Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MF4-130.1/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Fakultatywne w I semestrze I roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pitrus
Prowadzący grup: Andrzej Pitrus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Wiedza:


Uczestnik kursu zna i rozpoznaje najważniejsze cechy stylów artystycznych z historii sztuki powszechnej i polskiej.

Potrafi poprawnie umiejscowić je chronologicznie, wskazując na najważniejsze sylwetki artystów, dzieła sztuki, wydarzenia społeczno-polityczne.


Umiejętności:


Uczestnik kursu potrafi dokonać poprawnej, podstawowej analizy dzieła sztuki w oparciu o zdobytą wiedzę podczas zajęć.

Potrafi poprawnie intepretować wybrane dzieła sztuki, poprzez umiejscowienie ich w odpowiednim kontekście (historycznym, kulturowo-społecznym, artystycznym)


Kompetencje społeczne


Student rozumie potrzebę aktywnego uczestniczenia w kulturze współczesnej, poprzez poznanie jej historii i złożonych kontekstów artystycznych.


Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Forma i warunki zaliczenia:

Zajęcia w semestrze zimowym 2021/22 mogą być prowadzone stacjonarnie lub zdalnie, w systemie synchronicznym lub asynchronicznym.


Dozwolona jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona.

Każda ponadprogramowa nieobecność musi zostać odrobiona po konsultacji z prowadzącym.


W trakcie semestru należy uzyskać pozytywną ocenę/zaliczenie cząstkowych prac pisemnych.


Wykonanie projektu na prawach egzaminu

Do egzaminu może podejść każdy, kto spełnia oba warunki:


1. posiada odpowiednią ilość obecności na zajęciach.

oraz

2. uzyskał zaliczenia/pozytywne oceny prac kontrolnych.


Egzamin - projekt


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Prace pisemne z zakresu analizy dzieła sztuki; prace cząstkowe.


Egzamin pisemny, pytania otwarte krótkiej odpowiedzi.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Celem kursu jest uzyskanie kompetencji z zakresu najważniejszych zjawisk, nurtów oraz tendencji obecnych z historii sztuki powszechnej oraz polskiej. Konwersatorium z historii sztuki kładzie nacisk na metody aktywizujące pracę studentów, własne poszukiwania i dociekania związane z tematem kursu. Zostaną przybliżone sylwetki najważniejszych polskich i europejskich artystów, jak i fachowa terminologia artystyczna i historyczno-sztuczna, wzbogacająca warsztat krytyczno-analityczny dzieł sztuki.

Pełny opis:

Plan ramowy tematów i zagadnień realizowanych w roku akademickim 2021/22, w semestrze zimowym.

1. Chronologiczne, tradycyjne ujęcie najważniejszych kierunków, nurtów, tendencji i podstawowych definicji historii sztuki.

2. Starożytny Egipt, Grecja, Rzym – kanony piękna, źródła kultury europejskiej

3. Sztuka średniowiecza „Ad moiorem dei gloriam” – rozłamy a wspólnota (romanizm, gotyk, Biznacjum)

4. Wokół włoskiego renesansu – powroty do korzeni? Co znaczy rzeźbić, malować, budować?

5. Barok, rokoko, klasycyzm – sztuka kontrreformacji. Poszukiwania.

6. Akademie Sztuk Pięknych, akademizm, realizm. Akademickie wizje sztuki, początki wielkich zmian. Klasyczny "rozum" wobec romantycznego "serca i czucia".

7. Impresjonizm, proto-awangardy - Europa zmienia się.

8. Sztuka XX i XXI wieku

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

A. Rottenberg, "Sztuka w Polsce 1945-2005", 2007;

E. H. Gombrich, „O sztuce”, Warszawa 1997 (wszystkie wydania);

E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969.

Literatura dodatkowa:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, Warszawa 1996.

