Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs monograficzny z historii filmu niemego lub klasycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MF1-121.1/2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs monograficzny z historii filmu niemego lub klasycznego
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Fakultatywne w II semestrze I roku studiów stacjonarnych filmoznwstwa i wiedzy o nowych mediach
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Prowadzący grup: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Poszerzenie wiedzy z zakresu kina niemego lub/ i klasycznego o profilu monograficznym (np. ukierunkowanie pod kątem wybranego tematu wiodącego, nurtu w sztuce filmowej, wybranej dekady (np. lata 20.30.40....), twórczości filmowej wybranego reżysera, określonej formuły gatunkowej itp. W roku akademickim 2022/2023 realizowany będzie temat: Kino "wierzących w obraz" - różne aspekty kreacji w filmie (wybrane zagadnienia).

Efekty kształcenia:

Uzyskanie rozszerzonej wiedzy na temat wybranych fenomenów kina niemego i kina klasycznego w obrębie wskazanego tematu.

- Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu historii filmu powszechnego - niemego lub/ i klasycznego, ukierunkowaną pod kątem wybranych zjawisk;

- Student poznaje w sposób bardziej dogłębny tematy, nurty w kinie, twórczość wybranych reżyserów, filmy o szczególnym znaczeniu artystycznym, pozostające poza głównym kanonem treści omawianych w ramach kursów obowiązkowych z historii kina;

- Dzięki zogniskowaniu na wybranym zagadnieniu z historii filmu niemego lub/ i klasycznego, student poznaje jego szerokie konteksty historyczno-estetyczne, co pozwoli mu na rozpoznanie jego znaczenia dla rozwoju sztuki XX wieku.

Wymagania wstępne:

Brak.

Forma i warunki zaliczenia:

Podstawę zaliczenia stanowi praca pisemna (analiza/interpretacja ) ukierunkowana pod kątem jednego z tematów podanych przez prowadzącego.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji prac indywidualnych (prace pisemne, referaty). Dodatkowe kryteria stanowią terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna, studia przypadków (analizy/interpretacje filmów), wykład konwersacyjny, pokazy fragmentów filmów, prezentacje dokonywane przez studentów.

Bilans punktów ECTS:

Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin.

Przygotowanie się do zajęć, w tym lektura literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz znajomość wybranych filmów: 30 godzin.

Przygotowanie prac pisemnych: 15 godzin.

ECTS: 3.0

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie doityczy.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Poszerzenie wiedzy z zakresu kina niemego i klasycznego pod kątem tematu: Kino "wierzących w obraz" - różne aspekty kreacji w filmie (wybrane zagadnienia)

Pełny opis:

KURS MONOGRAFICZNY Z HISTORII FILMU NIEMEGO LUB/ I KLASYCZNEGO

DZIENNE 2023/2024 II – semestr.

Treści merytoryczne przedmiotu:

Kino „wierzących w obraz” – różne aspekty kreacji w filmie (wybrane zagadnienia):

1.Sztuka opowiadania obrazem w służbie demaskatorskich powinności kina: na przykładzie trzech kontrowersyjnych arcydzieł wczesnego kina:

- Joanna d`Arc (USA, 1917) Cecila B. DeMille`a, Kartki z księgi Szatana (Dania 1919) Carla Theodora Dreyera i Czarownica (Szwecja, 1922) Benjamina Christensena;

2.Pod znakiem fotogeniczności - Francuska Szkoła Impresjonistyczna i jej mistrzowie:

- Louis Delluc, czyli we władzy melancholii,

- Germaine Dulac - portretowanie duszy kobiety,

- Marcel L`Herbier - „poeta sztuki niemej”,

- Abel Gance - „czas obrazu” i eksperymentu

- Jean Epstein - poszukiwanie efektu nadwrażenia;

3.Prowokacja artystyczna i skandal surrealistyczny – rewolucja w estetyce: Pies andaluzyjski (1929) i Złoty wiek (1930) Luisa Buñuela;

- Metafora surrealistyczna, kategoria l`amour fou, estetyka szoku, mitologia i dramat niespełnienia (Pies andaluzyjski, 1929 Luisa Buñuela);

- Specyfika bluźnierstwa surrealistycznego – artystyczna prowokacja w Złotym wieku (1930) Luisa Buñuela;

4.Estetyka niesamowitości – hollywoodzki model horroru filmowego (przykład klasycznej formuły gatunku), składowe „gotyckości” a magia obrazu (na wybranych przykładach);

