Wstęp do zarządzania informacją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-002 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do zarządzania informacją | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie Informacją, I stopnia, stacjonarne, I rok, (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Remigiusz Sapa | |
Prowadzący grup: | Remigiusz Sapa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Wprowadzenie studentów do problematyki zarządzania informacją w ujęciu informatologicznym. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student zna i rozumie: • specyfikę informatologicznego podejścia do problematyki zarządzania informacją w ramach nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz, w podstawowym zakresie, związki tej problematyki z innymi dyscyplinami nauk społecznych • podstawowe terminy związane z problematyką zarządzania informacją w informatologicznym ujęciu nauk o komunikacji społecznej i mediach • kluczowe kierunki rozwoju badań nad problematyką zarządzania informacją w informatologicznym ujęciu nauk o komunikacji społecznej i mediach • najważniejsze wymiary, aspekty i przykłady praktycznego wykorzystania wiedzy i badań zarządzania informacją Umiejętności Student potrafi: • ujmować problematykę zarządzania informacją w kategoriach informatologicznych, posługując się odpowiednimi pojęciami i odwołując się do perspektywy nauk o komunikacji społecznej i mediach • formułować sądy, przedstawiając odpowiednią argumentację Kompetencje społeczne Student jest gotów do: • rozpoczęcia rozwijania swojej znajomości dorobku nauk o komunikacji społecznej i mediach w zakresie zarządzania informacją w odpowiedzi na nowe osiągnięcia nauki i zmiany zachodzące w środowisku informacyjnym człowieka |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie bez oceny. Warunkiem uzyskania zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), udział w dyskusjach w trakcie zajęć oraz uzyskanie przynajmniej 60% punktów ze sprawdzianu końcowego. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sprawdzanie stopnia osiągania założonych efektów kształcenia będzie realizowane w ramach ocen kształtujących: - dyskusja w trakcie zajęć pozwalająca między innymi na zdiagnozowanie stopnia zrozumienia i przyswojenia przekazywanych treści oraz na bieżącą kontrolę poprawności terminologicznej wypowiedzi studentów, oraz w ramach oceny podsumowującej: - sprawdzian końcowy. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych: 15 godzin Samodzielne studiowanie piśmiennictwa: 20 godzin Przygotowanie do sprawdzianu: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
1. Zarządzanie informacją – historia i podstawowe koncepcje 2. Zarządzanie informacją - podstawowe pojęcia 3. Informacja jako przedmiot zarządzania z informatologicznej perspektywy nauk o komunikacji społecznej i mediach 4. Perspektywa organizacji, usług informacyjnych i jednostki w zarządzaniu informacją 5. Praktyka zarządzania informacją - profesje 6. Praktyka zarządzania informacją - wymiary, aspekty i przykłady 7. Zarządzanie informacją jako przedmiot badań 8. Sprawdzian końcowy | |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Katarzyna Materska, Rozwój koncepcji zarządzania informacją. W: Zarządzanie informacją w nauce, red. Diana Pietruch-Reizes, Wiesław Babik, Katowice: PTIN, 2010, s. 11-23. 2. Elena Macevičiūtè, Thomas D. Wilson, The development of the information management research area, "Information Research", 2002, vol. 7, no. 3, http://www.informationr.net/ir/7-3/paper133.html Dodatkowa 1. Janusz Czekaj red., Podstawy zarządzania informacją, Kraków: Wydaw. Uniw. Ekonomicznego, 2012 2. Brain Detlor, Information management, „International Journal of Information Management”, 2010, vol. 30, issue 2, pp. 103-108 3. Katarzyna Materska, Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji. W: Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego, red. B.Sosińska-Kalata, M.Przastek-Samokowa, Warszawa: Wydaw. SBP, 2005, s. 199-216. 4. Katarzyna Materska, Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy, Warszawa: Wydaw, SBP, 2007, rozdz. 2 i 4. 5. Krystyna W. Roman, Podstawy zarządzania informacją, Toruń: Wydaw. Nauk. Uniw. Mikołaja Kopernika, 2012 6. Remigiusz Sapa red., Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna. Kraków: Biblioteka Jagiellońska 7. Remigiusz Sapa, Grupowe zarządzanie informacją z perspektywy informatologicznej. W: Arkadiusz Pulikowski red. Kultura książki i informacji. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Gondek. Katowice: Wydawnictwo UŚ, 2017, s. 367-382 8. Remigiusz Sapa, Metodologia badań indywidualnego zarządzania informacją: wybrane aspekty. "Zagadnienia Informacji Naukowej", 2016, t. 54, nr 1 (107), s. 7-20. 9. Marzena Świgoń, Zarządzanie wiedzą i informacją: podstawy teoretyczne, badania w wymiarze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.