Zarządzanie międzykulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISP.ZP.1.F16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie międzykulturowe |
Jednostka: | Instytut Spraw Publicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 150 miejsc
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bogna Halska-Pionka | |
Prowadzący grup: | Bogna Halska-Pionka, Aleksandra Orłowska, Sylwia Wrona | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | W wyniku systematycznej pracy w ramach kursu, uczestnik powinien: 1. Znać podstawowe wymiary kultury i ich przejawy w komunikacji interpersonalnej. Każda kultura odpowiada trochę inaczej na fundamentalne pytania: Co jest ważniejsze, jednostka czy grupa? Jak powinni odnosić się do siebie przełożeni i podwładni? Jakie są role społeczne mężczyzn i kobiet? Niemożliwe jest poznać dogłębnie każdą kulturę – możemy natomiast zrozumieć jej kluczowe wymiary oraz wypracować strategie umożliwiające rozumienie kulturowych aspektów komunikacji. Poprzez wykłady, studia przypadku i ćwiczenia problemowe, zajęcia stworzą warunki do budowania przez uczestników fundamentu poznawczego, na którym będą mogli efektywnie budować w swoich kontaktach z przedstawicielami różnych kultur. 2. Rozumieć siebie i najistotniejsze aspekty własnej kultury oraz szanować odmienność Podstawą efektywnej komunikacji w kontekście międzykulturowym jest świadomość kluczowych aspektów kultury rodzimej, oraz ich przejawów w interakcji z innymi. Poprzez interakcje z zaproszonymi gośćmi, refleksję nad wybranymi tekstami i wspólną dyskusję, uczestnicy kursu będą mieli okazję odkryć aspekty własnej tożsamości, które uwidaczniają się w kontaktach z innymi kulturami. Poznają w jaki sposób te aspekty tożsamości mogą ułatwiać lub utrudniać budowanie demokratycznej wspólnoty z przedstawicielami różnych obszarów kulturowych. 3. Być w stanie zdiagnozować kulturę i problemy odmiennych grup społecznych Znając podstawowe wymiary kultury, uczestnicy kursu będą w stanie opracować dogłębną charakterystykę różnorodnych grup społecznych i zaplanować działania badawcze mające na celu identyfikację barier wobec integracji i wykorzystania potencjału różnorodności kulturowej w organizacjach. 4. Wyznaczyć priorytety dla polityki integracyjnej 5. Podjąć działania pozwalające na konstruktywne zarządzanie różnorodnością w organizacji 6. Podejmować działania w oparciu o dane empiryczne |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Zarządzanie publiczne, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
|
Pełny opis: |
W erze globalizacji, świat robi się coraz mniejszy, a jego różnorodni mieszkańcy wchodzą ze sobą w coraz częstszy kontakt. Różnorodność kulturowa na poziomie społeczeństwa i instytucji, funkcjonowanie w ramach struktur Unii Europejskiej, rosnące fale migracji – te wszystkie czynniki sprawiają, że umiejętność dialogu i współpracy z „Innym” i „Obcym” staje się kompetencją niezbędną do funkcjonowania we współczesnym świecie. Również do Polski przybywa coraz więcej obywateli państw trzecich, co stawia przed naszą wspólnotą wyzwanie budowania różnorodnej i inkluzyjnej wspólnoty bez uprzedzeń i dyskryminacji. Ten kurs da uczestnikom możliwość wypracowania kompetencji międzykulturowych i organizacyjnych w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielami różnych kultur cudzoziemców zamieszkałych w Małopolsce. Studenci będą mieli okazję zbadać normy, wartości i problemy grup społecznych odmiennych etnicznie, kulturowo i religijnie. W oparciu o przeprowadzone badania, uczestnicy kursu będą umieli zaplanować priorytety dla polityki integracyjnej i działania pozwalające na konstruktywne zarządzanie różnorodnością w organizacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 165 miejsc
Wykład, 30 godzin, 165 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bogna Halska-Pionka | |
Prowadzący grup: | Bogna Halska-Pionka, Aleksandra Orłowska, Sylwia Wrona | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | W wyniku systematycznej pracy w ramach kursu, uczestnik powinien: 1. Znać podstawowe wymiary kultury i ich przejawy w komunikacji interpersonalnej. Każda kultura odpowiada trochę inaczej na fundamentalne pytania: Co jest ważniejsze, jednostka czy grupa? Jak powinni odnosić się do siebie przełożeni i podwładni? Jakie są role społeczne mężczyzn i kobiet? Niemożliwe jest poznać dogłębnie każdą kulturę – możemy natomiast zrozumieć jej kluczowe wymiary oraz wypracować strategie umożliwiające rozumienie kulturowych aspektów komunikacji. Poprzez wykłady, studia przypadku i ćwiczenia problemowe, zajęcia stworzą warunki do budowania przez uczestników fundamentu poznawczego, na którym będą mogli efektywnie budować w swoich kontaktach z przedstawicielami różnych kultur. 2. Rozumieć siebie i najistotniejsze aspekty własnej kultury oraz szanować odmienność Podstawą efektywnej komunikacji w kontekście międzykulturowym jest świadomość kluczowych aspektów kultury rodzimej, oraz ich przejawów w interakcji z innymi. Poprzez interakcje z zaproszonymi gośćmi, refleksję nad wybranymi tekstami i wspólną dyskusję, uczestnicy kursu będą mieli okazję odkryć aspekty własnej tożsamości, które uwidaczniają się w kontaktach z innymi kulturami. Poznają w jaki sposób te aspekty tożsamości mogą ułatwiać lub utrudniać budowanie demokratycznej wspólnoty z przedstawicielami różnych obszarów kulturowych. 3. Być w stanie zdiagnozować kulturę i problemy odmiennych grup społecznych Znając podstawowe wymiary kultury, uczestnicy kursu będą w stanie opracować dogłębną charakterystykę różnorodnych grup społecznych i zaplanować działania badawcze mające na celu identyfikację barier wobec integracji i wykorzystania potencjału różnorodności kulturowej w organizacjach. 4. Wyznaczyć priorytety dla polityki integracyjnej 5. Podjąć działania pozwalające na konstruktywne zarządzanie różnorodnością w organizacji 6. Podejmować działania w oparciu o dane empiryczne |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Zarządzanie publiczne, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
|
Pełny opis: |
W erze globalizacji, świat robi się coraz mniejszy, a jego różnorodni mieszkańcy wchodzą ze sobą w coraz częstszy kontakt. Różnorodność kulturowa na poziomie społeczeństwa i instytucji, funkcjonowanie w ramach struktur Unii Europejskiej, rosnące fale migracji – te wszystkie czynniki sprawiają, że umiejętność dialogu i współpracy z „Innym” i „Obcym” staje się kompetencją niezbędną do funkcjonowania we współczesnym świecie. Również do Polski przybywa coraz więcej obywateli państw trzecich, co stawia przed naszą wspólnotą wyzwanie budowania różnorodnej i inkluzyjnej wspólnoty bez uprzedzeń i dyskryminacji. Ten kurs da uczestnikom możliwość wypracowania kompetencji międzykulturowych i organizacyjnych w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielami różnych kultur cudzoziemców zamieszkałych w Małopolsce. Studenci będą mieli okazję zbadać normy, wartości i problemy grup społecznych odmiennych etnicznie, kulturowo i religijnie. W oparciu o przeprowadzone badania, uczestnicy kursu będą umieli zaplanować priorytety dla polityki integracyjnej i działania pozwalające na konstruktywne zarządzanie różnorodnością w organizacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.