Ryzyko w ruchu drogowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.PT-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ryzyko w ruchu drogowym |
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej |
Grupy: |
przedmioty obowiązkowe dla studiów podyplomowych z Psychologii Transportu |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Antoni Wontorczyk | |
Prowadzący grup: | Antoni Wontorczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Celem zajęć jest: A) zapoznanie słuchaczy z badaniami na temat ryzyka w ruchu drogowym. W trakcie realizacji tego przedmiotu słuchacze studiów powinni zdobyć wiedzę na temat różnych modeli, koncepcji i teorii, które zostały opracowane w psychologii transportu na temat podejmowania ryzyka przez kierowców. B) Istotnym celem tych zajęć jest także zdobycie umiejętności w dostrzeganiu różnic w analizach problematyki ryzyka w ruchu drogowym w przeciwieństwie do form zachowań ryzykownych występujących w innych obszarach życia społecznego. C) Wreszcie ważną kwestią jest także wykorzystanie zdobytej wiedzy w działaniach aplikacyjnych, a więc profilaktyce kształtowania bezpiecznych postaw w ruchu drogowym oraz w trakcie stawiania diagnozy różnicowej w badaniach psychologicznych. |
|
Wymagania wstępne: | Dyplom ukończenia studiów mgr na kierunku Psychologia |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Pozytywne zdanie egzaminu pisemnego Obowiązkowa obecność na zajęciach jest warunkiem koniecznym aby zostać dopuszczonym do egzaminu |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Cykliczna ocena przygotowywanych do zaliczeń i egzaminu pytań oraz schematów oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podejące - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | 15 godzin zajęcia wykładowe 65 zapoznanie się z literaturą 70 godzin przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
|
Pełny opis: |
Ryzyko w ruchu drogowym na tle innych rodzajów ryzyk. Problemy definicyjne. 2. Kategorie czynności w ruchu drogowym rozumiane jako predyktory ryzyka. Przegląd badań. 3. Czynniki psychofizjologiczne jako potencjalne predyktory ryzyka. 4. Różnice indywidualne w podejmowaniu ryzyka przez kierowców. Analiza ryzyka pod katem cech demograficznych, społecznych, ekonomicznych, doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdem. 5. System ruchu drogowego ujmowany z perspektywy zachowań ryzykownych kierowców. 6. Wczesne modele (lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte ubiegłego wieku) wyjaśniające zagadnienie ryzyka w ruchu drogowym. 7. Społeczne koncepcje na temat podejmowania ryzyka przez kierowców. 8. Motywacyjne i poznawcze koncepcje ryzyka w ruchu drogowym. Koncepcje Johna Michona i Ranneya na temat podejmowania ryzyka przez kierowców. 9. Behawioralne podejście do zagadnienia ryzyka w ruchu drogowym. Teoria Taylora oraz „unikania zagrożenia” Roya Fullera. 10. Współczesne teorie ryzyka w psychologii transportu:subiektywnego i obiektywnego Ryzyka D. Klebersberga; homeostazy J.S.G.Wildea; pojmowania ruchu drogowego jako hierarchicznego systemu (van Molen i Botticher, Keskinen). 11. Teoria „hipotezy zero” Natanena i Summali oraz „dystansu czasu” Summali. 12. Motywacyjno poznawcza koncepcja C.G.Hoyosa na temat ryzykownych zachowań kierowców. 13. Poznawcze podejście do zagadnienia ryzyka w ruchu drogowym. 14. Filozoficzno-społeczne podejście w badaniach nad niebezpiecznymi zachowaniami kierowców. Najważniejsze prace ma temat podejmowania ryzyka przez kierowców. Analiza zagadnienia z pięćdziesięcioletniej perspektywy historii badań. 15. Współczesne kierunki badań nad zachowaniami ryzykownymi kierowców. 16. Metody badań ryzykownych zachowań kierowców |
|
Literatura: |
Wontorczyk A. (2009). Emocje negatywne kierowców jako predyktory irracjonalnych decyzji. W: K.A. Kłosiński, A. Biela (red.). Człowiek i jego decyzje (187–206). Lublin: Wydawnictwo KUL.. Wontorczyk A. (2010). „Dystans czasu” jako regulator ryzykownych zachowań kierowców i jego motywacyjno-adaptacyjna funkcja. W: K. Popiołek, A. Chudzicka-Czupała (red.). Czas w życiu człowieka (229–244). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Wontorczyk A. (2011). Modern Research Trends on Driver Aggression. Ergonomia, w druku Wontorczyk A. (2005). Temperamentalne predykcje ryzykownych zachowań w ruchu drogowym. W: K. Lejda, K. Rajchel (red.). Prawno-ekonomiczne i techniczne aspekty bezpieczeństwa w ruchu drogowym (156–165). Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Wontorczyk A. (2011). Niebezpieczne zachowania kierowców. Psychologiczny model regulacji zachowań w ruchu drogowym, Wydawnictwo UJ, Kraków rozdziały III - VII Wontorczyk A. (2010). Problematyka ryzyka w psychologii transportu, Czasopismo Psychologiczne 16(2), 209-225 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.