Kompozycja z elementami retoryki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.KLK-RET | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompozycja z elementami retoryki | ||
Jednostka: | Katedra Lingwistyki Komputerowej | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0123-1SO Przedmioty dla programu WZKS-123-0-ZD-6 stacjonarne I stopnia, rok 3, sem. zimowy, obowiązkowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 40 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Korwin-Piotrowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Korwin-Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z zasadami poprawnej kompozycji tekstów tradycyjnych (przeznaczonych do czytania w druku). Przekazanie wiedzy z zakresu retoryki jako obecnie interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy. Uświadomienie słuchaczom problemów związanych z posługiwaniem się językiem jako narzędziem perswazji (presupozycje, błędy logiczne, ramy poznawcze, manipulacja). |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: – student ma podstawową wiedzę na temat gramatyki, semantyki i stylistyki języka polskiego (K_W19, K_W18) – zna zasady komponowania i redagowania tekstu (K_W19) – zna podstawy retoryki: zasady inwencji, kompozycji i dobierania figur językowych oraz stylu do celu perswazji, zna formy argumentacji (odmiany paralogizmów) (K_W19) – zna rolę figur retorycznych w rozumieniu tekstu; orientuje się w historycznej i współczesnej roli retoryki (K_W19) – zna różne rodzaje argumentacji, w tym erystyczną K_W19) – zna zasady dotyczące publicznych wystąpień, przemawiania i przygotowywania prezentacji (komunikacja werbalna i niewerbalna, podstawy proksemiki, opracowanie slajdów, psychologiczne aspekty perswazji) (K_W19, K_W21) Umiejętności: – student potrafi krytycznie przeanalizować pod tym kątem wypowiedź; zna zasady komponowania i redagowania tekstu; potrafi konstruować spójne, przekonujące i przyciągające uwagę wypowiedzi (K_U19) – potrafi rozpoznać i zastosować w praktyce figury retoryczne oraz tropy )K_U19, K_U21) – potrafi znaleźć przydatną dla siebie literaturę przedmiotu (K_U28) – potrafi zauważyć manipulację językową i bronić się przed nią (K_U21) – umie dokonać krytycznej analizy przekazów medialnych pod kątem zawartych w nich zabiegów perswazyjnych (K_U21) - umie przygotować i wygłosić poprawną pod względem retorycznym prezentację z użyciem slajdów (K_U19, K_U29) – potrafi samodzielnie lub zespołowo opracować strategię retoryczną dostosowaną do konkretnego celu (K_U31) |
|
Wymagania wstępne: | Zalecany wcześniejszy kurs poetyki – ze względu na znajomość środków stylistycznych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykład - egzamin pisemny. Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin ma formę pisemną – sprawdza zarówno wiedzę problemową, jak i umiejętności rozpoznawania zjawisk retorycznych w podawanych przykładach. Warunkiem otrzymania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność na zajęciach, znajomość materiału z wykładu, zrobienie prezentacji, napisanie wszystkich zadań pisemnych na ocenę pozytywną. Skala ocen zgodna z Regulaminem Studiów UJ. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych stopni z wszystkich zadań, tj. prac pisemnych oraz prezentacji. Egzamin jest sprawdzianem wiedzy i umiejętności przekazywanych na wykładzie i ćwiczeniach – informacja o zakresie egzaminu (lista zagadnień) i dostępnych źródłach podawana jest na początku i końcu wykładu, a w trakcie omawiania kolejnych zagadnień sugerowane jest ich możliwe pojawienie się na egzaminie. |
|
Metody dydaktyczne: | analiza tekstów, burza mózgów, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków, ćwiczenia przedmiotowe, konsultacje |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach i ćwiczeniach: 60 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 5 godz. Przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 godz. Łączny nakład pracy studenta: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
|
Pełny opis: |
Wykład: • krótka historia dziedziny i współczesne kierunki rozwoju – zawartość 5 podstawowych działów retoryki, • rodzaje toposów inwencyjnych i definicji, • struktura logiczna a struktura retoryczna tekstu, • formy i rodzaje argumentacji, • rodzaje presupozycji i ich rola w komunikacji, • odmiany tranzycji i ich związek z kompozycją i logiką wypowiedzi, • figury mowy i figury myśli, tropy, • manipulacja językowa i język propagandy, • reklama i perswazja, • psychologiczne aspekty perswazji, • warunki skuteczności w publicznym występowaniu. Ćwiczenia: • związek składni oraz interpunkcji, podstawy dobrego stylu, redagowanie tekstu (uzupełnianie znaków, korekta błędnych zdań, ćwiczenia językowe), • pisanie zadań inwencyjnych (elementy creative writing), informacyjnych (notatka prasowa) i argumentacyjnych (rozprawka, przemówienie), • formy i rodzaje argumentacji w praktyce, • zastosowanie figur myśli i figur mowy oraz tropów dla uzyskania określonego efektu perswazyjnego, • zasady cytowania, tworzenia przypisów i bibliografii, • prezentacje studentów i omawianie wystąpień. | |
Literatura: |
Obowiązkowa Obowiązuje materiał z wykładów. Nie ma lektur obowiązkowych. Można skorzystać z podręcznika: M. Korolko, Retoryka i erystyka dla prawników, Warszawa 2001. M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Dodatkowa K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001. J. Bralczyk, O języku propagandy i polityki, Warszawa 2007. M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, tłum. B. Wojciszke, Gdańsk 1994. A. Schopenhauer, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. B. i L. Konorscy, Kraków 1984. H. Lemmermann, Sztuka dyskutowania. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi, Wrocław 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.