Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informatyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MF7-141.2/3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologie informatyczne
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Janik
Prowadzący grup: Justyna Janik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Efekty kształcenia:


Wiedza:


Student posiada podstawową wiedzę z zakresu platform i narzędzi pracy w środowisku sieciowym


Student rozumie podstawowe pojęcia opisu mediów sieciowych: dane, algorytm, platforma


Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące tworzenia kultury w środowisku sieciowym


Umiejętności:


Student potrafi krytycznie analizować narzędzia pracy oparte na automatyzacji


Student potrafi stosować narzędzia pracy z danymi dostępnymi w sieci


Student potrafi stosować narzędzia do wytwórstwa tekstów cyfrowych




Postawy:


Student rozumie potrzebę stałego doskonalenia warsztatu i zdobywania nowej wiedzy w zakresie cyfrowych i sieciowych narzędzi pracy;

Student potrafi zaplanować i przeprowadzić pracę nad długotrwałym zadaniem projektowym;

Student potrafi współpracować w grupie projektowej;

Student potrafi posługiwać się językiem pozbawionym znamion dyskryminacji i mowy nienawiści



Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie:

- aktywnej obecności na zajęciach (dozwolone są 2 nieobecności w czasie semestru)

- przygotowania i prezentacji projektu zaliczeniowego (indywidualnie lub w grupie).

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie:

- oceny przygotowanego projektu (wyrażonego w punktach)

- oceny prezentacji projektu (ocena w punktach oraz ocena opisowa przesłana mailowo do lidera zespołu projektowego)

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody praktyczne - pokaz
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Metody dydaktyczne:

Objaśnienie, wykład informacyjny, ćwiczenie laboratoryjne, metoda projektów, pokaz, dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Kurs pokazuje technologiczne uwarunkowania szeroko rozumianej kultury cyfrowej, zarówno przez pryzmat stosowania konkretnych narzędzi i platform (Twine, Trello, Audacity, sztuka generatywna, podcasty, TikTok), jak i w perspektywie refleksji powstającej wokół kultury opartej na danych oraz procedurach software’owej automatyzacji.

Pełny opis:

W ramach zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:

1. Internet platform i konsekwencje "platformizacji" internetu dla praktyk użytkowników;

2. Nowe formy narracji sieciowych i transmedialnych;

3. Poetyka mediów społecznościowych;

4. Sieciowy generatywizm i wpływ AI na produkcję treści

5. Memy i "próg wiralowości";

6. Narzędzia wspierające pracę zespołową oraz zarządzanie czasem;

7. Wizualizacja informacji;

8. Co się dzieje z naszymi danymi w popularnych portalach społecznościowych?

9. Od remiksu do mashupu.

Wykorzystywane narzędzia i platformy: Twine, Trello, Audacity, sztuka generatywna, TikTok, You Tube.

Literatura:

Alexander Galloway, Protocol. How Control Exists after Decentralization, MIT Press 2004

Tarleton Gillespie, Custodians of the Internet: Platforms, Content Moderation, and the Hidden Decisions That Shape Social Media, Yale University Press 2018

Nick Monfort, Odkrywanie kodu. Wprowadzenie do programowania w sztuce I humanistyce, Kraków 2017

Anna Nacher, Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2016 (rozdział piąty)

Zizi Papacharissi, A Networked Self and Platforms, Stories, Connections, Routledge 2018

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Janik
Prowadzący grup: Justyna Janik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Efekty kształcenia:


Wiedza:


Student posiada podstawową wiedzę z zakresu platform i narzędzi pracy w środowisku sieciowym


Student rozumie podstawowe pojęcia opisu mediów sieciowych: dane, algorytm, platforma


Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące tworzenia kultury w środowisku sieciowym


Umiejętności:


Student potrafi krytycznie analizować narzędzia pracy oparte na automatyzacji


Student potrafi stosować narzędzia pracy z danymi dostępnymi w sieci


Student potrafi stosować narzędzia do wytwórstwa tekstów cyfrowych




Postawy:


Student rozumie potrzebę stałego doskonalenia warsztatu i zdobywania nowej wiedzy w zakresie cyfrowych i sieciowych narzędzi pracy;

Student potrafi zaplanować i przeprowadzić pracę nad długotrwałym zadaniem projektowym;

Student potrafi współpracować w grupie projektowej;

Student potrafi posługiwać się językiem pozbawionym znamion dyskryminacji i mowy nienawiści



Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie:

- aktywnej obecności na zajęciach (dozwolone są 2 nieobecności w czasie semestru)

- przygotowania i prezentacji projektu zaliczeniowego (indywidualnie lub w grupie).

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie:

- oceny przygotowanego projektu (wyrażonego w punktach)

- oceny prezentacji projektu (ocena w punktach oraz ocena opisowa przesłana mailowo do lidera zespołu projektowego)

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody praktyczne - pokaz
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Metody dydaktyczne:

Objaśnienie, wykład informacyjny, ćwiczenie laboratoryjne, metoda projektów, pokaz, dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, rok 2

Skrócony opis:

Kurs pokazuje technologiczne uwarunkowania szeroko rozumianej kultury cyfrowej, zarówno przez pryzmat stosowania konkretnych narzędzi i platform (Twine, Trello, Audacity, sztuka generatywna, podcasty, TikTok), jak i w perspektywie refleksji powstającej wokół kultury opartej na danych oraz procedurach software’owej automatyzacji.

Pełny opis:

W ramach zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:

1. Internet platform i konsekwencje "platformizacji" internetu dla praktyk użytkowników;

2. Nowe formy narracji sieciowych i transmedialnych;

3. Poetyka mediów społecznościowych;

4. Sieciowy generatywizm i wpływ AI na produkcję treści

5. Memy i "próg wiralowości";

6. Narzędzia wspierające pracę zespołową oraz zarządzanie czasem;

7. Wizualizacja informacji;

8. Co się dzieje z naszymi danymi w popularnych portalach społecznościowych?

9. Od remiksu do mashupu.

Wykorzystywane narzędzia i platformy: Twine, Trello, Audacity, sztuka generatywna, TikTok, You Tube.

Literatura:

Alexander Galloway, Protocol. How Control Exists after Decentralization, MIT Press 2004

Tarleton Gillespie, Custodians of the Internet: Platforms, Content Moderation, and the Hidden Decisions That Shape Social Media, Yale University Press 2018

Nick Monfort, Odkrywanie kodu. Wprowadzenie do programowania w sztuce I humanistyce, Kraków 2017

Anna Nacher, Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2016 (rozdział piąty)

Zizi Papacharissi, A Networked Self and Platforms, Stories, Connections, Routledge 2018

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c