Jagiellonian University in Kraków - Central Authentication System
Strona główna

Film Analysis

General data

Course ID: WZ.ISA-MF2-127.3/5
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Film Analysis
Name in Polish: Analiza dzieła filmowego
Organizational unit: Institute of the Audio-Visual Arts
Course groups: (in Polish) Fakultatywne w I semestrze III roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish

Classes in period "2023/2024 winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion class, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Jacek Ostaszewski
Group instructors: Jacek Ostaszewski
Course homepage: http://brak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Goals of education:

(in Polish) 1. Analiza sekwencji wybranych filmów w jednym z kontekstów metodologicznych – analiza na poziomie mikrostruktury.

2. Prezentacja wybranych strategii analityczno-interpretacyjnych.

3. Pisemna analiza wybranych filmów – analiza na poziomie makrostruktury.


Learning outcomes of a component:

(in Polish) Wiedza

1. Student zna pojęcia i terminy przydatne w praktyce analitycznej filmu.

2. Student zna najważniejsze metody analizy filmu.


Umiejętności

1. Student umie dokonać analizy filmu.

2. Student wykorzystuje znajomość kategorii analitycznych przy analizie filmu.


Kompetencje społeczne (Postawy)

1. Student nabywa zdolność do wygłaszania prelekcji na temat filmu.

2. Student zdobywa kompetencje do pracy wydawniczej i dziennikarskiej, zorientowanej na pogłębioną refleksję nad kinem.


Conditions of gaining credit:

(in Polish) - czynne uczestnictwo w ćwiczeniach analitycznych

- przygotowanie prac pisemnych na zadany temat

Assessment methods and criteria for this course:

(in Polish) Egzamin na podstawie prac pisemnych, aktywnosci na zajęciach i realizacji zadań analitycznych na zajęciach.

Exam date:

(in Polish) do 15 grudnia 2023 przesłanie analizy dramaturgicznej filmu "Klimaty" (2006) N.B. Ceylana;

do 7 lutego 2024 [I termin] lub 21 lutego 2024 [II termin] przesłanie na adres mailowy analizy filmu "Ida" (2013) P. Pawlikowskiego.

Learning activities and teaching methods - thesaurus:

Demonstrating methods - film
Demonstrating methods – show combined with experience
e-learning
Expository methods – multimedia presentation
Practical methods – guided discovery
Problem-solving methods – discussion
Problem-solving methods – participatory methods - discussion

Learning activities and teaching methods:

(in Polish) Zajęcia konwersatoryjne, ćwiczenia

ECTS estimate:

(in Polish) 4 punkty

Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later:

(in Polish) Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodami przeprowadzania analizy filmu. Kurs stanowi kontynuację kursu wprowadzenie do wiedzy o filmie i podstaw analizy filmu i poprzedza interpretację dzieła filmowego. Łączy elementy praktycznego warsztatu analityka filmu z opisem metodologii analitycznej.

Bibliography: (in Polish)

Altman Rick, Gatunki filmowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 167-197.

Aumont Jacques, Marie Michel, Analiza filmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 126-162.

Aumont Jacues, Interpretacja filmów, PWN, Warszawa 2021, s. 11-52.

Bordwell Dawid, Tworzenie znaczenia [w:] Godzic W. (red.), Interpretacja dzieła filmowego, Kraków 1993, s. 13-18.

Browne Nick, Widz-w-tekście. Retoryka “Dyliżansu” Johna Forda [w:] Godzic Wiesław (red.), Sztuka Filmowej Interpretacji, Kraków 1988, s. 183-197.

Demby Łucja, Czas teraźniejszy, czas tragiczny, „Kwartalnik Filmowy”, 1998, nr 21-22, s. 132-142.

Eco Umberto, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996, [Interpretacja i historia; Nadinterpetowanie tekstów], s.25-65.

Godzic Wiesław, Bohaterka socrealizmu w poszukiwaniu tożsamości seksualnej [w:] tegoż, Film i psychoanaliza: problem widza, Kraków 1991, s.120-128.

Jajko Krzysztof, Tam i z powrotem – Czas Apokalipsy Francisa Forda Coppoli, https://edukacjafilmowa.pl/czas-apokalipsy-1979/

Michelson Anette, Bodies in Space: Film as ‘Carnal Knowledge’, “Artforum”, February, 1969, s. 54-63.

Michera Wojciech, Obliviscere. O pokusie zapomnienia i dylematach reprezentacji, „Konteksty”, 2003, nr 1-2, s.90-97.

Ricoeur Paul, Wyjaśnianie i rozumienie [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989, s. 156-179.

Sławiński Janusz, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego [w:] Markiewicz Henryk Sławiński Janusz (red.) Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, Kraków 1976, s. 100-130.

Stachówna Grażyna, Szecherezada z Denver, „Dialog”, 1991, nr 5/6 s. 133-139.

Staiger Janet, W stronę historyczno-materialistycznych badań nad recepcją filmu [w:] Iwona Kurz (red.) Film i historia. Antologia, Wyd. UW, Warszawa 2008, s. 131-185.

Thompson Kristin, Nuda na plaży. Banalność w „Wakacjach pana Hulot“ [w:] Ostaszewski Jacek (red.), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, Kraków 1999, s. 89-111.

Vernet Marc, Filmowa transakcja: sekwencje otwierające w ‘filmie czarnym’ [w:] Godzic Wiesław (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, Wyd. UJ, Kraków 1993, s. 67-76

Ziomek Jacek, „Memento”. Pamiętacie? To obejrzyjcie…, „Konteksty”, 2003, nr 1-2, s.98-104.

