Historia filmu niemego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MO2-105.1/2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filmu niemego |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Obowiązkowe na I roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy... (dwusemestralne) |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wojnicka | |
Prowadzący grup: | Joanna Wojnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obecność na zajęciach, egzamin ustny |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z elementami konwersatorium, pokaz filmowy |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
1. Prehistoria kina; Thomas Alva Edison, kinematograf braci Lumière G. Méliès; kino jako widowisko jarmarczne 2. Francuskie wytwórnie filmowe: Pathé, Gaumont, Eclaire; naturalizm na ekranie, adaptacje literatury, seriale filmowe (Jasset, Feulliade), wytwórnia Film d’Art 3. Kształtowanie się języka filmu; szkoła w Brighton, Edwin S.Porter 4. Kino włoskie – dekadencja na ekranie, kino monumentalne 5. Rozwój kinematografii amerykańskiej - wytwórnie: „Biograph”, „Vitograph”, trust patentowy, powstanie Hollywood - Adolph Zukor i wytwórnia Famous Players - początki kina gatunków: film cowboyski, komedie Macka Sennetta 6. David W. Griffith 7. Kino skandynawskie: powstanie wytwórni Nordisk, najważniejsze postaci kina duńskiego: Urban Gad, Benjamin Christensen, Asta Nielsen, Waldemar Psilander; początki kinematografii szwedzkiej; powstanie wytworni Svenska 8. Szwedzka szkoła filmowa: Maurice Stiller i Viktor Sjöstrom 9. Carl T. Dreyer 10 Początki kinematografii niemieckiej: filmy Ufy (kino Ernsta Lubitscha), Decla-Bioscop E.Pommera; literackie, malarskie i teatralne korzenie ekspresjonizmu 11. Niemiecki ekspresjonizm filmowy 12. Kammerspiel i kino Nowej Rzeczowości 13. Artystyczne konteksty rozwoju awangardy filmowej 14. Pierwsza awangarda (impresjonizm): Louis Delluc, Abel Gance, Jean Epstein, Marcel L’Herbier, Germaine Dulac, wczesny Jean Renoir 15. Awangarda właściwa (druga): - włoscy futuryści (A. Bragaglia), rosyjscy futuryści (W. Kasjanow) - dadaiści (Marcel Duchamp, René Clair) - film abstrakcyjny – H. Chomette, F. Leger, H.Richter, W.Ruttmann, V. Egeling - surrealiści: Luis Buñuel, Man Ray 16. Kinematografia rosyjska przed rewolucją; początki kinematografii sowieckiej 17. Sowiecka awangarda filmowa - Lew Kuleszow (początki teorii montażu) - grupa FEKS - Dziga Wiertow 18. Klasycy montażu - Wsiewołod Pudowkin - Siergiej Eisenstein - Aleksandr Dowżenko 19. Rozbudowa amerykańskiego przemysłu filmowego; rozwój gatunków filmowych, działalność wielkich wytwórni, początki Star System 20. Erich von Stroheim 21. Wielcy komicy: B.Keaton Ch.Chaplin 22. Klasycy dokumentu: Robert Flaherty, John Grierson, |
|
Literatura: |
Historia kina, t.1 Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009 Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002 S. Kacauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, przekł. w. Wertenstein, Gdańsk 2009 Lotte Eisner, Ekran demoniczny, przekł. K. Eberhardt, Gdańsk 2011 P. Acroyd, Ch. Chaplin, przekł. Jerzy Łoziński, Poznań 2014 D. Robinson, Chaplin: jego życie i jego sztuka, przekł. Wanda Wertenstein, Gdańsk 2009 T. Kłys. Dekada doktora Mabuse: nieme filmy Frtitza Langa, Łódź 2006 T. Miczka, 10 000 km od Hollywood. Historia kina włoskiego od 1896 do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku, Kraków 1992 R. Kluszczyński, Film - sztuka Wielkiej Awangardy, Łódź |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wojnicka | |
Prowadzący grup: | Joanna Wojnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obecność na zajęciach, egzamin ustny |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z elementami konwersatorium, pokaz filmowy |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
1. Prehistoria kina; Thomas Alva Edison, kinematograf braci Lumière G. Méliès; kino jako widowisko jarmarczne 2. Francuskie wytwórnie filmowe: Pathé, Gaumont, Eclaire; naturalizm na ekranie, adaptacje literatury, seriale filmowe (Jasset, Feulliade), wytwórnia Film d’Art 3. Kształtowanie się języka filmu; szkoła w Brighton, Edwin S.Porter 4. Kino włoskie – dekadencja na ekranie, kino monumentalne 5. Rozwój kinematografii amerykańskiej - wytwórnie: „Biograph”, „Vitograph”, trust patentowy, powstanie Hollywood - Adolph Zukor i wytwórnia Famous Players - początki kina gatunków: film cowboyski, komedie Macka Sennetta 6. David W. Griffith 7. Kino skandynawskie: powstanie wytwórni Nordisk, najważniejsze postaci kina duńskiego: Urban Gad, Benjamin Christensen, Asta Nielsen, Waldemar Psilander; początki kinematografii szwedzkiej; powstanie wytworni Svenska 8. Szwedzka szkoła filmowa: Maurice Stiller i Viktor Sjöstrom 9. Carl T. Dreyer 10 Początki kinematografii niemieckiej: filmy Ufy (kino Ernsta Lubitscha), Decla-Bioscop E.Pommera; literackie, malarskie i teatralne korzenie ekspresjonizmu 11. Niemiecki ekspresjonizm filmowy 12. Kammerspiel i kino Nowej Rzeczowości 13. Artystyczne konteksty rozwoju awangardy filmowej 14. Pierwsza awangarda (impresjonizm): Louis Delluc, Abel Gance, Jean Epstein, Marcel L’Herbier, Germaine Dulac, wczesny Jean Renoir 15. Awangarda właściwa (druga): - włoscy futuryści (A. Bragaglia), rosyjscy futuryści (W. Kasjanow) - dadaiści (Marcel Duchamp, René Clair) - film abstrakcyjny – H. Chomette, F. Leger, H.Richter, W.Ruttmann, V. Egeling - surrealiści: Luis Buñuel, Man Ray 16. Kinematografia rosyjska przed rewolucją; początki kinematografii sowieckiej 17. Sowiecka awangarda filmowa - Lew Kuleszow (początki teorii montażu) - grupa FEKS - Dziga Wiertow 18. Klasycy montażu - Wsiewołod Pudowkin - Siergiej Eisenstein - Aleksandr Dowżenko 19. Rozbudowa amerykańskiego przemysłu filmowego; rozwój gatunków filmowych, działalność wielkich wytwórni, początki Star System 20. Erich von Stroheim 21. Wielcy komicy: B.Keaton Ch.Chaplin 22. Klasycy dokumentu: Robert Flaherty, John Grierson, |
|
Literatura: |
Historia kina, t.1 Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009 Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002 S. Kacauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, przekł. w. Wertenstein, Gdańsk 2009 Lotte Eisner, Ekran demoniczny, przekł. K. Eberhardt, Gdańsk 2011 P. Acroyd, Ch. Chaplin, przekł. Jerzy Łoziński, Poznań 2014 D. Robinson, Chaplin: jego życie i jego sztuka, przekł. Wanda Wertenstein, Gdańsk 2009 T. Kłys. Dekada doktora Mabuse: nieme filmy Frtitza Langa, Łódź 2006 T. Miczka, 10 000 km od Hollywood. Historia kina włoskiego od 1896 do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku, Kraków 1992 R. Kluszczyński, Film - sztuka Wielkiej Awangardy, Łódź |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.