Kontakt diagnostyczno-terapeutyczny z osobą z dysfunkcją CUN - rola i zadania neuropsychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IPS.JSP/II-24.21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Kontakt diagnostyczno-terapeutyczny z osobą z dysfunkcją CUN - rola i zadania neuropsychologa |
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej |
Grupy: |
II-III rok st. stacjonarne,kierunek: psychologia,profil praktyczny,przedmioty fakultatywne do wyboru psychologia, stacjonarne jednolite magisterskie, profil praktyczny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bogusława Bober-Płonka | |
Prowadzący grup: | Bogusława Bober-Płonka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem jest zapoznanie studenta z rozumieniem normy i patologii w kontekście zachowania osoby z dysfunkcją oun oraz podstawami nawiązywania kontaktu psychologicznego z chorym neurologicznie |
|
Efekty kształcenia: | 0313 K_W40 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą różnych działów psychologii, opcjonalnie rozszerza wiedzę szczegółową w wybranym zakresie obejmującą zaawansowane teorie, metodologię, procedury postępowania K_W01 Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w psychologii i dyscyplinach pokrewnych oraz związaną z praktyką pracy psychologa w różnych sferach działań K_W49 Nabywa wiedzę z zakresu studiowanej specjalności K_U06 Posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, wątpliwości i sugestii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów teoretycznych, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań K_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk społecznych K_U28 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności K_U29 Nabywa umiejętności z zakresu studiowanej specjalności K_K19 Rozumie znaczenie refleksji psychologicznej dla praktyki życia społecznego; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego i historycznego dla psychologicznego rozumienia jednostki i społeczności K_K10 Realizuje zadania zawodowe w sposób rozważny i ostrożny, zapewniając bezpieczeństwo sobie, klientom i współpracownikom K_K20 Rozwija kompetencje niezbędne dla studiowanej specjalności Student zdobywa podstawową wiedzę na temat specjalizacji klinicznej w dziedzinie neuropsychologii. Przedmiot zorientowany jest na zastosowania praktyczne w tej wybranej sferze działalności psychologicznej tj. neuropsychologii klinicznej. Student przyswaja wiedzę na temat normy i patologii w kontekście zachowania jednostki. Zdobywa wiedzę o biologicznym funkcjonowaniu organizmu człowieka, rozszerzoną w zakresie podstaw związku anatomii i funkcjonowania układu nerwowego, uczy się wybranych technik wywiadu i obserwacji klinicznej chorego neurologicznie. Zdobywa podstawowa wiedzę na temat podstaw problematyki dotyczącej orzecznictwa z zakresu neuropsychologii. Umiejętności Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktu psychologicznego z chorym neurologicznie, w celu analizowania i podejmowania dalszych działań praktycznych. Kompetencje społeczne Uczy się gotowości do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność i uczy się wytrwałości w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie neuropsychologii, angażuje się we współpracę i okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu. Student kształtuje postawę akceptacji i przestrzegania praw człowieka oraz wrażliwości na problemy i zjawiska społeczne; rozwija możliwości wpływu społecznego z poszanowaniem integralności i autonomii jednostek -bez względu na ich deficyty chorobowe. |
|
Wymagania wstępne: | Wynik egzaminu i zaliczenia z Psychologii Neurobiologicznej, oraz zainteresowania neuropsychologią |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunki zaliczenia; prace zaliczeniowe, obecność i aktywność na zajęciach |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz praca zaliczeniowa, udział w dyskusjach problemowych, prezentacje. |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | zgodnie z kalendarzem roku akademickiego |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Prelekcje, prezentacje, dyskusje, analiza przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | 20 godzin udział w zajęciach, 30 godzin pracy własnej studenta (studiowanie specjalistycznej literatury), 30 godzin pracy nad prezentacją zaliczeniową; razem 80 godzin pracy studenta. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Psychologia, rok 2 Studenci zapoznają się z rozumieniem, tzw. normy i patologii organicznej. poznają psychologiczny i neurobiologiczny obraz osoby chorej neurologicznie. Uczą się rozpoznawania czynników sprzyjających i zakłócających kontaktowi z osobą z dysfunkcją OUN i jego rodziną. Podczas zajęć rozważanie są problemy natury etyczno-moralnej, Student uczy się posługiwać wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. Przedmiot wprowadza studenta w specyfikę pracy neuropsychologa, jego roli diagnostyczno-terapeutycznej, |
|
Skrócony opis: |
Student zdobywa wiedzę i umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktu psychologicznego z chorym neurologicznie, w celu analizowania i podejmowania dalszych działań praktycznych. |
|
Pełny opis: |
Tematy zajęć; 1.Rozumienie tzw. normy i patologii organicznej. 2.Psychologiczny obraz osoby chorej neurologicznie. 3.Czynniki sprzyjające i zakłócające kontakt z osobą z dysfunkcją OUN i jego rodziną. 4.Specyfika kontaktu z młodą osobą z chorobą centralnego układu nerwowego. 5.Problemy neurorozwojowe z perspektywy neuropsychologa 6.Rola psychologa w klinice ogniskowych uszkodzeń mózgu i na dalszych etapach leczenia. - kontakt z osobą ze świeżą dysfunkcją (np. udar, uraz, nowotwór) - Kontakt z osobą chorą przewlekle (np. epi, demencja, SM) 7.Kontakt diagnostyczno-terapeutyczny jako proces. 8.Problemy etyczno-moralne pracy neuropsychologicznej. 9.Prezentacja przypadków. |
|
Literatura: |
literatura: Wybrana stosowna nowa literatura zgodna z realizowanymi tematami prezentacji oraz; 1. Kodeks etyczny psychologa PTP , 1 X 2020 2. Rozmowa i wywiad w psychologii, Stanisław Gerstman, PWN, Warszawa 1985 3. Zadania neuropsychologii klinicznej w Walsh, Neuropsychologia kliniczna,PWN,W-wa,2009 4. Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. A. Borkowska, UMCS Lublin,2009 5. Kliniczna neuropsychologia a psychologia kliniczna, A. Herzyk, w Psychologia kliniczna, tom 2, red. Helena Sęk, Wyd. Naukowe, PWN, Warszawa 2007 Dodatkowe; 6.Tajemnica zawodowa psychologa w relacjach osobowych, Marian Stepulak, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002 7.Etyczne aspekty ingerowania w ludzką psychikę, red. Barbara Chyrowicz, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.