5.W stronę estetyki brzydoty. Motyw Physica curiosa w kontrowersyjnym filmie Dziwolągi Toda Browninga (i jego reinterpretacja w filmie Nawet karły były kiedyś małe Wernera Herzoga);

6..Pod znakiem wyobraźni dekadenckiej – komponenty stylu horrorów Rogera Cormana (efekt makabry i dystans ironii, czyli nowa formuła horroru lat 60.);

7.Ekspresja sfery Cienia: „gotyckość”, psychoanaliza stematyzowana w diegezie filmu, subiektywizacja wizji filmowej, czyli film noir lat 40. i 50.;

8.Przypadek „poetów kina”: przedstawiciele kina francuskiego lat 40. i 50.: Jean Cocteau – fascynacja ‘wewnętrzną nocą”, filozoficzne rozprawy o życiu i śmierci, logika snu, zderzenie świata realnego z tym, co niepoznawalne (zwłaszcza trylogia orficka);

9.Przypadek „poetów kina”: przedstawiciele kina francuskiego lat 40.i 50.: Robert Bresson – mistrz „sztuki refleksyjnej”, ascetycznego stylu, istota wizualizacji ‘duchowego stylu’, dotyk transcendencji, twórczość sytuowana w kręgu estetyki tajemnicy, artystyczny patron Nowej Fali;

10. Malarze światła” – Emilio „El Indio” Fernández i Gabriel Figueroa (przykład unikalnego stylu wizualnego w kinie meksykańskim lat 40. i 50.);

11..Mistrz „wyobraźni wyzwolonej”: Luis Buñuel -

a). Sztuka prowokacji i styl paraboliczny w filmach meksykańskich Buñuela,

b).Poetyka oniryczna i powrót do surrealizmu w filmach francuskich Buñuela (na wybranym przykładzie).

Literatura:

Wykaz literatury (wybrane pozycje w jęz. polskim):

HISTORIA KINA TOM 1. KINO NIEME, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2009 (podręcznik);

HISTORIA KINA TOM 2. KINO KLASYCZNE, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2011 (podręcznik);

Kino gatunków, pod red. A. Helman, Kraków 1991;

Wokół kina gatunków, pod red. K. Loski, Kraków 2001;

Noël Carrol, Filozofia horroru, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2004;

Iwona Kolasińska, Kobieta i demony. O widzu horroru filmowego, RABID, Kraków 2003;

„Film na świecie” 1991, nr 381 (R. Corman, s. 87-92);

Andrzej Kołodyński, Roger Corman – zwycięska dynamika kiczu [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, red. Ł.A. Plesnar, R. Syska, RABID, Kraków 2006;

„Ani mi leżeć umarłej na wieki…” Ligeja Poego według Cormana [w:] Adaptacje literatury amerykańskiej, red. R. Syska, EKRANy, Kraków 2011;

„Studia Filmoznawcze” nr 31 (film noir);

Janey Place, Kobiety w filmie czarnym, „Film na świecie 1991 nr 384 (kino, kobieta i…), s. 51-61;

Patrycja Włodek, Czarny kryminał i nieklasyczna narracja – „Wielki sen” Howarda Hawksa, „Żegnaj laleczko” Edwarda Dmytryka i „Tajemnica Jeziora” Roberta Montgomery`ego, „Kwartalnik filmowy” 2011, nr 71/72;

Patrycja Włodek, Film noir na pograniczu kontynentów – amerykańskie lęki, europejski styl, „Kultura Współczesna” 2011, nr 2(68);

Pierre Leprohon, Film francuski (1895-1945), Warszawa 1957;

„Film na świecie” 1983/12 (R. Bresson);

„Film na świecie” 1975/4 (L. Buñuel);

Mirosław Przylipiak, Luis Buñuel – przekraczanie granicy [w;] Mistrzowie kina europejskiego, red. K. Sobotka, Łódź 1996;

Andrzej Werner, Krzyż i sztylet. Buñuel [w:] idem, Dekada filmu, Wydawnictwo IBL, Warszawa 1997;

Iwona Kolasińska-Pasterczyk, PIEKŁA Luisa Buñuela. Wokół problematyki sacrum i profanum, RABID, Kraków 2007;

Mistrzowie kina europejskiego, red. K. Sobotka, Łódź 1996 (tu: Bresson, Buñuel, Herzog);

Werner Herzog. Wydawcy Peter C. Seel, Bogusław Zmudziński, Kraków 1994;

„Film na świecie” 1986, nr 331-332 (tu: Herzog).

