Źródła informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-008 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Źródła informacji | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie Informacją, I stopnia, stacjonarne, I rok (sem. letni, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jaskowska | |
Prowadzący grup: | Irena Gruchała, Aneta Januszko-Szakiel, Małgorzata Jaskowska, Małgorzata Stanula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowym kanonem źródeł informacji ogólnych i specjalnych (z wybranych obszarów) i opanowanie przez nich heurystyki informacyjnej |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student, w zakresie wiedzy: (1.) porządkuje i przedstawia podstawowe źródła informacji ogólne i specjalne, w tym z obszaru zarządzania informacją (w tym szczególnie przydatne w działalności informacyjnej); (2.) poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową i profesjonalną odnoszącą się do źródeł informacji i w nich wykorzystywaną; (3.) ma podstawową wiedzę o aktualnie stosowanej metodyce, normach, procedurach, narzędziach, technologiach i dobrych praktykach w działalności informacyjnej. Po zakończeniu zajęć student, w zakresie umiejętności: (1.) sprawnie odnajduje, ocenia i wybiera informacje relewantne w stosunku do sytuacji problemowej i potrzeby informacyjnej własnej bądź użytkownika, w źródłach różnego typu i w różnej formie, stosując adekwatne strategie wyszukiwawcze, efektywnie wykorzystując nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne; (2.) sporządza samodzielnie zestawienia bibliograficzne w języku polskim i obcym, a także jeden dłuższy projekt z tego zakresu, który realizuje odwołując się do samodzielnie sformułowanych problemów i metod ich naukowego rozwiązywania, a także do najważniejszych ujęć teoretycznych i wyników badań naukowych pozyskiwanych z adekwatnych źródeł; (3.) samodzielnie i efektywnie wykorzystuje współczesne technologie informacyjne i komunikacyjne, typowe dla działalności informacyjnej i bibliotecznej oraz przydatne w procesie edukacyjnym (obsługa programów komputerowych do tworzenia bibliografii i automatycznego cytowania w tekście); (4.) ocenia wybrane źródła informacji stosowane w praktyce szeroko pojętego zarządzania informacją, w tym szczególnie w działalności informacyjnej, odwołując się do typowych kryteriów i sposobów pomiaru jakości; (5.) rozróżnia wypowiedzi o charakterze naukowym, profesjonalnym i publicystycznym w obszarze bibliologii i informatologii oraz profesji związanych z zarządzaniem informacją. Po zakończeniu zajęć student, w zakresie kompetencji społecznych: (6.) uświadamia sobie konieczność permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w odpowiedzi na zmieniające się warunki wykonywania zawodów związanych z zarządzaniem informacją a także zjawiska w obszarze kultury i nauki. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny testowy. Czas: 1,5 godziny zegarowej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia z laboratorium. Oceną końcową jest ocena z egzaminu. Egzamin uważa się za zdany w przypadku uzyskania co najmniej 60% punktów, co jest równoznaczne z uzyskaniem co najmniej oceny dostatecznej. Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie następujących warunków: (1.) obecność na zajęciach (2.) wykonanie zadań indywidualnych + terminowość realizacji zadań (3.) zaliczenie kolokwium (4.) praca semestralna (ocena końcowa + terminowość i jakość realizacji poszczególnych etapów) Zaliczenie modułu może uzyskać student, który osiągnął łącznie co najmniej 60% punktów. Skala ocen: ndst., dst, +dst, db, +db, bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane na podstawie (1.) uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji zadań i kolejnych etapów pisania pracy semestralnej; (2.) terminowości wykonania zadań oraz dostosowania się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia; (3.) dyskusji w oparciu o przeczytane lektury. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod kształtujących: (1.) bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań oraz poszczególnych etapów pisania pracy semestralnej (podczas zajęć laboratoryjnych i konsultacji poza zajęciami); (2.) dyskusja oceniająca po wykonaniu pracy semestralnej Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod podsumowujących: (1.) egzamin pisemny sprawdzający przede wszystkim osiąganie efektów w zakresie wiedzy i częściowo kompetencji społecznych, obejmujący treść wykładów, laboratorium i lektury dodatkowej; (2.) końcowa ocena pracy semestralnej, realizowanej w ramach laboratorium oraz sposobu realizacji, w tym zgodności z zaleceniami, zgodności z planem, terminowości wykonania (laboratorium) (3.) kolokwia praktyczne (wyszukiwanie informacji) (laboratorium); (4.) testy krótkiej odpowiedzi (laboratorium). |
|
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody dydaktyczne stanowią połączenie metod podających z metodami aktywizującymi. (1.) Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie, prelekcja, prezentacja multimedialna, wykład informacyjny (2.) Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne (3.) Metody problemowe: klasyczna metoda problemowa, metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna), wykład konwersatoryjny, wykład problemowy (4.) Metody programowane: z użyciem komputera (5.) E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w wykładach: 30 godzin Uczestnictwo w laboratoriach: 60 godzin Udział w egzaminie (wraz z konsultacjami po egzaminie): 2 godziny Przygotowanie się do laboratoriów i konwersatoriów: 25 godzin Przygotowanie pracy semestralnej: 40 godzin Udział w konsultacjach dotyczących realizowanych projektów: 3 godziny Czytanie literatury dodatkowej i przyswojenie nowej wiedzy: 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu: 45 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 225 godzin, co odpowiada 9 punktom ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
(1.) Programy do zarządzania bibliografią i automatycznego cytowania w tekście; (2.) Typologia źródeł informacji; (3.) Źródła informacji bibliograficznej: rejestrujące zasoby archiwalne; rejestrujące zasoby biblioteczne; dokumentujące piśmiennictwo współczesne; dokumentujące zbiory specjalne; wspomagające obrót handlowy dokumentami; o publikacjach naukowych; (4.) Systemy organizacji wiedzy, strategie wyszukiwania informacji; (5.) Źródła informacji faktograficznej: o instytucjach i ekspertach; o danych statystycznych; o danych publicznych, biograficzne, językowe, terminologiczne; informacja europejska, prawna, normalizacyjna, patentowa, geograficzna, medyczna, biznesowa. | |
Literatura: |
Chmielewska-Gorczyca, E., & Sosińska-Kalata, B. (1991). Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Franke, J. (Red.). (2013). Bibliografi@. Źródła, standardy, zasoby. Warszawa: SBP. Lauber-Reymann, M. (2017). Informationsressourcen, Ein Handbuch für Bibliothekare und Informationsspezialisten (2. Auflage). Berlin, Boston: De Gruyter Saur. Niedźwiecka, B., & Hunskar, I. (Red.). (2010). MedLibTrain. Kraków: Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum. Pamuła-Cieślak, N. (2015). Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Sosińska-Kalata, B. (Red.). (2016). Nauka o informacji w okresie zmian. Informatologia i humanistyka cyfrowa. Warszawa: SBP. Stock, W., & Stock, M. (2013). Handbook of Information Science. de Gruyter Saur. Woźniak-Kasperek, J., & Franke, J. (2016). BIBLIOGRAFI@. Historia – teoria – praktyka. Warszawa: Wydawnictwo SBP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.