Classes in period "2024/2025 winter semester" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion class, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Jacek Ostaszewski
Group instructors: Jacek Ostaszewski
Course homepage: http://brak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Goals of education:

(in Polish) 1. Analiza sekwencji wybranych filmów w jednym z kontekstów metodologicznych – analiza na poziomie mikrostruktury.

2. Prezentacja wybranych strategii analityczno-interpretacyjnych.

3. Pisemna analiza wybranych filmów – analiza na poziomie makrostruktury.


Learning outcomes of a component:

(in Polish) Wiedza

1. Student zna pojęcia i terminy przydatne w praktyce analitycznej filmu.

2. Student zna najważniejsze metody analizy filmu.


Umiejętności

1. Student umie dokonać analizy filmu.

2. Student wykorzystuje znajomość kategorii analitycznych przy analizie filmu.


Kompetencje społeczne (Postawy)

1. Student nabywa zdolność do wygłaszania prelekcji na temat filmu.

2. Student zdobywa kompetencje do pracy wydawniczej i dziennikarskiej, zorientowanej na pogłębioną refleksję nad kinem.


Conditions of gaining credit:

(in Polish) - czynne uczestnictwo w ćwiczeniach analitycznych

- przygotowanie prac pisemnych na zadany temat

Assessment methods and criteria for this course:

(in Polish) Egzamin na podstawie prac pisemnych, aktywnosci na zajęciach i realizacji zadań analitycznych na zajęciach.

Exam date:

(in Polish) do 15 grudnia 2023 przesłanie analizy dramaturgicznej filmu "Klimaty" (2006) N.B. Ceylana;

do 7 lutego 2024 [I termin] lub 21 lutego 2024 [II termin] przesłanie na adres mailowy analizy filmu "Ida" (2013) P. Pawlikowskiego.

Learning activities and teaching methods - thesaurus:

Demonstrating methods - film
Demonstrating methods – show combined with experience
e-learning
Expository methods – multimedia presentation
Practical methods – guided discovery
Problem-solving methods – discussion
Problem-solving methods – participatory methods - discussion

Learning activities and teaching methods:

(in Polish) Zajęcia konwersatoryjne, ćwiczenia

ECTS estimate:

(in Polish) 4 punkty

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodami przeprowadzania analizy filmu. Kurs stanowi kontynuację kursu wprowadzenie do wiedzy o filmie i podstaw analizy filmu i poprzedza interpretację dzieła filmowego. Łączy elementy praktycznego warsztatu analityka filmu z opisem metodologii analitycznej.

Bibliography: (in Polish)

Altman Rick, Gatunki filmowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 167-197.

Aumont Jacques, Marie Michel, Analiza filmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 126-162.

Aumont Jacues, Interpretacja filmów, PWN, Warszawa 2021, s. 11-52.

Bordwell Dawid, Tworzenie znaczenia [w:] Godzic W. (red.), Interpretacja dzieła filmowego, Kraków 1993, s. 13-18.

Browne Nick, Widz-w-tekście. Retoryka “Dyliżansu” Johna Forda [w:] Godzic Wiesław (red.), Sztuka Filmowej Interpretacji, Kraków 1988, s. 183-197.

Demby Łucja, Czas teraźniejszy, czas tragiczny, „Kwartalnik Filmowy”, 1998, nr 21-22, s. 132-142.

Eco Umberto, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996, [Interpretacja i historia; Nadinterpetowanie tekstów], s.25-65.

Godzic Wiesław, Bohaterka socrealizmu w poszukiwaniu tożsamości seksualnej [w:] tegoż, Film i psychoanaliza: problem widza, Kraków 1991, s.120-128.

Jajko Krzysztof, Tam i z powrotem – Czas Apokalipsy Francisa Forda Coppoli, https://edukacjafilmowa.pl/czas-apokalipsy-1979/

Michelson Anette, Bodies in Space: Film as ‘Carnal Knowledge’, “Artforum”, February, 1969, s. 54-63.

Michera Wojciech, Obliviscere. O pokusie zapomnienia i dylematach reprezentacji, „Konteksty”, 2003, nr 1-2, s.90-97.

Ricoeur Paul, Wyjaśnianie i rozumienie [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989, s. 156-179.

Sławiński Janusz, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego [w:] Markiewicz Henryk Sławiński Janusz (red.) Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, Kraków 1976, s. 100-130.

Stachówna Grażyna, Szecherezada z Denver, „Dialog”, 1991, nr 5/6 s. 133-139.

Staiger Janet, W stronę historyczno-materialistycznych badań nad recepcją filmu [w:] Iwona Kurz (red.) Film i historia. Antologia, Wyd. UW, Warszawa 2008, s. 131-185.

Thompson Kristin, Nuda na plaży. Banalność w „Wakacjach pana Hulot“ [w:] Ostaszewski Jacek (red.), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, Kraków 1999, s. 89-111.

Vernet Marc, Filmowa transakcja: sekwencje otwierające w ‘filmie czarnym’ [w:] Godzic Wiesław (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, Wyd. UJ, Kraków 1993, s. 67-76

Ziomek Jacek, „Memento”. Pamiętacie? To obejrzyjcie…, „Konteksty”, 2003, nr 1-2, s.98-104.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Jagiellonian University in Kraków.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c