Historia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MF4-130.1/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Fakultatywne w I semestrze I roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pitrus | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pitrus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza: Uczestnik kursu zna i rozpoznaje najważniejsze cechy stylów artystycznych z historii sztuki powszechnej i polskiej. Potrafi poprawnie umiejscowić je chronologicznie, wskazując na najważniejsze sylwetki artystów, dzieła sztuki, wydarzenia społeczno-polityczne. Umiejętności: Uczestnik kursu potrafi dokonać poprawnej, podstawowej analizy dzieła sztuki w oparciu o zdobytą wiedzę podczas zajęć. Potrafi poprawnie intepretować wybrane dzieła sztuki, poprzez umiejscowienie ich w odpowiednim kontekście (historycznym, kulturowo-społecznym, artystycznym) Kompetencje społeczne Student rozumie potrzebę aktywnego uczestniczenia w kulturze współczesnej, poprzez poznanie jej historii i złożonych kontekstów artystycznych. |
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zajęcia w semestrze zimowym 2021/22 mogą być prowadzone stacjonarnie lub zdalnie, w systemie synchronicznym lub asynchronicznym. Dozwolona jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Każda ponadprogramowa nieobecność musi zostać odrobiona po konsultacji z prowadzącym. W trakcie semestru należy uzyskać pozytywną ocenę/zaliczenie cząstkowych prac pisemnych. Wykonanie projektu na prawach egzaminu Do egzaminu może podejść każdy, kto spełnia oba warunki: 1. posiada odpowiednią ilość obecności na zajęciach. oraz 2. uzyskał zaliczenia/pozytywne oceny prac kontrolnych. Egzamin - projekt |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Prace pisemne z zakresu analizy dzieła sztuki; prace cząstkowe. Egzamin pisemny, pytania otwarte krótkiej odpowiedzi. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest uzyskanie kompetencji z zakresu najważniejszych zjawisk, nurtów oraz tendencji obecnych z historii sztuki powszechnej oraz polskiej. Konwersatorium z historii sztuki kładzie nacisk na metody aktywizujące pracę studentów, własne poszukiwania i dociekania związane z tematem kursu. Zostaną przybliżone sylwetki najważniejszych polskich i europejskich artystów, jak i fachowa terminologia artystyczna i historyczno-sztuczna, wzbogacająca warsztat krytyczno-analityczny dzieł sztuki. |
|
Pełny opis: |
Plan ramowy tematów i zagadnień realizowanych w roku akademickim 2021/22, w semestrze zimowym. 1. Chronologiczne, tradycyjne ujęcie najważniejszych kierunków, nurtów, tendencji i podstawowych definicji historii sztuki. 2. Starożytny Egipt, Grecja, Rzym – kanony piękna, źródła kultury europejskiej 3. Sztuka średniowiecza „Ad moiorem dei gloriam” – rozłamy a wspólnota (romanizm, gotyk, Biznacjum) 4. Wokół włoskiego renesansu – powroty do korzeni? Co znaczy rzeźbić, malować, budować? 5. Barok, rokoko, klasycyzm – sztuka kontrreformacji. Poszukiwania. 6. Akademie Sztuk Pięknych, akademizm, realizm. Akademickie wizje sztuki, początki wielkich zmian. Klasyczny "rozum" wobec romantycznego "serca i czucia". 7. Impresjonizm, proto-awangardy - Europa zmienia się. 8. Sztuka XX i XXI wieku |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Rottenberg, "Sztuka w Polsce 1945-2005", 2007; E. H. Gombrich, „O sztuce”, Warszawa 1997 (wszystkie wydania); E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969. Literatura dodatkowa: Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, Warszawa 1996. M. Potocka, 150 lat malarstwa polskiego, Kraków 2019. M. Levey, „Od Giotta do Cézanne’a. Zarys historii malarstwa zachodnioeuropejskiego”, Warszawa 1972. |