M. Potocka, 150 lat malarstwa polskiego, Kraków 2019.

M. Levey, „Od Giotta do Cézanne’a. Zarys historii malarstwa zachodnioeuropejskiego”, Warszawa 1972.

Kurs na Pegazie Konwersatorium - grupa nr 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pitrus
Prowadzący grup: Andrzej Pitrus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Wiedza:


Uczestnik kursu zna i rozpoznaje najważniejsze cechy stylów artystycznych z historii sztuki powszechnej i polskiej.

Potrafi poprawnie umiejscowić je chronologicznie, wskazując na najważniejsze sylwetki artystów, dzieła sztuki, wydarzenia społeczno-polityczne.


Umiejętności:


Uczestnik kursu potrafi dokonać poprawnej, podstawowej analizy dzieła sztuki w oparciu o zdobytą wiedzę podczas zajęć.

Potrafi poprawnie intepretować wybrane dzieła sztuki, poprzez umiejscowienie ich w odpowiednim kontekście (historycznym, kulturowo-społecznym, artystycznym)


Kompetencje społeczne


Student rozumie potrzebę aktywnego uczestniczenia w kulturze współczesnej, poprzez poznanie jej historii i złożonych kontekstów artystycznych.


Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Forma i warunki zaliczenia:

Zajęcia w semestrze zimowym 2021/22 mogą być prowadzone stacjonarnie lub zdalnie, w systemie synchronicznym lub asynchronicznym.


Dozwolona jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona.

Każda ponadprogramowa nieobecność musi zostać odrobiona po konsultacji z prowadzącym.


W trakcie semestru należy uzyskać pozytywną ocenę/zaliczenie cząstkowych prac pisemnych.


Wykonanie projektu na prawach egzaminu

Do egzaminu może podejść każdy, kto spełnia oba warunki:


1. posiada odpowiednią ilość obecności na zajęciach.

oraz

2. uzyskał zaliczenia/pozytywne oceny prac kontrolnych.


Egzamin - projekt


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Prace pisemne z zakresu analizy dzieła sztuki; prace cząstkowe.


Egzamin pisemny, pytania otwarte krótkiej odpowiedzi.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, rok 1

Skrócony opis:

Celem kursu jest uzyskanie kompetencji z zakresu najważniejszych zjawisk, nurtów oraz tendencji obecnych z historii sztuki powszechnej oraz polskiej. Konwersatorium z historii sztuki kładzie nacisk na metody aktywizujące pracę studentów, własne poszukiwania i dociekania związane z tematem kursu. Zostaną przybliżone sylwetki najważniejszych polskich i europejskich artystów, jak i fachowa terminologia artystyczna i historyczno-sztuczna, wzbogacająca warsztat krytyczno-analityczny dzieł sztuki.

Pełny opis:

Plan ramowy tematów i zagadnień realizowanych w roku akademickim 2021/22, w semestrze zimowym.

1. Chronologiczne, tradycyjne ujęcie najważniejszych kierunków, nurtów, tendencji i podstawowych definicji historii sztuki.

2. Starożytny Egipt, Grecja, Rzym – kanony piękna, źródła kultury europejskiej

3. Sztuka średniowiecza „Ad moiorem dei gloriam” – rozłamy a wspólnota (romanizm, gotyk, Biznacjum)

4. Wokół włoskiego renesansu – powroty do korzeni? Co znaczy rzeźbić, malować, budować?

5. Barok, rokoko, klasycyzm – sztuka kontrreformacji. Poszukiwania.

6. Akademie Sztuk Pięknych, akademizm, realizm. Akademickie wizje sztuki, początki wielkich zmian. Klasyczny "rozum" wobec romantycznego "serca i czucia".

7. Impresjonizm, proto-awangardy - Europa zmienia się.

8. Sztuka XX i XXI wieku

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

A. Rottenberg, "Sztuka w Polsce 1945-2005", 2007;

E. H. Gombrich, „O sztuce”, Warszawa 1997 (wszystkie wydania);

E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969.

Literatura dodatkowa:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, Warszawa 1996.

M. Potocka, 150 lat malarstwa polskiego, Kraków 2019.

M. Levey, „Od Giotta do Cézanne’a. Zarys historii malarstwa zachodnioeuropejskiego”, Warszawa 1972.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a