Teoria mediów elektronicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MF6-S129.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria mediów elektronicznych |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Fakultatywne na I roku studiów stac. II stopnia-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach (roczne) Obowiązkowe na II roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy... (dwusemestralne) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nacher, Aleksandra Powierska | |
Prowadzący grup: | Anna Nacher, Aleksandra Powierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi propozycjami badawczymi z obszaru mediów audiowizualnych sformułowanymi w kręgu medioznawstwa kulturoznawczego |
|
Efekty kształcenia: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - definiować kluczowe pojęcia z obszaru nowych mediów, - objaśniać złożone zależności między mediami tradycyjnymi (analogowymi) i cyfrowymi, - identyfikować i interpretować zasadnicze kwestie społeczne i kulturowe związane z mediami elektronicznymi, - wskazać na główne inspiracje filozoficzne, estetyczne i antropologiczne obecne we współczesnej myśli medioznawczej. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | - Egzamin po II semestrze. - Ocena przygotowanych referatów |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - metoda projektów Metody problemowe - wykład konwersatoryjny Metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 pkt + 3 pkt = 6 pkt ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
- Brytyjskie studia kulturowe wobec kwestii medioznawczych: - Narracja telewizyjna. - Intertekstualność telewizji i mediów audiowizualnych. - Paratekstualność przekazów audiowizualnych. - Media w dobie globalizacji – koncepcja A.Appadurai’a - Antropologia obrazu wobec mediów audiowizualnych. - Definiowanie nowych mediów – Lev Manovich. - Repozytorium, kolekcja i baza danych jako formy kulturowe współczesnej audiowizualności. - Interfejs w perspektywie medioznawstwa kulturoznawczego. - Anne Friedberg koncepcja obrazu medialnego. - Remediacja wg Boltera i Grusina. Przykłady remediacji. - Koncepcja konwergencji mediów H.Jenkinsa. - Narracja transmedialna. Definicja, przykłady. - Remiks. Definiowanie pojęcia. Przykłady praktyk. - Wikinomia w perspektywie medioznawstwa kulturoznawczego. - YouTube – fenomen kultury partycypacji. - Fandom. Uwarunkowania kulturowe. - Fan fiction - nowe formy opowieści - Software studies. - Panoptyczny charakter praktyk medialnych. |
|
Literatura: |
- Lev Manovich, Język nowych mediów, W-wa 2006. - Ch. Barker, Studia kulturowe, Kraków 2005. - Henry Jenkins, Kultura konwergencji, W-wa 2007. - Don Tapscott, Anthony D. Williams, Wikinomia: o globalnej współpracy, która zmienia wszystko. W-wa 2008 - .Lessig, Remiks, W-wa 2009. - Remiks. Teorie i praktyki, red. M.Gulik, P.Kaucz, L.Onak – wybrane teksty - W.J.T.Mitchell, Zwrot piktorialny, „Kultura Popularna” 2009, nr 1 (23). - David J.Bolter, Richard Grusin, Remediacja, Ha!art 43 - Hans Belting, Antropologia obrazu: Szkic do nauki o obrazie, Kraków 2007, - Anne Friedberg, Wirtualne okno, W-wa 2012. - Marta Majorek, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności. Kraków 2015. - John Fiske, Kulturowa ekonomia fandomu, „Kultura Popularna” 2008, nr 3. - Piotr Siuda, Kultury prosumpcji,W-wa 2012. - Imagery in the 21st Century, ed. Oliver Grau, The MIT Press 2011 - Rafał Nahirny, Granice kontroli, W-wa 2018. - Maciej Ożóg, Życie w krzemowej klatce. Sztuka nowych mediów jako krytyczna analiza praktyk cyfrowego nadzoru, Łódź 2018. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.