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Prowadzący grup: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Poszerzenie wiedzy z zakresu kina niemego lub/ i klasycznego o profilu monograficznym (np. ukierunkowanie pod kątem wybranego tematu wiodącego, nurtu w sztuce filmowej, wybranej dekady (np. lata 20.30.40....), twórczości filmowej wybranego reżysera, określonej formuły gatunkowej itp. W roku akademickim 2022/2023 realizowany będzie temat: Kino "wierzących w obraz" - różne aspekty kreacji w filmie (wybrane zagadnienia).

Efekty kształcenia:

Uzyskanie rozszerzonej wiedzy na temat wybranych fenomenów kina niemego i kina klasycznego w obrębie wskazanego tematu.

- Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu historii filmu powszechnego - niemego lub/ i klasycznego, ukierunkowaną pod kątem wybranych zjawisk;

- Student poznaje w sposób bardziej dogłębny tematy, nurty w kinie, twórczość wybranych reżyserów, filmy o szczególnym znaczeniu artystycznym, pozostające poza głównym kanonem treści omawianych w ramach kursów obowiązkowych z historii kina;

- Dzięki zogniskowaniu na wybranym zagadnieniu z historii filmu niemego lub/ i klasycznego, student poznaje jego szerokie konteksty historyczno-estetyczne, co pozwoli mu na rozpoznanie jego znaczenia dla rozwoju sztuki XX wieku.

Wymagania wstępne:

Brak.

Forma i warunki zaliczenia:

Podstawę zaliczenia stanowi praca pisemna (analiza/interpretacja ) ukierunkowana pod kątem jednego z tematów podanych przez prowadzącego.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji prac indywidualnych (prace pisemne, referaty). Dodatkowe kryteria stanowią terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna, studia przypadków (analizy/interpretacje filmów), wykład konwersacyjny, pokazy fragmentów filmów, prezentacje dokonywane przez studentów.

Bilans punktów ECTS:

Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin.

Przygotowanie się do zajęć, w tym lektura literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz znajomość wybranych filmów: 30 godzin.

Przygotowanie prac pisemnych: 15 godzin.

ECTS: 3.0

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie doityczy.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Poszerzenie wiedzy z zakresu kina niemego i klasycznego pod kątem tematu: Kino "wierzących w obraz" - różne aspekty kreacji w filmie (wybrane zagadnienia)

Pełny opis:

KURS MONOGRAFICZNY Z HISTORII FILMU NIEMEGO LUB/ I KLASYCZNEGO

DZIENNE 2023/2024 II – semestr.

Treści merytoryczne przedmiotu:

Kino „wierzących w obraz” – różne aspekty kreacji w filmie (wybrane zagadnienia):

1.Sztuka opowiadania obrazem w służbie demaskatorskich powinności kina: na przykładzie trzech kontrowersyjnych arcydzieł wczesnego kina:

- Joanna d`Arc (USA, 1917) Cecila B. DeMille`a, Kartki z księgi Szatana (Dania 1919) Carla Theodora Dreyera i Czarownica (Szwecja, 1922) Benjamina Christensena;

2.Pod znakiem fotogeniczności - Francuska Szkoła Impresjonistyczna i jej mistrzowie:

- Louis Delluc, czyli we władzy melancholii,

- Germaine Dulac - portretowanie duszy kobiety,

- Marcel L`Herbier - „poeta sztuki niemej”,

- Abel Gance - „czas obrazu” i eksperymentu

- Jean Epstein - poszukiwanie efektu nadwrażenia;

3.Prowokacja artystyczna i skandal surrealistyczny – rewolucja w estetyce: Pies andaluzyjski (1929) i Złoty wiek (1930) Luisa Buñuela;

- Metafora surrealistyczna, kategoria l`amour fou, estetyka szoku, mitologia i dramat niespełnienia (Pies andaluzyjski, 1929 Luisa Buñuela);

- Specyfika bluźnierstwa surrealistycznego – artystyczna prowokacja w Złotym wieku (1930) Luisa Buñuela;

4.Estetyka niesamowitości – hollywoodzki model horroru filmowego (przykład klasycznej formuły gatunku), składowe „gotyckości” a magia obrazu (na wybranych przykładach);

