Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dzieła filmowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MF2-127.3/5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dzieła filmowego
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Fakultatywne w I semestrze III roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Ostaszewski
Prowadzący grup: Jacek Ostaszewski
Strona przedmiotu: http://brak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

1. Analiza sekwencji wybranych filmów w jednym z kontekstów metodologicznych – analiza na poziomie mikrostruktury.

2. Prezentacja wybranych strategii analityczno-interpretacyjnych.

3. Pisemna analiza wybranych filmów – analiza na poziomie makrostruktury.


Efekty kształcenia:

Wiedza

1. Student zna pojęcia i terminy przydatne w praktyce analitycznej filmu.

2. Student zna najważniejsze metody analizy filmu.


Umiejętności

1. Student umie dokonać analizy filmu.

2. Student wykorzystuje znajomość kategorii analitycznych przy analizie filmu.


Kompetencje społeczne (Postawy)

1. Student nabywa zdolność do wygłaszania prelekcji na temat filmu.

2. Student zdobywa kompetencje do pracy wydawniczej i dziennikarskiej, zorientowanej na pogłębioną refleksję nad kinem.


Forma i warunki zaliczenia:

- czynne uczestnictwo w ćwiczeniach analitycznych

- przygotowanie prac pisemnych na zadany temat

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin na podstawie prac pisemnych, aktywnosci na zajęciach i realizacji zadań analitycznych na zajęciach.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

do 15 grudnia 2023 przesłanie analizy dramaturgicznej filmu "Klimaty" (2006) N.B. Ceylana;

do 7 lutego 2024 [I termin] lub 21 lutego 2024 [II termin] przesłanie na adres mailowy analizy filmu "Ida" (2013) P. Pawlikowskiego.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody eksponujące - pokaz połączony z przeżyciem
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Zajęcia konwersatoryjne, ćwiczenia

Bilans punktów ECTS:

4 punkty

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodami przeprowadzania analizy filmu. Kurs stanowi kontynuację kursu wprowadzenie do wiedzy o filmie i podstaw analizy filmu i poprzedza interpretację dzieła filmowego. Łączy elementy praktycznego warsztatu analityka filmu z opisem metodologii analitycznej.

Literatura:

Altman Rick, Gatunki filmowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 167-197.

Aumont Jacques, Marie Michel, Analiza filmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 126-162.

Aumont Jacues, Interpretacja filmów, PWN, Warszawa 2021, s. 11-52.

Bordwell Dawid, Tworzenie znaczenia [w:] Godzic W. (red.), Interpretacja dzieła filmowego, Kraków 1993, s. 13-18.

Browne Nick, Widz-w-tekście. Retoryka “Dyliżansu” Johna Forda [w:] Godzic Wiesław (red.), Sztuka Filmowej Interpretacji, Kraków 1988, s. 183-197.

Demby Łucja, Czas teraźniejszy, czas tragiczny, „Kwartalnik Filmowy”, 1998, nr 21-22, s. 132-142.

Eco Umberto, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996, [Interpretacja i historia; Nadinterpetowanie tekstów], s.25-65.

Godzic Wiesław, Bohaterka socrealizmu w poszukiwaniu tożsamości seksualnej [w:] tegoż, Film i psychoanaliza: problem widza, Kraków 1991, s.120-128.

Jajko Krzysztof, Tam i z powrotem – Czas Apokalipsy Francisa Forda Coppoli, https://edukacjafilmowa.pl/czas-apokalipsy-1979/

Michelson Anette, Bodies in Space: Film as ‘Carnal Knowledge’, “Artforum”, February, 1969, s. 54-63.

Michera Wojciech, Obliviscere. O pokusie zapomnienia i dylematach reprezentacji, „Konteksty”, 2003, nr 1-2, s.90-97.

Ricoeur Paul, Wyjaśnianie i rozumienie [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989, s. 156-179.

Sławiński Janusz, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego [w:] Markiewicz Henryk Sławiński Janusz (red.) Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, Kraków 1976, s. 100-130.

Stachówna Grażyna, Szecherezada z Denver, „Dialog”, 1991, nr 5/6 s. 133-139.

Staiger Janet, W stronę historyczno-materialistycznych badań nad recepcją filmu [w:] Iwona Kurz (red.) Film i historia. Antologia, Wyd. UW, Warszawa 2008, s. 131-185.

Thompson Kristin, Nuda na plaży. Banalność w „Wakacjach pana Hulot“ [w:] Ostaszewski Jacek (red.), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, Kraków 1999, s. 89-111.

