Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptacje filmowe literatury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MF5-S126.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Adaptacje filmowe literatury
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Fakultatywne na II r. studiów stac. II st. w I sem.(zimowym(-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Stańczyk
Prowadzący grup: Marta Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Obecność i aktywność na zajęciach

Bilans punktów ECTS:

2

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są problemom adaptacji filmowej

Pełny opis:

1.Adaptacje literatury – problemy teoretyczne

Czym jest adaptacja

Problem języka filmowego a problem języka literackiego

Problem narracji

Modele adaptacji

Gatunek filmowy a gatunek literacki

2. Historia adaptacji filmowych

Kino nieme

Kino klasyczne

Kino nowofalowe

3. Adaptacje filmowe w kinie gatunkowym/ adaptacje filmowe a kino autorskie

4. Adaptacje bezpośrednie i pośrednie (zapożyczenia, cytaty).

5. Hybrydy adaptacyjne (na skrzyżowaniu filmu, literatury, teatru, opery etc.).

6. Adaptacje seryjne

7. Adaptacje jako sposób dialogu międzykulturowego

8. Adaptacje - problem odbiorcy

Literatura:

Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, Katowice 1998.

„Kwartalnik Filmowy” , 1999 nr 26/27.

„Studia Filmoznawcze”, 2009 nr 30.

Alicja Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań1998.

Maryla Hopfinger, Adaptacje filmowe utworów literackich: problemy teorii i interpretacji, Wrocław 1974.

Marek Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014.

Jacques Aumont, Michel Marie, Analiza filmu, Warszawa 2011.

Siegfried Kracauer – Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Warszawa 1975

Rick Altaman, Gatunki filmowe, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Stańczyk
Prowadzący grup: Marta Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Obecność i aktywność na zajęciach

Bilans punktów ECTS:

2

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są problemom adaptacji filmowej

Pełny opis:

1.Adaptacje literatury – problemy teoretyczne

Czym jest adaptacja

Problem języka filmowego a problem języka literackiego

Problem narracji

Modele adaptacji

Gatunek filmowy a gatunek literacki

2. Historia adaptacji filmowych

Kino nieme

Kino klasyczne

Kino nowofalowe

3. Adaptacje filmowe w kinie gatunkowym/ adaptacje filmowe a kino autorskie

4. Adaptacje bezpośrednie i pośrednie (zapożyczenia, cytaty).

5. Hybrydy adaptacyjne (na skrzyżowaniu filmu, literatury, teatru, opery etc.).

6. Adaptacje seryjne

7. Adaptacje jako sposób dialogu międzykulturowego

8. Adaptacje - problem odbiorcy

Literatura:

Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, Katowice 1998.

„Kwartalnik Filmowy” , 1999 nr 26/27.

„Studia Filmoznawcze”, 2009 nr 30.

Alicja Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań1998.

Maryla Hopfinger, Adaptacje filmowe utworów literackich: problemy teorii i interpretacji, Wrocław 1974.

Marek Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014.

Jacques Aumont, Michel Marie, Analiza filmu, Warszawa 2011.

Siegfried Kracauer – Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Warszawa 1975

Rick Altaman, Gatunki filmowe, Warszawa 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c