Adaptacje filmowe literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MF5-S126.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Adaptacje filmowe literatury |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Fakultatywne na II r. studiów stac. II st. w I sem.(zimowym(-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obecność i aktywność na zajęciach |
|
Bilans punktów ECTS: | 2 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są problemom adaptacji filmowej |
|
Pełny opis: |
1.Adaptacje literatury – problemy teoretyczne Czym jest adaptacja Problem języka filmowego a problem języka literackiego Problem narracji Modele adaptacji Gatunek filmowy a gatunek literacki 2. Historia adaptacji filmowych Kino nieme Kino klasyczne Kino nowofalowe 3. Adaptacje filmowe w kinie gatunkowym/ adaptacje filmowe a kino autorskie 4. Adaptacje bezpośrednie i pośrednie (zapożyczenia, cytaty). 5. Hybrydy adaptacyjne (na skrzyżowaniu filmu, literatury, teatru, opery etc.). 6. Adaptacje seryjne 7. Adaptacje jako sposób dialogu międzykulturowego 8. Adaptacje - problem odbiorcy |
|
Literatura: |
Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, Katowice 1998. „Kwartalnik Filmowy” , 1999 nr 26/27. „Studia Filmoznawcze”, 2009 nr 30. Alicja Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań1998. Maryla Hopfinger, Adaptacje filmowe utworów literackich: problemy teorii i interpretacji, Wrocław 1974. Marek Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014. Jacques Aumont, Michel Marie, Analiza filmu, Warszawa 2011. Siegfried Kracauer – Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Warszawa 1975 Rick Altaman, Gatunki filmowe, Warszawa 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obecność i aktywność na zajęciach |
|
Bilans punktów ECTS: | 2 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są problemom adaptacji filmowej |
|
Pełny opis: |
1.Adaptacje literatury – problemy teoretyczne Czym jest adaptacja Problem języka filmowego a problem języka literackiego Problem narracji Modele adaptacji Gatunek filmowy a gatunek literacki 2. Historia adaptacji filmowych Kino nieme Kino klasyczne Kino nowofalowe 3. Adaptacje filmowe w kinie gatunkowym/ adaptacje filmowe a kino autorskie 4. Adaptacje bezpośrednie i pośrednie (zapożyczenia, cytaty). 5. Hybrydy adaptacyjne (na skrzyżowaniu filmu, literatury, teatru, opery etc.). 6. Adaptacje seryjne 7. Adaptacje jako sposób dialogu międzykulturowego 8. Adaptacje - problem odbiorcy |
|
Literatura: |
Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, Katowice 1998. „Kwartalnik Filmowy” , 1999 nr 26/27. „Studia Filmoznawcze”, 2009 nr 30. Alicja Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań1998. Maryla Hopfinger, Adaptacje filmowe utworów literackich: problemy teorii i interpretacji, Wrocław 1974. Marek Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014. Jacques Aumont, Michel Marie, Analiza filmu, Warszawa 2011. Siegfried Kracauer – Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Warszawa 1975 Rick Altaman, Gatunki filmowe, Warszawa 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.