Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia obrazu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.KLK-AOBR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia obrazu
Jednostka: Zakład Lingwistyki Komputerowej
Grupy: Przedmioty dla programu WZKS-0123-1SO
stacjonarne I stopnia, rok 1, sem. letni, obowiązkowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michalina Lubaszewska
Prowadzący grup: Michalina Lubaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia zajęć:

stacjonarne

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z najważniejszymi zjawiskami współczesnej kultury wizualnej oraz ich genezą. W ramach kursu omówione zostaną fundamentalne teoretyczne kwestie, takie jak idolatria i ikonoklazm, fetyszyzm i totemizm, pozwalające lepiej zrozumieć stale aktualne mechanizmy wytwarzające się między widzem a obrazem. Ponadto zajęcia koncentrować się będą na problematyce związanej z fotografią, obrazem digitalnym oraz związkami między obrazem a sztuką performatywną.


Efekty kształcenia:

Wiedza:

-student zna podstawowe terminy związane z kulturą wizualną, min.: zwrot piktorialny, idolatria, ikonoklazm, obraz digitalny, obraz intermedialny.

-zna różne stanowiska badawcze pozwalające interpretować współczesne zjawiska wizualne.


Umiejętności:

-student potrafi rozpoznać i nazwać współczesne zjawiska kultury wizualnej.


Kompetencje społeczne:

-student posiada wiedzę i umiejętności pozwalające mu na partycypowanie w wydarzeniach kulturalnych związanych z problematyką wizualności.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Na każde konwersatorium student czyta zadany tekst i aktywnie uczestniczy w dyskusji

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Do zaliczenia student może przystąpić, jeśli był obecny na zajęciach, wykazał się znajomością zadanych do przeczytania tekstów oraz przedstawił prezentację.


Kolokwium zaliczeniowe zdane po uzyskaniu 50% punktów

Możliwy 1 termin poprawkowy

Warunki zaliczenia przedmiotu podane na początku zajęć


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Elektroniczne przetwarzanie informacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1
Elektroniczne przetwarzanie informacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia

Pełny opis:

Najważniejsze zagadnienia:

Kultura wizualna

Zwrot piktorialny (wizualny)

Związki między wizerunkami a widzem

Wizerunek wotywny

Idolatria i ikonoklazm

Fetyszyzm i totemizm

Obraz digitalny

Obraz intermedialny

Związki między obrazem a sztuką performatywną

Ontologia obrazu fotograficznego

Literatura:

R. Barthes, Światło obrazu, przeł. J. Trznadel, Warszawa 2008

H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007

W. Benjamin, Twórca jako wytwórca, przeł. J. Sikorski, Poznań 1975

D. Freedberg, Potęga wizerunków, przeł. E. Klekot, Kraków 2005

M. Merleau-Ponty, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, przeł. S. Cichowicz, Gdańsk 1996

M. Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001

Uwagi:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b