Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MF6-139.1/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia mediów
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Fakultatywne w I semestrze I roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Twardoch-Raś
Prowadzący grup: Ewelina Twardoch-Raś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Wiedza:

Student zna i stosuje pojęcia i definicje za pomocą których opisu poszczególne media i teksty medialne.

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii mediów oraz strategii interpretacji i analizy przekazów medialnych.

Student jest w stanie prześledzić rozwój poszczególnych mediów.

Student identyfikuje gatunki medialne wskazując na ich rozwój i cechy dystynktywne.


Umiejętności:

Student analizuje rolę sposobów reprezentacji, konwencji estetycznych, technologii i gatunków medialnych w tworzeniu wiedzy o świecie.

Student znajduje reguły określające specyfikę procesów komunikowania werbalnego i niewerbalnego, bezpośredniego i zapośredniczonego medialnie w zróżnicowanym środowisku technologicznym.

Student dokonuje analizy i interpretacji dowolnego przekazu medialnego.

Student lokuje materiały medialne w kontekście historycznym, społecznym i kulturowym.

Student krytycznie omawia proces rozwoju poszczególnych form medialnych.

Student ilustruje przykładami proces rozwoju platform medialnych, jakie pojawiły się w nowożytnej kulturze Zachodu.


Kompetencje społeczne (postawy):

Student świadomy jest ciągłości praktyk kulturowych realizowanych w ramach różnych platform medialnych.

Student świadomie i krytycznie uczestniczy w przestrzeni medialnej.

Student świadomy jest różnorodności sposobów komunikowania w przestrzeni publicznej.




Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia kursu są:


- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności, w razie większej liczby nieobecności prowadząca zajęcia wskaże formę ich zaliczenia)


- mikro analiza źródła historycznego (ikonograficznego przedstawienia jednego z omawianych wynalazków lub zjawisk)


- zaliczenie pisemnego egzaminu końcowego; uwaga: kurs nie jest prowadzony z użyciem podręcznika; podstawą do przygotowań do egzaminu będzie analizowana w toku zajęć literatura oraz notatki z wykładów



Na ocenę końcową złożą się ocena z egzaminu oraz mikro-analiz, wpływ będzie miała także aktywność w czasie zajęć.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

dyskusje prowadzone w czasie zajęć, jak również analizy materiałów źródłowych

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - ekspozycja
Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody praktyczne - seminarium

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Pełny opis:

Zajęcia zorganizowane będą w bloki tematyczne w toku których rozważać będziemy (także na podstawie materiałów źródłowych) poszczególne, znaczące z dzisiejszego punktu widzenia przemiany techniczne i medialne oraz ich społeczne i kulturowe konsekwencje

1. Piśmienność i oralność ich kulturowe konsekwencje

2. Kolej: prędkość, nowoczesność i unifikacja

3. Początki nowoczesności, jaką znamy: elektryczność

4. Pierwsze sieci: telegraf

5. Technologie dźwięku: telefon

6. Technologie dźwięku: fonograf

7. Narodziny telewizji i jej polska specyfika w XX wieku

8. Komputer, internet - nowe media?

Wszystkim wymienionym wyżej wynalazkom i zjawiskom przyglądać będziemy się w ich pierwotnych fazach, by wskazać na podobieństwa związane ze społecznymi oczekiwaniami wobec nowinek technicznych oraz społecznymi i kulturowymi ich konsekwencjami. W przypadku każdego z nich analizie poddawać będziemy historyczne ikonograficzne, jak i literackie przedstawienia.

Literatura:

Wybrane fragmenty z literatury przedmiotu, literatury pięknej lub dział wizualnych wskazywane będą przez prowadzącą do każdych zajęć.

Korzystać będziemy z internetowych źródeł historycznych materiałów wizualnych, przede wszystkim bez Polona, Europeana i repozytoriów prasowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Twardoch-Raś
Prowadzący grup: Ewelina Twardoch-Raś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Wiedza:

Student zna i stosuje pojęcia i definicje za pomocą których opisu poszczególne media i teksty medialne.

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii mediów oraz strategii interpretacji i analizy przekazów medialnych.

Student jest w stanie prześledzić rozwój poszczególnych mediów.

Student identyfikuje gatunki medialne wskazując na ich rozwój i cechy dystynktywne.


Umiejętności:

Student analizuje rolę sposobów reprezentacji, konwencji estetycznych, technologii i gatunków medialnych w tworzeniu wiedzy o świecie.

Student znajduje reguły określające specyfikę procesów komunikowania werbalnego i niewerbalnego, bezpośredniego i zapośredniczonego medialnie w zróżnicowanym środowisku technologicznym.

Student dokonuje analizy i interpretacji dowolnego przekazu medialnego.

Student lokuje materiały medialne w kontekście historycznym, społecznym i kulturowym.

Student krytycznie omawia proces rozwoju poszczególnych form medialnych.

Student ilustruje przykładami proces rozwoju platform medialnych, jakie pojawiły się w nowożytnej kulturze Zachodu.


Kompetencje społeczne (postawy):

Student świadomy jest ciągłości praktyk kulturowych realizowanych w ramach różnych platform medialnych.

Student świadomie i krytycznie uczestniczy w przestrzeni medialnej.

Student świadomy jest różnorodności sposobów komunikowania w przestrzeni publicznej.




Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia kursu są:


- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności, w razie większej liczby nieobecności prowadząca zajęcia wskaże formę ich zaliczenia)


- mikro analiza źródła historycznego (ikonograficznego przedstawienia jednego z omawianych wynalazków lub zjawisk)


- zaliczenie pisemnego egzaminu końcowego; uwaga: kurs nie jest prowadzony z użyciem podręcznika; podstawą do przygotowań do egzaminu będzie analizowana w toku zajęć literatura oraz notatki z wykładów



Na ocenę końcową złożą się ocena z egzaminu oraz mikro-analiz, wpływ będzie miała także aktywność w czasie zajęć.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

dyskusje prowadzone w czasie zajęć, jak również analizy materiałów źródłowych

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - ekspozycja
Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody praktyczne - seminarium

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, rok 1

Pełny opis:

Zajęcia zorganizowane będą w bloki tematyczne w toku których rozważać będziemy (także na podstawie materiałów źródłowych) poszczególne, znaczące z dzisiejszego punktu widzenia przemiany techniczne i medialne oraz ich społeczne i kulturowe konsekwencje

1. Piśmienność i oralność ich kulturowe konsekwencje

2. Kolej: prędkość, nowoczesność i unifikacja

3. Początki nowoczesności, jaką znamy: elektryczność

4. Pierwsze sieci: telegraf

5. Technologie dźwięku: telefon

6. Technologie dźwięku: fonograf

7. Narodziny telewizji i jej polska specyfika w XX wieku

8. Komputer, internet - nowe media?

Wszystkim wymienionym wyżej wynalazkom i zjawiskom przyglądać będziemy się w ich pierwotnych fazach, by wskazać na podobieństwa związane ze społecznymi oczekiwaniami wobec nowinek technicznych oraz społecznymi i kulturowymi ich konsekwencjami. W przypadku każdego z nich analizie poddawać będziemy historyczne ikonograficzne, jak i literackie przedstawienia.

Literatura:

Wybrane fragmenty z literatury przedmiotu, literatury pięknej lub dział wizualnych wskazywane będą przez prowadzącą do każdych zajęć.

Korzystać będziemy z internetowych źródeł historycznych materiałów wizualnych, przede wszystkim bez Polona, Europeana i repozytoriów prasowych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a