Narracja filmowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MF3-S116.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narracja filmowa |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Fakultatywne na I roku studiów stac. II stopnia w I sem.-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach Obowiązkowe na II roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy... (dwusemestralne) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Ostaszewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Ostaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Znajomość podstawowych zasad konstrukcji dramaturgicznej dzieła filmowego. Umiejętność rozpoznawania trybów narracyjnych. Przeglądowa wiedza na temat historycznej poetyki kina, pod kątem sposobów prowadzenia narracji. Rozpoznawanie podstawowych chwytów narracyjnych we współczesnej kulturze audiowizualenj. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student(ka) zna podstawowe metody analizy narracyjnej filmu. Student(ka) zna aparaturę pojęciową z zakresu narratologii Student zna zasady dramaturgicznej kompozycji filmu. Umiejętności: Student(ka) umie analizować film, rozpoznając właściwe konteksty interpretacyjne. Student(ka) rozpoznaje i klasyfikuje różne formy narracji audiowizualnej. Kompetencje społeczne: Student(ka) rozpoznaje kulturowe wzory nadawania sensu poprzez posługiwanie się strategiami narracyjnymi. Student(ka) stosuje pogłębioną wiedzę na temat narracji i dramaturgii w samodzielnych analizach współczesnych filmów (i innych form przekazu audiowizualnego). |
|
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Przedstawienie dwóch analiz narracyjnych filmu w semestrze zajęć: pierwszej, do końca grudnia 2023 r., dotyczącej konstrukcji dramaturgicznej filmu fabularnego (3-4 stron znormatywizowanego maszynopisu na temat jednego z dwóch filmów): „Parasite” (reż. Bong Joon-ho, 2019) lub „Nie patrz w górę” (reż. Adam McKay, 2022); na zakończenie kursu druga analiza narracji w filmie fabularnym (5-6 stron znormatywizowanego maszynopisu) w terminie do 09 lutego 2024 r. włącznie (1. termin), do 23 lutego 2024 r. (2. termin); filmy do analizy końcowej: "Złodziejaszki"" (reż. H. Koreeda, 2018) lub "Wszystko, wszędzie, naraz" (reż. D. Kwan, D. Scheinert 2022).. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | ćwiczeniowe rozwiązywanie przedstawianych na zajęciach problemów do analizy i interpretacji; Analizy należy wysłać na adres: jacek.ostaszewski@uj.edu.pl |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny metoda eksponująca - projekcja fragmentu filmu i jego analiza wykład konwersatoryjny |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Opanowanie zasad narracji jako struktury poznawczej; poznanie zasad dramaturgicznej kompozycji filmu; rozpoznawanie i klasyfikacja nowych form narracji audiowizualnej. |
|
Pełny opis: |
Czym jest opowiadanie (przyczynowość i chronologia zdarzeń). Zasady trójaktowej kompozycji dzieła filmowego. Wczesne kino i fenomen kina atrakcji. Instancje narracyjne w kinie (narrator, fokalizacja, formy subiektywizacji). Tryby narracji w tradycji filmu fabularnego (m.in. narracja: melodramatyczna, klasyczna, modernistyczna). Otwarta i zamknięta kompozycja dzieła. Zwrot postmodernistyczny: niewiarygodność narracyjna, alinearność, epizodyczność. Zwrot postfabularny w hollywoodzkich blockbusterach vs. slow cinema. |
|
Literatura: |