|
Kurs na Pegazie |
Konwersatorium - grupa nr 1
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pitrus | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pitrus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza: Uczestnik kursu zna i rozpoznaje najważniejsze cechy stylów artystycznych z historii sztuki powszechnej i polskiej. Potrafi poprawnie umiejscowić je chronologicznie, wskazując na najważniejsze sylwetki artystów, dzieła sztuki, wydarzenia społeczno-polityczne. Umiejętności: Uczestnik kursu potrafi dokonać poprawnej, podstawowej analizy dzieła sztuki w oparciu o zdobytą wiedzę podczas zajęć. Potrafi poprawnie intepretować wybrane dzieła sztuki, poprzez umiejscowienie ich w odpowiednim kontekście (historycznym, kulturowo-społecznym, artystycznym) Kompetencje społeczne Student rozumie potrzebę aktywnego uczestniczenia w kulturze współczesnej, poprzez poznanie jej historii i złożonych kontekstów artystycznych. |
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zajęcia w semestrze zimowym 2021/22 mogą być prowadzone stacjonarnie lub zdalnie, w systemie synchronicznym lub asynchronicznym. Dozwolona jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Każda ponadprogramowa nieobecność musi zostać odrobiona po konsultacji z prowadzącym. W trakcie semestru należy uzyskać pozytywną ocenę/zaliczenie cząstkowych prac pisemnych. Wykonanie projektu na prawach egzaminu Do egzaminu może podejść każdy, kto spełnia oba warunki: 1. posiada odpowiednią ilość obecności na zajęciach. oraz 2. uzyskał zaliczenia/pozytywne oceny prac kontrolnych. Egzamin - projekt |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Prace pisemne z zakresu analizy dzieła sztuki; prace cząstkowe. Egzamin pisemny, pytania otwarte krótkiej odpowiedzi. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest uzyskanie kompetencji z zakresu najważniejszych zjawisk, nurtów oraz tendencji obecnych z historii sztuki powszechnej oraz polskiej. Konwersatorium z historii sztuki kładzie nacisk na metody aktywizujące pracę studentów, własne poszukiwania i dociekania związane z tematem kursu. Zostaną przybliżone sylwetki najważniejszych polskich i europejskich artystów, jak i fachowa terminologia artystyczna i historyczno-sztuczna, wzbogacająca warsztat krytyczno-analityczny dzieł sztuki. |
|
Pełny opis: |
Plan ramowy tematów i zagadnień realizowanych w roku akademickim 2021/22, w semestrze zimowym. 1. Chronologiczne, tradycyjne ujęcie najważniejszych kierunków, nurtów, tendencji i podstawowych definicji historii sztuki. 2. Starożytny Egipt, Grecja, Rzym – kanony piękna, źródła kultury europejskiej 3. Sztuka średniowiecza „Ad moiorem dei gloriam” – rozłamy a wspólnota (romanizm, gotyk, Biznacjum) 4. Wokół włoskiego renesansu – powroty do korzeni? Co znaczy rzeźbić, malować, budować? 5. Barok, rokoko, klasycyzm – sztuka kontrreformacji. Poszukiwania. 6. Akademie Sztuk Pięknych, akademizm, realizm. Akademickie wizje sztuki, początki wielkich zmian. Klasyczny "rozum" wobec romantycznego "serca i czucia". 7. Impresjonizm, proto-awangardy - Europa zmienia się. 8. Sztuka XX i XXI wieku |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Rottenberg, "Sztuka w Polsce 1945-2005", 2007; E. H. Gombrich, „O sztuce”, Warszawa 1997 (wszystkie wydania); E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969. Literatura dodatkowa: Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, Warszawa 1996. M. Potocka, 150 lat malarstwa polskiego, Kraków 2019. M. Levey, „Od Giotta do Cézanne’a. Zarys historii malarstwa zachodnioeuropejskiego”, Warszawa 1972. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.