Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filmu niemego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-ZMO2-205.1/2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia filmu niemego
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 36 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Projekcje filmowe, 36 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Wiącek
Prowadzący grup: Elżbieta Wiącek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów z historię kina niemego

Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin pisemny

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - wykład informacyjny

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami projekcji filmowej

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia niestacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Pełny opis:

1. Prehistoria kina; Thomas Alva Edison, kinematograf braci Lumière

G. Méliès; kino jako widowisko jarmarczne

2. Francuskie wytwórnie filmowe: Pathé, Gaumont, Eclaire; naturalizm na ekranie, adaptacje literatury, seriale filmowe (Jasset, Feulliade), wytwórnia Film d’Art

3. Kształtowanie się języka filmu; szkoła w Brighton, Edwin S.Porter

4. Kino włoskie – dekadencja na ekranie, kino monumentalne

5. Rozwój kinematografii amerykańskiej

- wytwórnie: „Biograph”, „Vitograph”, trust patentowy, powstanie Hollywood

- Adolph Zukor i wytwórnia Famous Players

- początki kina gatunków: film cowboyski, komedie Macka Sennetta

6. David W. Griffith

7. Kino skandynawskie: powstanie wytwórni Nordisk, najważniejsze postaci kina duńskiego:

Urban Gad, Benjamin Christensen, Asta Nielsen, Waldemar Psilander; początki kinematografii szwedzkiej; powstanie wytworni Svenska

8. Szwedzka szkoła filmowa: Maurice Stiller i Viktor Sjöstrom

9. Carl T. Dreyer

10 Początki kinematografii niemieckiej: filmy Ufy (kino Ernsta Lubitscha), Decla-Bioscop E.Pommera; literackie, malarskie i teatralne korzenie ekspresjonizmu

11. Niemiecki ekspresjonizm filmowy

12. Kammerspiel i kino Nowej Rzeczowości

13. Artystyczne konteksty rozwoju awangardy filmowej

14. Pierwsza awangarda (impresjonizm): Louis Delluc, Abel Gance, Jean Epstein, Marcel L’Herbier, Germaine Dulac, wczesny Jean Renoir

15. Awangarda właściwa (druga):

- włoscy futuryści (A. Bragaglia), rosyjscy futuryści (W. Kasjanow)

- dadaiści (Marcel Duchamp, René Clair)

- film abstrakcyjny – H. Chomette, F. Leger, H.Richter, W.Ruttmann, V. Egeling

- surrealiści: Luis Buñuel, Man Ray

16. Kinematografia rosyjska przed rewolucją; początki kinematografii sowieckiej

17. Sowiecka awangarda filmowa

- Lew Kuleszow (początki teorii montażu)

- grupa FEKS

- Dziga Wiertow

18. Klasycy montażu

- Wsiewołod Pudowkin

- Siergiej Eisenstein

- Aleksandr Dowżenko

19. Rozbudowa amerykańskiego przemysłu filmowego; rozwój gatunków filmowych, działalność wielkich wytwórni, początki Star System

20. Erich von Stroheim

21. Wielcy komicy:

B.Keaton

Ch.Chaplin

22. Klasycy dokumentu: Robert Flaherty, John Grierson,

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 36 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Projekcje filmowe, 36 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Wiącek
Prowadzący grup: Elżbieta Wiącek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów z historię kina niemego

Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin pisemny

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - wykład informacyjny

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami projekcji filmowej

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia niestacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Pełny opis:

1. Prehistoria kina; Thomas Alva Edison, kinematograf braci Lumière

G. Méliès; kino jako widowisko jarmarczne

2. Francuskie wytwórnie filmowe: Pathé, Gaumont, Eclaire; naturalizm na ekranie, adaptacje literatury, seriale filmowe (Jasset, Feulliade), wytwórnia Film d’Art

3. Kształtowanie się języka filmu; szkoła w Brighton, Edwin S.Porter

4. Kino włoskie – dekadencja na ekranie, kino monumentalne

5. Rozwój kinematografii amerykańskiej

- wytwórnie: „Biograph”, „Vitograph”, trust patentowy, powstanie Hollywood

- Adolph Zukor i wytwórnia Famous Players

- początki kina gatunków: film cowboyski, komedie Macka Sennetta

6. David W. Griffith

7. Kino skandynawskie: powstanie wytwórni Nordisk, najważniejsze postaci kina duńskiego:

Urban Gad, Benjamin Christensen, Asta Nielsen, Waldemar Psilander; początki kinematografii szwedzkiej; powstanie wytworni Svenska

8. Szwedzka szkoła filmowa: Maurice Stiller i Viktor Sjöstrom

9. Carl T. Dreyer

10 Początki kinematografii niemieckiej: filmy Ufy (kino Ernsta Lubitscha), Decla-Bioscop E.Pommera; literackie, malarskie i teatralne korzenie ekspresjonizmu

11. Niemiecki ekspresjonizm filmowy

12. Kammerspiel i kino Nowej Rzeczowości

13. Artystyczne konteksty rozwoju awangardy filmowej

14. Pierwsza awangarda (impresjonizm): Louis Delluc, Abel Gance, Jean Epstein, Marcel L’Herbier, Germaine Dulac, wczesny Jean Renoir

15. Awangarda właściwa (druga):

- włoscy futuryści (A. Bragaglia), rosyjscy futuryści (W. Kasjanow)

- dadaiści (Marcel Duchamp, René Clair)

- film abstrakcyjny – H. Chomette, F. Leger, H.Richter, W.Ruttmann, V. Egeling

- surrealiści: Luis Buñuel, Man Ray

16. Kinematografia rosyjska przed rewolucją; początki kinematografii sowieckiej

17. Sowiecka awangarda filmowa

- Lew Kuleszow (początki teorii montażu)

- grupa FEKS

- Dziga Wiertow

18. Klasycy montażu

- Wsiewołod Pudowkin

- Siergiej Eisenstein

- Aleksandr Dowżenko

19. Rozbudowa amerykańskiego przemysłu filmowego; rozwój gatunków filmowych, działalność wielkich wytwórni, początki Star System

20. Erich von Stroheim

21. Wielcy komicy:

B.Keaton

Ch.Chaplin

22. Klasycy dokumentu: Robert Flaherty, John Grierson,

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a