Struktura informacji w tekście
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.KLK-SIT | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Struktura informacji w tekście | ||
Jednostka: | Katedra Lingwistyki Komputerowej | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0123-1SO Przedmioty dla programu WZKS-123-0-ZD-6 stacjonarne I stopnia, rok 3, sem. letni, obowiązkowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 43 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Korwin-Piotrowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Korwin-Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Zwiększenie zakresu kompetencji studentów EPI jako twórców stron internetowych bądź osób sprawdzających użyteczność stron. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: – student zna zasady tworzenia i redagowania tekstów na strony internetowe (ang. webwriting) (K_W20+++) Umiejętności: – student potrafi odpowiednio zredagować tekst, tak aby zwiększyć jego użyteczność dla odbiorcy portali internetowych, niezależnie od tematyki stron (K_U19+++, K_U25+++, K_U27++, K_U11+) Kompetencje społeczne: - student odczuwa potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności z zakresu webwritingu (K_K03+) |
|
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw kompozycji tekstu tradycyjnego oraz zasad tworzenia serwisów internetowych, percepcji i estetyki interfejsu. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie na pozytywną ocenę wszystkich zadań pisemnych. Osoby nieobecne muszą zadania odrobić na dyżurze. Warunki zaliczenia przedmiotu i kryteria oceny efektów kształcenia podawane są na początku zajęć. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zasady tworzenia tekstów internetowych podawane są na pierwszych ćwiczeniach. Kolejne prace są komentowane i poprawiane na bieżąco – i sprawdzane według wcześniej podanych kryteriów. Stopniowo rośnie trudność zadawanych do przeredagowania tekstów (od krótkich użytkowych notatek, po dłuższe teksty informacyjne i całe artykuły). Skala ocen zgodna z Regulaminem Studiów UJ. |
|
Metody dydaktyczne: | analiza tekstów, burza mózgów, ćwiczenia przedmiotowe, konsultacje |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 4 godz. Wykonanie ćwiczeń: 32 godz. Zbieranie informacji do zadanej pracy: 4 godz. Konsultacje: 1 godz. Analiza wymagań: 4 godz. Łączny nakład pracy studenta: 60 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. |
|
Pełny opis: |
Przekazywane informacje dotyczą kompozycji, stylu, formatu, pisowni oraz konwencji związanych z tworzeniem tekstu na potrzeby stron internetowych. Celem jest przygotowanie przyszłych webmasterów do samodzielnego profesjonalnego redagowania tekstów lub też do współpracy z osobami do tego zatrudnionymi w zespole – tak aby uwzględnić zarówno potrzeby właściciela serwisu, jak i potencjalnych użytkowników. Zajęcia są przede wszystkim praktyczne – polegają na umiejętnym hierarchizowaniu oraz grupowaniu informacji, skracaniu tekstu, zmianie zawartości i kolejności akapitów, także na nadawaniu odpowiednich tytułów i nagłówków, upraszczaniu stylu, poprawianiu błędów logicznych, językowych i interpunkcyjnych, wstawianiu linków. 1. Różnice między kompozycją i stylem oraz formą zapisu tekstu tradycyjnego a zasadami tworzenia tekstów przeznaczonych na strony WWW. 2. Ocena funkcjonalności tekstów na stronach internetowych pod kątem użytkownika. 3. Poprawianie i redagowanie tekstów informacyjnych w oparciu o przykłady z istniejących stron internetowych różnych firm i instytucji. | |
Literatura: |
Obowiązkowa Lektura zalecana: J. Wrycza-Bekier, Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu, Gliwice 2010 (lub kolejne wydania). Dodatkowa J. Dorner, Writing for the Internet, Oxford 2002. J. Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, tłum. A. Bulandra, Gliwice 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.