Vernet Marc, Filmowa transakcja: sekwencje otwierające w ‘filmie czarnym’ [w:] Godzic Wiesław (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, Wyd. UJ, Kraków 1993, s. 67-76

Ziomek Jacek, „Memento”. Pamiętacie? To obejrzyjcie…, „Konteksty”, 2003, nr 1-2, s.98-104.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Ostaszewski
Prowadzący grup: Jacek Ostaszewski
Strona przedmiotu: http://brak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

1. Analiza sekwencji wybranych filmów w jednym z kontekstów metodologicznych – analiza na poziomie mikrostruktury.

2. Prezentacja wybranych strategii analityczno-interpretacyjnych.

3. Pisemna analiza wybranych filmów – analiza na poziomie makrostruktury.


Efekty kształcenia:

Wiedza

1. Student zna pojęcia i terminy przydatne w praktyce analitycznej filmu.

2. Student zna najważniejsze metody analizy filmu.


Umiejętności

1. Student umie dokonać analizy filmu.

2. Student wykorzystuje znajomość kategorii analitycznych przy analizie filmu.


Kompetencje społeczne (Postawy)

1. Student nabywa zdolność do wygłaszania prelekcji na temat filmu.

2. Student zdobywa kompetencje do pracy wydawniczej i dziennikarskiej, zorientowanej na pogłębioną refleksję nad kinem.


Forma i warunki zaliczenia:

- czynne uczestnictwo w ćwiczeniach analitycznych

- przygotowanie prac pisemnych na zadany temat

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin na podstawie prac pisemnych, aktywnosci na zajęciach i realizacji zadań analitycznych na zajęciach.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

do 15 grudnia 2023 przesłanie analizy dramaturgicznej filmu "Klimaty" (2006) N.B. Ceylana;

do 7 lutego 2024 [I termin] lub 21 lutego 2024 [II termin] przesłanie na adres mailowy analizy filmu "Ida" (2013) P. Pawlikowskiego.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody eksponujące - pokaz połączony z przeżyciem
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Zajęcia konwersatoryjne, ćwiczenia

Bilans punktów ECTS:

4 punkty

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodami przeprowadzania analizy filmu. Kurs stanowi kontynuację kursu wprowadzenie do wiedzy o filmie i podstaw analizy filmu i poprzedza interpretację dzieła filmowego. Łączy elementy praktycznego warsztatu analityka filmu z opisem metodologii analitycznej.

Literatura:

Altman Rick, Gatunki filmowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 167-197.

Aumont Jacques, Marie Michel, Analiza filmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 126-162.

Aumont Jacues, Interpretacja filmów, PWN, Warszawa 2021, s. 11-52.

Bordwell Dawid, Tworzenie znaczenia [w:] Godzic W. (red.), Interpretacja dzieła filmowego, Kraków 1993, s. 13-18.

Browne Nick, Widz-w-tekście. Retoryka “Dyliżansu” Johna Forda [w:] Godzic Wiesław (red.), Sztuka Filmowej Interpretacji, Kraków 1988, s. 183-197.

Demby Łucja, Czas teraźniejszy, czas tragiczny, „Kwartalnik Filmowy”, 1998, nr 21-22, s. 132-142.

Eco Umberto, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996, [Interpretacja i historia; Nadinterpetowanie tekstów], s.25-65.

Godzic Wiesław, Bohaterka socrealizmu w poszukiwaniu tożsamości seksualnej [w:] tegoż, Film i psychoanaliza: problem widza, Kraków 1991, s.120-128.

Jajko Krzysztof, Tam i z powrotem – Czas Apokalipsy Francisa Forda Coppoli, https://edukacjafilmowa.pl/czas-apokalipsy-1979/

Michelson Anette, Bodies in Space: Film as ‘Carnal Knowledge’, “Artforum”, February, 1969, s. 54-63.

Michera Wojciech, Obliviscere. O pokusie zapomnienia i dylematach reprezentacji, „Konteksty”, 2003, nr 1-2, s.90-97.

Ricoeur Paul, Wyjaśnianie i rozumienie [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989, s. 156-179.

Sławiński Janusz, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego [w:] Markiewicz Henryk Sławiński Janusz (red.) Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, Kraków 1976, s. 100-130.

Stachówna Grażyna, Szecherezada z Denver, „Dialog”, 1991, nr 5/6 s. 133-139.

Staiger Janet, W stronę historyczno-materialistycznych badań nad recepcją filmu [w:] Iwona Kurz (red.) Film i historia. Antologia, Wyd. UW, Warszawa 2008, s. 131-185.

Thompson Kristin, Nuda na plaży. Banalność w „Wakacjach pana Hulot“ [w:] Ostaszewski Jacek (red.), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, Kraków 1999, s. 89-111.

Vernet Marc, Filmowa transakcja: sekwencje otwierające w ‘filmie czarnym’ [w:] Godzic Wiesław (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, Wyd. UJ, Kraków 1993, s. 67-76

Ziomek Jacek, „Memento”. Pamiętacie? To obejrzyjcie…, „Konteksty”, 2003, nr 1-2, s.98-104.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c