5.W stronę estetyki brzydoty. Motyw Physica curiosa w kontrowersyjnym filmie Dziwolągi Toda Browninga (i jego reinterpretacja w filmie Nawet karły były kiedyś małe Wernera Herzoga);

6..Pod znakiem wyobraźni dekadenckiej – komponenty stylu horrorów Rogera Cormana (efekt makabry i dystans ironii, czyli nowa formuła horroru lat 60.);

7.Ekspresja sfery Cienia: „gotyckość”, psychoanaliza stematyzowana w diegezie filmu, subiektywizacja wizji filmowej, czyli film noir lat 40. i 50.;

8.Przypadek „poetów kina”: przedstawiciele kina francuskiego lat 40. i 50.: Jean Cocteau – fascynacja ‘wewnętrzną nocą”, filozoficzne rozprawy o życiu i śmierci, logika snu, zderzenie świata realnego z tym, co niepoznawalne (zwłaszcza trylogia orficka);

9.Przypadek „poetów kina”: przedstawiciele kina francuskiego lat 40.i 50.: Robert Bresson – mistrz „sztuki refleksyjnej”, ascetycznego stylu, istota wizualizacji ‘duchowego stylu’, dotyk transcendencji, twórczość sytuowana w kręgu estetyki tajemnicy, artystyczny patron Nowej Fali;

10. Malarze światła” – Emilio „El Indio” Fernández i Gabriel Figueroa (przykład unikalnego stylu wizualnego w kinie meksykańskim lat 40. i 50.);

11..Mistrz „wyobraźni wyzwolonej”: Luis Buñuel -

a). Sztuka prowokacji i styl paraboliczny w filmach meksykańskich Buñuela,

b).Poetyka oniryczna i powrót do surrealizmu w filmach francuskich Buñuela (na wybranym przykładzie).

Literatura:

Wykaz literatury (wybrane pozycje w jęz. polskim):

HISTORIA KINA TOM 1. KINO NIEME, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2009 (podręcznik);

HISTORIA KINA TOM 2. KINO KLASYCZNE, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2011 (podręcznik);

Kino gatunków, pod red. A. Helman, Kraków 1991;

Wokół kina gatunków, pod red. K. Loski, Kraków 2001;

Noël Carrol, Filozofia horroru, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2004;

Iwona Kolasińska, Kobieta i demony. O widzu horroru filmowego, RABID, Kraków 2003;

„Film na świecie” 1991, nr 381 (R. Corman, s. 87-92);

Andrzej Kołodyński, Roger Corman – zwycięska dynamika kiczu [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, red. Ł.A. Plesnar, R. Syska, RABID, Kraków 2006;

„Ani mi leżeć umarłej na wieki…” Ligeja Poego według Cormana [w:] Adaptacje literatury amerykańskiej, red. R. Syska, EKRANy, Kraków 2011;

„Studia Filmoznawcze” nr 31 (film noir);

Janey Place, Kobiety w filmie czarnym, „Film na świecie 1991 nr 384 (kino, kobieta i…), s. 51-61;

Patrycja Włodek, Czarny kryminał i nieklasyczna narracja – „Wielki sen” Howarda Hawksa, „Żegnaj laleczko” Edwarda Dmytryka i „Tajemnica Jeziora” Roberta Montgomery`ego, „Kwartalnik filmowy” 2011, nr 71/72;

Patrycja Włodek, Film noir na pograniczu kontynentów – amerykańskie lęki, europejski styl, „Kultura Współczesna” 2011, nr 2(68);

Pierre Leprohon, Film francuski (1895-1945), Warszawa 1957;

„Film na świecie” 1983/12 (R. Bresson);

„Film na świecie” 1975/4 (L. Buñuel);

Mirosław Przylipiak, Luis Buñuel – przekraczanie granicy [w;] Mistrzowie kina europejskiego, red. K. Sobotka, Łódź 1996;

Andrzej Werner, Krzyż i sztylet. Buñuel [w:] idem, Dekada filmu, Wydawnictwo IBL, Warszawa 1997;

Iwona Kolasińska-Pasterczyk, PIEKŁA Luisa Buñuela. Wokół problematyki sacrum i profanum, RABID, Kraków 2007;

Mistrzowie kina europejskiego, red. K. Sobotka, Łódź 1996 (tu: Bresson, Buñuel, Herzog);

Werner Herzog. Wydawcy Peter C. Seel, Bogusław Zmudziński, Kraków 1994;

„Film na świecie” 1986, nr 331-332 (tu: Herzog).

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a