Aumont Jacques, Marie Michel, Analiza filmu jako opowiadania [w:] tychże, Analiza filmu, W-wa: Wyd. Naukowe PWN 2011, s. 171-222. Bal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków: WUJ 2012. Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, “Pamiętnik Literacki”, 1968, z.4, s. 327-359. Booth Wayne, Rodzaje narracji, “Pamiętnik Literacki”, 1971, z. 1, s. 229-244 (lub [w:] Głowiński Michał (red.), Narratologia, Gdańsk: słowo obraz/terytoria 2004).[*] Bordwell David, Narration in the Fiction Film, Madison 1985 Bordwell David, Narracja parametryczna, „Kwartalnik Filmowy”, 2010, nr 71-2, s. 6-45. Bordwell David, Mutual Friends and Chronologies of Chance [w:] tegoż, Poetics of Cinema, London: Routledge 2008, s. 189-252. Branigan Edward, Schemat fabularny [w:] Jacek Ostaszewski (red.), Kognitywna teoria filmu, Kraków, 1999, s. 112-154. Campbell Joseph, Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997. Carroll Noël, Uzgadnianie narracji filmowej a wywoływanie reakcji emocjonalnej widzów, „Panoptikum”, 2018, nr 19 (26), s. 32-42. Cohn Dorrit, Discordant Narration, „Style” 2000, Vol. 34, No. 2, s. 307-316. [*] Elsaesser Thomas, Mind-Games. Meta Cinema and Self-Allegory: The Case of Inception, “Panoptikum”, 2019, nr 22, s. 29-37. [*] Elsaesser Thomas, Kino gier umysłowych [w:] tegoż, Kino - maszyna myślenia. Refleksje nad kinem epoki cyfrowej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniw. Gdańskiego 2018, s. 29-56. [*] Field Syd, Rilla Rolf, Pisanie scenariusza filmowego, Warszawa 1998, rozdz. 1. i 3.-5. [*] Ghosal Torsa, Unprojections, or, Worlds Under Erasure in Contemporary Hollywood Cinema, “Journal of the New Media Caucus”, Spring 2015. [*] Gunning Tom, The Cinema of Attraction: Early Film, Its Spectator, and the Avant-Garde, “Wide Angle”, 1986, 8, 3-4, s. 62-70. [*] Jakubowska Małgorzata, Ukryte, jawne, zaszyfrowane… Retrospekcje w filmie na tle teorii narracji Mieke Bal. Opowieść a retrospekcja, „Kwartalnik Filmowy”, 2022, nr 117, s. 98-122. [*] Kermode Frank, Znaczenie końca, Gdańsk: Wydawnictwo Uniw. Gdańskiego 2010. Kovacs Andras Balint, Narration in Modern Cinema [w:] tegoż, Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-10980, Chciago: The University of Chicago Press 2007, s. 56-81. Lévi-Strauss Claude, Struktura mitów, “Pamiętnik Literacki”, 1968, z.4 [albo [w:] tegoż, Antropologia strukturalna. McGowan Todd, Geneza filmu atemporalnego, “Kwartalnik Filmowy”, 2014, nr 86, s. 6-34. Ostaszewski Jacek, Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym, „Kwartalnik Filmowy”, 2010, nr 71-2, s. 60-74. Ostaszewski Jacek, Techniki subiektywizacji w filmie fabularnym, “Kwartalnik Filmowy”, 2017, nr 97-98, s. 263-277. [*] Ostaszewski Jacek, Oddramatyzowanie i antyklimaks w kinie współczesnym, „Panoptikum”, 2018, nr 19 (26), s. 80-94. [*] Ostaszewski Jacek, Historia narracji filmowej, Kraków: Universitas 2018. Propp Wladimir, Morfologia bajki, Warszawa 1976 [istotne fragm. w “Pamiętniku Literackim” 1968, nr 4]. Przylipiak Mirosław, Narracja [w:] Alicja Helman, Słownik pojęć filmowych, t. 5, Wrocław 1993. Przylipiak Mirosław, Fabuła [w:] Alicja Helman, Słownik pojęć filmowych, t. 7, Wrocław 1994. Ricoeur Paul, Metamorfozy intrygi [w:] tegoż, Czas i opowieść, t. 2, Kraków: Wyd. UJ 2008, s. 17-51. Rosner Katarzyna, Narracja jako struktura rozumienia, „Teksty Drugie”, 1999, nr 3. [lub rozdz. w: Katarzyna Rosner, Narracja, tożsamość i czas, Kraków 2003.] Szczekała Barbara, Czas niszczy wszystko. Fenomen odwróconej chronologii w opowiadaniu filmowym, “Kwartalnik Filmowy”, 2014, nr 86, s. 47-66. Szczekała Barbara, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź:NCKF 2018. Todorov Tzvetan, The 2 Principles of Narrative, “Diacritics”, Vol. 1, No. 1 (Autumn, 1971), pp. 37-44. Tomaszewski Borys, Tematyka [w:] tegoż, Teorja literatury. Poetyka, Poznań 1935, s. 146-179. Vogler Christopher, Podróż autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2010, [szczeg. S. 1-29] Wojciehowski Hannah Chapelle, When the Future Is Hard to Recall; Episodic Memory and Mnemonic Aids in Denis Villeneuve’s ARRIVAL, “Projections”, 2018, Vol. 12, Issue 1, s. 55-70. [*] Wright Will, Struktura westernu, „Dialog”, 1978, nr 3-9. Handbook of