest zapoznanie studenta z rozumieniem normy i patologii w kontekście zachowania osoby z dysfunkcją oun oraz podstawami nawiązywania kontaktu psychologicznego z chorym neurologicznie

Efekty kształcenia:

0313


K_W40

Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą różnych działów psychologii, opcjonalnie rozszerza wiedzę szczegółową w wybranym zakresie obejmującą zaawansowane teorie, metodologię, procedury postępowania

K_W01

Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w psychologii i dyscyplinach pokrewnych oraz związaną z praktyką pracy psychologa w różnych sferach działań

K_W49

Nabywa wiedzę z zakresu studiowanej specjalności

K_U06

Posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, wątpliwości i sugestii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów teoretycznych, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań

K_U02

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk społecznych

K_U28

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności

K_U29

Nabywa umiejętności z zakresu studiowanej specjalności

K_K19

Rozumie znaczenie refleksji psychologicznej dla praktyki życia społecznego; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego i historycznego dla psychologicznego rozumienia jednostki i społeczności

K_K10

Realizuje zadania zawodowe w sposób rozważny i ostrożny, zapewniając bezpieczeństwo sobie, klientom i współpracownikom

K_K20

Rozwija kompetencje niezbędne dla studiowanej specjalności

Student zdobywa podstawową wiedzę na temat specjalizacji klinicznej w dziedzinie neuropsychologii. Przedmiot zorientowany jest na zastosowania praktyczne w tej wybranej sferze działalności psychologicznej tj. neuropsychologii klinicznej.

Student przyswaja wiedzę na temat normy i patologii w kontekście zachowania jednostki. Zdobywa wiedzę o biologicznym funkcjonowaniu organizmu człowieka, rozszerzoną w zakresie podstaw związku anatomii i funkcjonowania układu nerwowego, uczy się wybranych technik wywiadu i obserwacji klinicznej chorego neurologicznie. Zdobywa podstawowa wiedzę na temat podstaw problematyki dotyczącej orzecznictwa z zakresu neuropsychologii.

Umiejętności

Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktu psychologicznego z chorym neurologicznie, w celu analizowania i podejmowania dalszych działań praktycznych.

Kompetencje społeczne

Uczy się gotowości do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność i uczy się wytrwałości w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie neuropsychologii, angażuje się we współpracę i okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu.


Student kształtuje postawę akceptacji i przestrzegania praw człowieka oraz wrażliwości na problemy i zjawiska społeczne; rozwija możliwości wpływu społecznego z poszanowaniem integralności i autonomii jednostek -bez względu na ich deficyty chorobowe.


Wymagania wstępne:

Wynik egzaminu i zaliczenia z Psychologii Neurobiologicznej, oraz zainteresowania neuropsychologią

Forma i warunki zaliczenia:

Warunki zaliczenia; prace zaliczeniowe, obecność i aktywność na zajęciach

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz praca zaliczeniowa, udział w dyskusjach problemowych, prezentacje.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

zgodnie z kalendarzem roku akademickiego

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Metody dydaktyczne:

Prelekcje, prezentacje, dyskusje, analiza przypadków

Bilans punktów ECTS:

20 godzin udział w zajęciach, 30 godzin pracy własnej studenta (studiowanie specjalistycznej literatury), 30 godzin pracy nad prezentacją zaliczeniową; razem 80 godzin pracy studenta.

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Psychologia, rok 2
Problematyka zajęć;

Studenci zapoznają się z rozumieniem, tzw. normy i patologii organicznej. poznają psychologiczny i neurobiologiczny obraz osoby chorej neurologicznie.

Uczą się rozpoznawania czynników sprzyjających i zakłócających kontaktowi z osobą z dysfunkcją OUN i jego rodziną.

Podczas zajęć rozważanie są problemy natury etyczno-moralnej, Student uczy się posługiwać wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. Przedmiot wprowadza studenta w specyfikę pracy neuropsychologa, jego roli diagnostyczno-terapeutycznej,

Skrócony opis:

Student zdobywa wiedzę i umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktu psychologicznego z chorym neurologicznie, w celu analizowania i podejmowania dalszych działań praktycznych.

Pełny opis:

Tematy zajęć;

1.Rozumienie tzw. normy i patologii organicznej.

2.Psychologiczny obraz osoby chorej neurologicznie.

3.Czynniki sprzyjające i zakłócające kontakt z osobą z dysfunkcją OUN i jego rodziną.

4.Specyfika kontaktu z młodą osobą z chorobą centralnego układu nerwowego.

5.Problemy neurorozwojowe z perspektywy neuropsychologa

6.Rola psychologa w klinice ogniskowych uszkodzeń mózgu i na dalszych etapach leczenia.

- kontakt z osobą ze świeżą dysfunkcją (np. udar, uraz, nowotwór)

- Kontakt z osobą chorą przewlekle (np. epi, demencja, SM)

7.Kontakt diagnostyczno-terapeutyczny jako proces.

8.Problemy etyczno-moralne pracy neuropsychologicznej.

9.Prezentacja przypadków.

Literatura:

literatura:

Wybrana stosowna nowa literatura zgodna z realizowanymi tematami prezentacji

oraz;

1. Kodeks etyczny psychologa PTP , 1 X 2020

2. Rozmowa i wywiad w psychologii, Stanisław Gerstman, PWN, Warszawa 1985

3. Zadania neuropsychologii klinicznej w Walsh, Neuropsychologia kliniczna,PWN,W-wa,2009

4. Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. A. Borkowska, UMCS Lublin,2009

5. Kliniczna neuropsychologia a psychologia kliniczna, A. Herzyk, w Psychologia kliniczna, tom 2, red. Helena Sęk, Wyd. Naukowe, PWN, Warszawa 2007

Dodatkowe;

6.Tajemnica zawodowa psychologa w relacjach osobowych, Marian Stepulak, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002 7.Etyczne aspekty ingerowania w ludzką psychikę, red. Barbara Chyrowicz, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c