Historia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MF6-139.1/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia mediów |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Fakultatywne w I semestrze I roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Twardoch-Raś | |
Prowadzący grup: | Ewelina Twardoch-Raś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student zna i stosuje pojęcia i definicje za pomocą których opisu poszczególne media i teksty medialne. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii mediów oraz strategii interpretacji i analizy przekazów medialnych. Student jest w stanie prześledzić rozwój poszczególnych mediów. Student identyfikuje gatunki medialne wskazując na ich rozwój i cechy dystynktywne. Umiejętności: Student analizuje rolę sposobów reprezentacji, konwencji estetycznych, technologii i gatunków medialnych w tworzeniu wiedzy o świecie. Student znajduje reguły określające specyfikę procesów komunikowania werbalnego i niewerbalnego, bezpośredniego i zapośredniczonego medialnie w zróżnicowanym środowisku technologicznym. Student dokonuje analizy i interpretacji dowolnego przekazu medialnego. Student lokuje materiały medialne w kontekście historycznym, społecznym i kulturowym. Student krytycznie omawia proces rozwoju poszczególnych form medialnych. Student ilustruje przykładami proces rozwoju platform medialnych, jakie pojawiły się w nowożytnej kulturze Zachodu. Kompetencje społeczne (postawy): Student świadomy jest ciągłości praktyk kulturowych realizowanych w ramach różnych platform medialnych. Student świadomie i krytycznie uczestniczy w przestrzeni medialnej. Student świadomy jest różnorodności sposobów komunikowania w przestrzeni publicznej. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia kursu są: - obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności, w razie większej liczby nieobecności prowadząca zajęcia wskaże formę ich zaliczenia) - mikro analiza źródła historycznego (ikonograficznego przedstawienia jednego z omawianych wynalazków lub zjawisk) - zaliczenie pisemnego egzaminu końcowego; uwaga: kurs nie jest prowadzony z użyciem podręcznika; podstawą do przygotowań do egzaminu będzie analizowana w toku zajęć literatura oraz notatki z wykładów Na ocenę końcową złożą się ocena z egzaminu oraz mikro-analiz, wpływ będzie miała także aktywność w czasie zajęć. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | dyskusje prowadzone w czasie zajęć, jak również analizy materiałów źródłowych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Zajęcia zorganizowane będą w bloki tematyczne w toku których rozważać będziemy (także na podstawie materiałów źródłowych) poszczególne, znaczące z dzisiejszego punktu widzenia przemiany techniczne i medialne oraz ich społeczne i kulturowe konsekwencje 1. Piśmienność i oralność ich kulturowe konsekwencje 2. Kolej: prędkość, nowoczesność i unifikacja 3. Początki nowoczesności, jaką znamy: elektryczność 4. Pierwsze sieci: telegraf 5. Technologie dźwięku: telefon 6. Technologie dźwięku: fonograf 7. Narodziny telewizji i jej polska specyfika w XX wieku 8. Komputer, internet - nowe media? Wszystkim wymienionym wyżej wynalazkom i zjawiskom przyglądać będziemy się w ich pierwotnych fazach, by wskazać na podobieństwa związane ze społecznymi oczekiwaniami wobec nowinek technicznych oraz społecznymi i kulturowymi ich konsekwencjami. W przypadku każdego z nich analizie poddawać będziemy historyczne ikonograficzne, jak i literackie przedstawienia. |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z literatury przedmiotu, literatury pięknej lub dział wizualnych wskazywane będą przez prowadzącą do każdych zajęć. Korzystać będziemy z internetowych źródeł historycznych materiałów wizualnych, przede wszystkim bez Polona, Europeana i repozytoriów prasowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Twardoch-Raś | |
Prowadzący grup: | Ewelina Twardoch-Raś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student zna i stosuje pojęcia i definicje za pomocą których opisu poszczególne media i teksty medialne. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii mediów oraz strategii interpretacji i analizy przekazów medialnych. Student jest w stanie prześledzić rozwój poszczególnych mediów. Student identyfikuje gatunki medialne wskazując na ich rozwój i cechy dystynktywne. Umiejętności: Student analizuje rolę sposobów reprezentacji, konwencji estetycznych, technologii i gatunków medialnych w tworzeniu wiedzy o świecie. Student znajduje reguły określające specyfikę procesów komunikowania werbalnego i niewerbalnego, bezpośredniego i zapośredniczonego medialnie w zróżnicowanym środowisku technologicznym. Student dokonuje analizy i interpretacji dowolnego przekazu medialnego. Student lokuje materiały medialne w kontekście historycznym, społecznym i kulturowym. Student krytycznie omawia proces rozwoju poszczególnych form medialnych. Student ilustruje przykładami proces rozwoju platform medialnych, jakie pojawiły się w nowożytnej kulturze Zachodu. Kompetencje społeczne (postawy): Student świadomy jest ciągłości praktyk kulturowych realizowanych w ramach różnych platform medialnych. Student świadomie i krytycznie uczestniczy w przestrzeni medialnej. Student świadomy jest różnorodności sposobów komunikowania w przestrzeni publicznej. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia kursu są: - obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności, w razie większej liczby nieobecności prowadząca zajęcia wskaże formę ich zaliczenia) - mikro analiza źródła historycznego (ikonograficznego przedstawienia jednego z omawianych wynalazków lub zjawisk) - zaliczenie pisemnego egzaminu końcowego; uwaga: kurs nie jest prowadzony z użyciem podręcznika; podstawą do przygotowań do egzaminu będzie analizowana w toku zajęć literatura oraz notatki z wykładów Na ocenę końcową złożą się ocena z egzaminu oraz mikro-analiz, wpływ będzie miała także aktywność w czasie zajęć. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | dyskusje prowadzone w czasie zajęć, jak również analizy materiałów źródłowych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Zajęcia zorganizowane będą w bloki tematyczne w toku których rozważać będziemy (także na podstawie materiałów źródłowych) poszczególne, znaczące z dzisiejszego punktu widzenia przemiany techniczne i medialne oraz ich społeczne i kulturowe konsekwencje 1. Piśmienność i oralność ich kulturowe konsekwencje 2. Kolej: prędkość, nowoczesność i unifikacja 3. Początki nowoczesności, jaką znamy: elektryczność 4. Pierwsze sieci: telegraf 5. Technologie dźwięku: telefon 6. Technologie dźwięku: fonograf 7. Narodziny telewizji i jej polska specyfika w XX wieku 8. Komputer, internet - nowe media? Wszystkim wymienionym wyżej wynalazkom i zjawiskom przyglądać będziemy się w ich pierwotnych fazach, by wskazać na podobieństwa związane ze społecznymi oczekiwaniami wobec nowinek technicznych oraz społecznymi i kulturowymi ich konsekwencjami. W przypadku każdego z nich analizie poddawać będziemy historyczne ikonograficzne, jak i literackie przedstawienia. |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z literatury przedmiotu, literatury pięknej lub dział wizualnych wskazywane będą przez prowadzącą do każdych zajęć. Korzystać będziemy z internetowych źródeł historycznych materiałów wizualnych, przede wszystkim bez Polona, Europeana i repozytoriów prasowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.