Narratology, P. Huhn, J. Pier, W. Schmid, J.Schonert (red.), Berlin-New York: de Gruyter, 2009 lub http://www.lhn.uni-hamburg.de/ UWAGA: lektury ze znaczkiem [*] są dostępne na platformie Pegaz UJ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Ostaszewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Ostaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Znajomość podstawowych zasad konstrukcji dramaturgicznej dzieła filmowego. Umiejętność rozpoznawania trybów narracyjnych. Przeglądowa wiedza na temat historycznej poetyki kina, pod kątem sposobów prowadzenia narracji. Rozpoznawanie podstawowych chwytów narracyjnych we współczesnej kulturze audiowizualenj. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student(ka) zna podstawowe metody analizy narracyjnej filmu. Student(ka) zna aparaturę pojęciową z zakresu narratologii Student zna zasady dramaturgicznej kompozycji filmu. Umiejętności: Student(ka) umie analizować film, rozpoznając właściwe konteksty interpretacyjne. Student(ka) rozpoznaje i klasyfikuje różne formy narracji audiowizualnej. Kompetencje społeczne: Student(ka) rozpoznaje kulturowe wzory nadawania sensu poprzez posługiwanie się strategiami narracyjnymi. Student(ka) stosuje pogłębioną wiedzę na temat narracji i dramaturgii w samodzielnych analizach współczesnych filmów (i innych form przekazu audiowizualnego). |
|
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Przedstawienie dwóch analiz narracyjnych filmu w semestrze zajęć: pierwszej, do końca grudnia 2023 r., dotyczącej konstrukcji dramaturgicznej filmu fabularnego (3-4 stron znormatywizowanego maszynopisu na temat jednego z dwóch filmów): „Parasite” (reż. Bong Joon-ho, 2019) lub „Nie patrz w górę” (reż. Adam McKay, 2022); na zakończenie kursu druga analiza narracji w filmie fabularnym (5-6 stron znormatywizowanego maszynopisu) w terminie do 09 lutego 2024 r. włącznie (1. termin), do 23 lutego 2024 r. (2. termin); filmy do analizy końcowej: "Złodziejaszki"" (reż. H. Koreeda, 2018) lub "Wszystko, wszędzie, naraz" (reż. D. Kwan, D. Scheinert 2022).. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | ćwiczeniowe rozwiązywanie przedstawianych na zajęciach problemów do analizy i interpretacji; Analizy należy wysłać na adres: jacek.ostaszewski@uj.edu.pl |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny metoda eksponująca - projekcja fragmentu filmu i jego analiza wykład konwersatoryjny |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Opanowanie zasad narracji jako struktury poznawczej; poznanie zasad dramaturgicznej kompozycji filmu; rozpoznawanie i klasyfikacja nowych form narracji audiowizualnej. |
|
Pełny opis: |
Czym jest opowiadanie (przyczynowość i chronologia zdarzeń). Zasady trójaktowej kompozycji dzieła filmowego. Wczesne kino i fenomen kina atrakcji. Instancje narracyjne w kinie (narrator, fokalizacja, formy subiektywizacji). Tryby narracji w tradycji filmu fabularnego (m.in. narracja: melodramatyczna, klasyczna, modernistyczna). Otwarta i zamknięta kompozycja dzieła. Zwrot postmodernistyczny: niewiarygodność narracyjna, alinearność, epizodyczność. Zwrot postfabularny w hollywoodzkich blockbusterach vs. slow cinema. |
|
Literatura: |
Aumont Jacques, Marie Michel, Analiza filmu jako opowiadania [w:] tychże, Analiza filmu, W-wa: Wyd. Naukowe PWN 2011, s. 171-222. Bal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków: WUJ 2012. Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, “Pamiętnik Literacki”, 1968, z.4, s. 327-359. Booth Wayne, Rodzaje narracji, “Pamiętnik Literacki”, 1971, z. 1, s. 229-244 (lub [w:] Głowiński Michał (red.), Narratologia, Gdańsk: słowo obraz/terytoria 2004).