Antropologia obrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.KLK-AOBR | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia obrazu | ||
Jednostka: | Katedra Lingwistyki Komputerowej | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0123-1SO |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michalina Lubaszewska | |
Prowadzący grup: | Michalina Lubaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Wiedza: -student zna podstawowe terminy związane z kulturą wizualną, min.: zwrot piktorialny, idolatria, ikonoklazm, obraz digitalny, obraz intermedialny. -zna różne stanowiska badawcze pozwalające interpretować współczesne zjawiska wizualne. Umiejętności: -student potrafi rozpoznać i nazwać współczesne zjawiska kultury wizualnej. Kompetencje społeczne: -student posiada wiedzę i umiejętności pozwalające mu na partycypowanie w wydarzeniach kulturalnych związanych z problematyką wizualności. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Do zaliczenia student może przystąpić, jeśli był obecny na zajęciach, wykazał się znajomością zadanych do przeczytania tekstów, brał aktywny udział w dyskusjach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Kolokwium zaliczeniowe zdane po uzyskaniu 50% punktów Możliwy 1 termin poprawkowy Warunki zaliczenia przedmiotu podane na początku zajęć |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z najważniejszymi zjawiskami współczesnej kultury wizualnej oraz ich genezą. W ramach kursu omówione zostaną fundamentalne teoretyczne kwestie, takie jak idolatria i ikonoklazm, fetyszyzm i totemizm, pozwalające lepiej zrozumieć stale aktualne mechanizmy wytwarzające się między widzem a obrazem. Ponadto zajęcia koncentrować się będą na problematyce związanej z fotografią, obrazem digitalnym oraz związkami między obrazem a sztuką performatywną. Kultura wizualna Zwrot piktorialny (wizualny) Związki między wizerunkami a widzem Wizerunek wotywny Idolatria i ikonoklazm Fetyszyzm i totemizm Obraz digitalny Obraz intermedialny Związki między obrazem a sztuką performatywną Ontologia obrazu fotograficznego | |
Literatura: |
R. Barthes, Światło obrazu, przeł. J. Trznadel, Warszawa 2008 H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007 W. Benjamin, Twórca jako wytwórca, przeł. J. Sikorski, Poznań 1975 D. Freedberg, Potęga wizerunków, przeł. E. Klekot, Kraków 2005 M. Merleau-Ponty, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, przeł. S. Cichowicz, Gdańsk 1996 M. Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001 W.J. T. Mitchell, Czego chcą obrazy, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013 E. Pontremolli, Nadmiar widzialnego, przeł. M. L. Kalinowski, Gdańsk 2006 S. Sontag, O fotografii, przeł. S. Magała, Kraków 2017 B. Stiegler, Obrazy fotografii: album metafor fotograficznych, Kraków 2009 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.