Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie międzykulturowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISP.ZP.1.F16
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie międzykulturowe
Jednostka: Instytut Spraw Publicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 150 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bogna Halska-Pionka
Prowadzący grup: Bogna Halska-Pionka, Aleksandra Orłowska, Sylwia Wrona
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

W wyniku systematycznej pracy w ramach kursu, uczestnik powinien:


1. Znać podstawowe wymiary kultury i ich przejawy w komunikacji interpersonalnej.


Każda kultura odpowiada trochę inaczej na fundamentalne pytania: Co jest ważniejsze, jednostka czy grupa? Jak powinni odnosić się do siebie przełożeni i podwładni? Jakie są role społeczne mężczyzn i kobiet? Niemożliwe jest poznać dogłębnie każdą kulturę – możemy natomiast zrozumieć jej kluczowe wymiary oraz wypracować strategie umożliwiające rozumienie kulturowych aspektów komunikacji. Poprzez wykłady, studia przypadku i ćwiczenia problemowe, zajęcia stworzą warunki do budowania przez uczestników fundamentu poznawczego, na którym będą mogli efektywnie budować w swoich kontaktach z przedstawicielami różnych kultur.


2. Rozumieć siebie i najistotniejsze aspekty własnej kultury oraz szanować odmienność


Podstawą efektywnej komunikacji w kontekście międzykulturowym jest świadomość kluczowych aspektów kultury rodzimej, oraz ich przejawów w interakcji z innymi. Poprzez interakcje z zaproszonymi gośćmi, refleksję nad wybranymi tekstami i wspólną dyskusję, uczestnicy kursu będą mieli okazję odkryć aspekty własnej tożsamości, które uwidaczniają się w kontaktach z innymi kulturami. Poznają w jaki sposób te aspekty tożsamości mogą ułatwiać lub utrudniać budowanie demokratycznej wspólnoty z przedstawicielami różnych obszarów kulturowych.


3. Być w stanie zdiagnozować kulturę i problemy odmiennych grup społecznych


Znając podstawowe wymiary kultury, uczestnicy kursu będą w stanie opracować dogłębną charakterystykę różnorodnych grup społecznych i zaplanować działania badawcze mające na celu identyfikację barier wobec integracji i wykorzystania potencjału różnorodności kulturowej w organizacjach.


4. Wyznaczyć priorytety dla polityki integracyjnej


5. Podjąć działania pozwalające na konstruktywne zarządzanie różnorodnością w organizacji


6. Podejmować działania w oparciu o dane empiryczne


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Zarządzanie publiczne, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Zarządzanie publiczne, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

W erze globalizacji, świat robi się coraz mniejszy, a jego różnorodni mieszkańcy wchodzą ze sobą w coraz częstszy kontakt. Różnorodność kulturowa na poziomie społeczeństwa i instytucji, funkcjonowanie w ramach struktur Unii Europejskiej, rosnące fale migracji – te wszystkie czynniki sprawiają, że umiejętność dialogu i współpracy z „Innym” i „Obcym” staje się kompetencją niezbędną do funkcjonowania we współczesnym świecie. Również do Polski przybywa coraz więcej obywateli państw trzecich, co stawia przed naszą wspólnotą wyzwanie budowania różnorodnej i inkluzyjnej wspólnoty bez uprzedzeń i dyskryminacji.

Ten kurs da uczestnikom możliwość wypracowania kompetencji międzykulturowych i organizacyjnych w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielami różnych kultur cudzoziemców zamieszkałych w Małopolsce. Studenci będą mieli okazję zbadać normy, wartości i problemy grup społecznych odmiennych etnicznie, kulturowo i religijnie. W oparciu o przeprowadzone badania, uczestnicy kursu będą umieli zaplanować priorytety dla polityki integracyjnej i działania pozwalające na konstruktywne zarządzanie różnorodnością w organizacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 165 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 165 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bogna Halska-Pionka
Prowadzący grup: Bogna Halska-Pionka, Aleksandra Orłowska, Sylwia Wrona
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

W wyniku systematycznej pracy w ramach kursu, uczestnik powinien:


1. Znać podstawowe wymiary kultury i ich przejawy w komunikacji interpersonalnej.


Każda kultura odpowiada trochę inaczej na fundamentalne pytania: Co jest ważniejsze, jednostka czy grupa? Jak powinni odnosić się do siebie przełożeni i podwładni? Jakie są role społeczne mężczyzn i kobiet? Niemożliwe jest poznać dogłębnie każdą kulturę – możemy natomiast zrozumieć jej kluczowe wymiary oraz wypracować strategie umożliwiające rozumienie kulturowych aspektów komunikacji. Poprzez wykłady, studia przypadku i ćwiczenia problemowe, zajęcia stworzą warunki do budowania przez uczestników fundamentu poznawczego, na którym będą mogli efektywnie budować w swoich kontaktach z przedstawicielami różnych kultur.


2. Rozumieć siebie i najistotniejsze aspekty własnej kultury oraz szanować odmienność


Podstawą efektywnej komunikacji w kontekście międzykulturowym jest świadomość kluczowych aspektów kultury rodzimej, oraz ich przejawów w interakcji z innymi. Poprzez interakcje z zaproszonymi gośćmi, refleksję nad wybranymi tekstami i wspólną dyskusję, uczestnicy kursu będą mieli okazję odkryć aspekty własnej tożsamości, które uwidaczniają się w kontaktach z innymi kulturami. Poznają w jaki sposób te aspekty tożsamości mogą ułatwiać lub utrudniać budowanie demokratycznej wspólnoty z przedstawicielami różnych obszarów kulturowych.


3. Być w stanie zdiagnozować kulturę i problemy odmiennych grup społecznych


Znając podstawowe wymiary kultury, uczestnicy kursu będą w stanie opracować dogłębną charakterystykę różnorodnych grup społecznych i zaplanować działania badawcze mające na celu identyfikację barier wobec integracji i wykorzystania potencjału różnorodności kulturowej w organizacjach.


4. Wyznaczyć priorytety dla polityki integracyjnej


5. Podjąć działania pozwalające na konstruktywne zarządzanie różnorodnością w organizacji


6. Podejmować działania w oparciu o dane empiryczne


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Zarządzanie publiczne, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Zarządzanie publiczne, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

W erze globalizacji, świat robi się coraz mniejszy, a jego różnorodni mieszkańcy wchodzą ze sobą w coraz częstszy kontakt. Różnorodność kulturowa na poziomie społeczeństwa i instytucji, funkcjonowanie w ramach struktur Unii Europejskiej, rosnące fale migracji – te wszystkie czynniki sprawiają, że umiejętność dialogu i współpracy z „Innym” i „Obcym” staje się kompetencją niezbędną do funkcjonowania we współczesnym świecie. Również do Polski przybywa coraz więcej obywateli państw trzecich, co stawia przed naszą wspólnotą wyzwanie budowania różnorodnej i inkluzyjnej wspólnoty bez uprzedzeń i dyskryminacji.

Ten kurs da uczestnikom możliwość wypracowania kompetencji międzykulturowych i organizacyjnych w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielami różnych kultur cudzoziemców zamieszkałych w Małopolsce. Studenci będą mieli okazję zbadać normy, wartości i problemy grup społecznych odmiennych etnicznie, kulturowo i religijnie. W oparciu o przeprowadzone badania, uczestnicy kursu będą umieli zaplanować priorytety dla polityki integracyjnej i działania pozwalające na konstruktywne zarządzanie różnorodnością w organizacji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a