[*] Bordwell David, Narration in the Fiction Film, Madison 1985 Bordwell David, Narracja parametryczna, „Kwartalnik Filmowy”, 2010, nr 71-2, s. 6-45. Bordwell David, Mutual Friends and Chronologies of Chance [w:] tegoż, Poetics of Cinema, London: Routledge 2008, s. 189-252. Branigan Edward, Schemat fabularny [w:] Jacek Ostaszewski (red.), Kognitywna teoria filmu, Kraków, 1999, s. 112-154. Campbell Joseph, Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997. Carroll Noël, Uzgadnianie narracji filmowej a wywoływanie reakcji emocjonalnej widzów, „Panoptikum”, 2018, nr 19 (26), s. 32-42. Cohn Dorrit, Discordant Narration, „Style” 2000, Vol. 34, No. 2, s. 307-316. [*] Elsaesser Thomas, Mind-Games. Meta Cinema and Self-Allegory: The Case of Inception, “Panoptikum”, 2019, nr 22, s. 29-37. [*] Elsaesser Thomas, Kino gier umysłowych [w:] tegoż, Kino - maszyna myślenia. Refleksje nad kinem epoki cyfrowej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniw. Gdańskiego 2018, s. 29-56. [*] Field Syd, Rilla Rolf, Pisanie scenariusza filmowego, Warszawa 1998, rozdz. 1. i 3.-5. [*] Ghosal Torsa, Unprojections, or, Worlds Under Erasure in Contemporary Hollywood Cinema, “Journal of the New Media Caucus”, Spring 2015. [*] Gunning Tom, The Cinema of Attraction: Early Film, Its Spectator, and the Avant-Garde, “Wide Angle”, 1986, 8, 3-4, s. 62-70. [*] Jakubowska Małgorzata, Ukryte, jawne, zaszyfrowane… Retrospekcje w filmie na tle teorii narracji Mieke Bal. Opowieść a retrospekcja, „Kwartalnik Filmowy”, 2022, nr 117, s. 98-122. [*] Kermode Frank, Znaczenie końca, Gdańsk: Wydawnictwo Uniw. Gdańskiego 2010. Kovacs Andras Balint, Narration in Modern Cinema [w:] tegoż, Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-10980, Chciago: The University of Chicago Press 2007, s. 56-81. Lévi-Strauss Claude, Struktura mitów, “Pamiętnik Literacki”, 1968, z.4 [albo [w:] tegoż, Antropologia strukturalna. McGowan Todd, Geneza filmu atemporalnego, “Kwartalnik Filmowy”, 2014, nr 86, s. 6-34. Ostaszewski Jacek, Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym, „Kwartalnik Filmowy”, 2010, nr 71-2, s. 60-74. Ostaszewski Jacek, Techniki subiektywizacji w filmie fabularnym, “Kwartalnik Filmowy”, 2017, nr 97-98, s. 263-277. [*] Ostaszewski Jacek, Oddramatyzowanie i antyklimaks w kinie współczesnym, „Panoptikum”, 2018, nr 19 (26), s. 80-94. [*] Ostaszewski Jacek, Historia narracji filmowej, Kraków: Universitas 2018. Propp Wladimir, Morfologia bajki, Warszawa 1976 [istotne fragm. w “Pamiętniku Literackim” 1968, nr 4]. Przylipiak Mirosław, Narracja [w:] Alicja Helman, Słownik pojęć filmowych, t. 5, Wrocław 1993. Przylipiak Mirosław, Fabuła [w:] Alicja Helman, Słownik pojęć filmowych, t. 7, Wrocław 1994. Ricoeur Paul, Metamorfozy intrygi [w:] tegoż, Czas i opowieść, t. 2, Kraków: Wyd. UJ 2008, s. 17-51. Rosner Katarzyna, Narracja jako struktura rozumienia, „Teksty Drugie”, 1999, nr 3. [lub rozdz. w: Katarzyna Rosner, Narracja, tożsamość i czas, Kraków 2003.] Szczekała Barbara, Czas niszczy wszystko. Fenomen odwróconej chronologii w opowiadaniu filmowym, “Kwartalnik Filmowy”, 2014, nr 86, s. 47-66. Szczekała Barbara, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź:NCKF 2018. Todorov Tzvetan, The 2 Principles of Narrative, “Diacritics”, Vol. 1, No. 1 (Autumn, 1971), pp. 37-44. Tomaszewski Borys, Tematyka [w:] tegoż, Teorja literatury. Poetyka, Poznań 1935, s. 146-179. Vogler Christopher, Podróż autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2010, [szczeg. S. 1-29] Wojciehowski Hannah Chapelle, When the Future Is Hard to Recall; Episodic Memory and Mnemonic Aids in Denis Villeneuve’s ARRIVAL, “Projections”, 2018, Vol. 12, Issue 1, s. 55-70. [*] Wright Will, Struktura westernu, „Dialog”, 1978, nr 3-9. Handbook of Narratology, P. Huhn, J. Pier, W. Schmid, J.Schonert (red.), Berlin-New York: de Gruyter, 2009 lub http://www.lhn.uni-hamburg.de/ UWAGA: lektury ze znaczkiem [*] są dostępne na platformie Pegaz UJ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.