Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs monograficzny z kina współczesnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MF1-124.1/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs monograficzny z kina współczesnego
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Fakultatywne w I semestrze I roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Haratyk
Prowadzący grup: Paulina Haratyk
Strona przedmiotu: http://brak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dodatkowe strony WWW:

brak

Cele kształcenia:

Zapoznanie się z wybranymi zjawiskami w najnowszej kinematografii

Efekty kształcenia:

Student(ka) ma pogłębioną wiedzę z zakresu kierunków, twórców i dzieł najnowszej kinematografii.


Student(ka) rozpoznaje zjawiska zachodzące w obrębie współczesnego kina.


Student potrafi osadzić twórczość wybranego twórcy w szerszy kontekście kulturowym, społecznym, narodowym.


Student potrafi dokonać analizy dzieła filmowego.


Student ma nawyk pogłębiania i aktualizowania wiedzy na temat najnowszej kinematografii.

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest obecność (dopuszczane są maks. 2 nieobecności) i aktywność na zajęciach. Forma zaliczenia - egzamin pisemny.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Studenci są oceniani na podstawie przygotowania, uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz egzaminu pisemnego.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - pokaz
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Najnowsze (po rok 2000) kino współczesne obrazujące przemiany języka filmowego oraz przemiany technologiczne, sytuujące się pomiędzy nowym kinem autorskim a kinem gatunkowym oraz podejmujące problemy współczesnego świata.

Pełny opis:

Tematy zajęć:

1. Kompleksy uprzywilejowanych. Ruben Östlund (Szwecja)

Force Majeure/ Turysta, 2014, The Square, 2017

2. Empatia. Hirokazu Kooreda (Japonia)

Jak ojciec i syn, 2013; Złodziejaszki, 2018

3. Upadek wspólnoty? Ulrich Seidl (Austria)

Paradise: Love, 2012; Rimini, 2022

4. Ekstremizm. Gaspar Noe (Francja)

Nieodwracalne, 2002; Wkraczając w pustkę, 2009; Vortex, 2021

5. Wynaleźć język. Yorgos Lanthimos (Grecja)

Dogtooth/ Kieł, 2009; The Lobster, 2015; The Favourite, 2018

6. Nowy realizm. Cristian Mungiu (Rumunia)

4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni, 2007; Egzamin, 2016; Prześwietlenie, 2022

7. Głosy niesłyszanych. Andrea Arnold (Wielka Brytania)

Fish Tank, 2009; American Honey, 2017; Krowa, 2021

8. Kino (nie dla) dzieci. Carla Simón (Hiszpania)

Estiu 1993/ Lato 1993, 2017; Alcarrás, 2022

9. Mainstreamowy feminizm: Greta Gerwig (USA)

Francis Ha, 2012 (reż. Noah Baumbach, scen. Noah Baumbach, Greta Gerwig); Lady Bird, 2017; Barbie, 2023

10. Inność: Agnieszka Smoczyńska (Polska)

Córki dancingu, 2015; Silent Twins, 2022

11. Współczesne kino queerowe: Luca Guadagnino (Włochy)

Tamte dni, tamte noce/ Call Me by Your Name, 2017; Suspiria, 2018

12. Duchowość. Apichatpong Weerasethakul (Tajlandia)

Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia, 2010; Memoria, 2021

Literatura:

- D. Bordwell, O historii stylu filmowego Łódź 2019.

- M. Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.

- M. Liz, Program MEDIA: koncepcja kina europejskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 101-102.

- M. Radkiewicz, Oblicza kina queer. Od cross-dressingu do filmów transgenderowych, „Przegląd Kulturoznawczy” 2012, nr 3.

- R. Syska, Filmowy neomodernizm, Kraków 2014.

- T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska red., Historia kina. Tom 3. Kino końca wieku, Kraków 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Haratyk
Prowadzący grup: Paulina Haratyk
Strona przedmiotu: http://brak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dodatkowe strony WWW:

brak

Cele kształcenia:

Zapoznanie się z wybranymi zjawiskami w najnowszej kinematografii

Efekty kształcenia:

Student(ka) ma pogłębioną wiedzę z zakresu kierunków, twórców i dzieł najnowszej kinematografii.


Student(ka) rozpoznaje zjawiska zachodzące w obrębie współczesnego kina.


Student potrafi osadzić twórczość wybranego twórcy w szerszy kontekście kulturowym, społecznym, narodowym.


Student potrafi dokonać analizy dzieła filmowego.


Student ma nawyk pogłębiania i aktualizowania wiedzy na temat najnowszej kinematografii.

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest obecność (dopuszczane są maks. 2 nieobecności) i aktywność na zajęciach. Forma zaliczenia - egzamin pisemny.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Studenci są oceniani na podstawie przygotowania, uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz egzaminu pisemnego.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - pokaz
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, rok 1

Skrócony opis:

Najnowsze (po rok 2000) kino współczesne obrazujące przemiany języka filmowego oraz przemiany technologiczne, sytuujące się pomiędzy nowym kinem autorskim a kinem gatunkowym oraz podejmujące problemy współczesnego świata.

Pełny opis:

Tematy zajęć:

1. Kompleksy uprzywilejowanych. Ruben Östlund (Szwecja)

Force Majeure/ Turysta, 2014, The Square, 2017

2. Empatia. Hirokazu Kooreda (Japonia)

Jak ojciec i syn, 2013; Złodziejaszki, 2018

3. Upadek wspólnoty? Ulrich Seidl (Austria)

Paradise: Love, 2012; Rimini, 2022

4. Ekstremizm. Gaspar Noe (Francja)

Nieodwracalne, 2002; Wkraczając w pustkę, 2009; Vortex, 2021

5. Wynaleźć język. Yorgos Lanthimos (Grecja)

Dogtooth/ Kieł, 2009; The Lobster, 2015; The Favourite, 2018

6. Nowy realizm. Cristian Mungiu (Rumunia)

4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni, 2007; Egzamin, 2016; Prześwietlenie, 2022

7. Głosy niesłyszanych. Andrea Arnold (Wielka Brytania)

Fish Tank, 2009; American Honey, 2017; Krowa, 2021

8. Kino (nie dla) dzieci. Carla Simón (Hiszpania)

Estiu 1993/ Lato 1993, 2017; Alcarrás, 2022

9. Mainstreamowy feminizm: Greta Gerwig (USA)

Francis Ha, 2012 (reż. Noah Baumbach, scen. Noah Baumbach, Greta Gerwig); Lady Bird, 2017; Barbie, 2023

10. Inność: Agnieszka Smoczyńska (Polska)

Córki dancingu, 2015; Silent Twins, 2022

11. Współczesne kino queerowe: Luca Guadagnino (Włochy)

Tamte dni, tamte noce/ Call Me by Your Name, 2017; Suspiria, 2018

12. Duchowość. Apichatpong Weerasethakul (Tajlandia)

Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia, 2010; Memoria, 2021

Literatura:

- D. Bordwell, O historii stylu filmowego Łódź 2019.

- M. Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.

- M. Liz, Program MEDIA: koncepcja kina europejskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 101-102.

- M. Radkiewicz, Oblicza kina queer. Od cross-dressingu do filmów transgenderowych, „Przegląd Kulturoznawczy” 2012, nr 3.

- R. Syska, Filmowy neomodernizm, Kraków 2014.

- T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska red., Historia kina. Tom 3. Kino końca wieku, Kraków 2019.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c