Źródła informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-008 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Źródła informacji | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie Informacją, I stopnia, stacjonarne, I rok (sem. letni, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jaskowska | |
Prowadzący grup: | Irena Gruchała, Aneta Januszko-Szakiel, Małgorzata Jaskowska, Małgorzata Stanula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowym kanonem źródeł informacji ogólnych i specjalnych (z wybranych obszarów) i opanowanie przez nich heurystyki informacyjnej |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student, w zakresie wiedzy: (1.) porządkuje i przedstawia podstawowe źródła informacji ogólne i specjalne, w tym z obszaru zarządzania informacją (w tym szczególnie przydatne w działalności informacyjnej); (2.) poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową i profesjonalną odnoszącą się do źródeł informacji i w nich wykorzystywaną; (3.) ma podstawową wiedzę o aktualnie stosowanej metodyce, normach, procedurach, narzędziach, technologiach i dobrych praktykach w działalności informacyjnej. Po zakończeniu zajęć student, w zakresie umiejętności: (1.) sprawnie odnajduje, ocenia i wybiera informacje relewantne w stosunku do sytuacji problemowej i potrzeby informacyjnej własnej bądź użytkownika, w źródłach różnego typu i w różnej formie, stosując adekwatne strategie wyszukiwawcze, efektywnie wykorzystując nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne; (2.) sporządza samodzielnie zestawienia bibliograficzne w języku polskim i obcym, a także jeden dłuższy projekt z tego zakresu, który realizuje odwołując się do samodzielnie sformułowanych problemów i metod ich naukowego rozwiązywania, a także do najważniejszych ujęć teoretycznych i wyników badań naukowych pozyskiwanych z adekwatnych źródeł; (3.) samodzielnie i efektywnie wykorzystuje współczesne technologie informacyjne i komunikacyjne, typowe dla działalności informacyjnej i bibliotecznej oraz przydatne w procesie edukacyjnym (obsługa programów komputerowych do tworzenia bibliografii i automatycznego cytowania w tekście); (4.) ocenia wybrane źródła informacji stosowane w praktyce szeroko pojętego zarządzania informacją, w tym szczególnie w działalności informacyjnej, odwołując się do typowych kryteriów i sposobów pomiaru jakości; (5.) rozróżnia wypowiedzi o charakterze naukowym, profesjonalnym i publicystycznym w obszarze bibliologii i informatologii oraz profesji związanych z zarządzaniem informacją. Po zakończeniu zajęć student, w zakresie kompetencji społecznych: (6.) uświadamia sobie konieczność permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w odpowiedzi na zmieniające się warunki wykonywania zawodów związanych z zarządzaniem informacją a także zjawiska w obszarze kultury i nauki. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | WYKŁAD (1.) egzamin pisemny sprawdzający przede wszystkim osiąganie efektów w zakresie wiedzy i częściowo kompetencji społecznych, obejmujący treść wykładów, laboratorium i lektury dodatkowej; (2) obecność na zajęciach LEBORATORIUM (3.) końcowa ocena pracy semestralnej, realizowanej w ramach laboratorium oraz sposobu realizacji, w tym zgodności z zaleceniami, zgodności z planem, terminowości wykonania (4.) kolokwia praktyczne (wyszukiwanie informacji) (5.) testy krótkiej odpowiedzi (6) obecność na zajęciach Skala ocen: ndst., dst, +dst, db, +db, bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane na podstawie (1.) uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji zadań i kolejnych etapów pisania pracy semestralnej; (2.) terminowości wykonania zadań oraz dostosowania się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia; (3.) dyskusji w oparciu o przeczytane lektury. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod kształtujących: (1.) bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań oraz poszczególnych etapów pisania pracy semestralnej (podczas zajęć laboratoryjnych i konsultacji poza zajęciami); (2.) dyskusja oceniająca po wykonaniu pracy semestralnej Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod podsumowujących: (1.) egzamin pisemny sprawdzający przede wszystkim osiąganie efektów w zakresie wiedzy i częściowo kompetencji społecznych, obejmujący treść wykładów, laboratorium i lektury dodatkowej; (2.) końcowa ocena pracy semestralnej, realizowanej w ramach laboratorium oraz sposobu realizacji, w tym zgodności z zaleceniami, zgodności z planem, terminowości wykonania (laboratorium) (3.) kolokwia praktyczne (wyszukiwanie informacji) (laboratorium); (4.) testy krótkiej odpowiedzi (laboratorium). |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, ćwiczenia laboratoryjne, metody e-learningowe |
|
Bilans punktów ECTS: | wykład 30 ćwiczenia 60 uczestnictwo w egzaminie 2 przygotowanie do egzaminu 40 Przygotowanie prac pisemnych 40 rozwiązywanie testów i zadań zamieszczonych na platformie zdalnego nauczania 10 wykonanie ćwiczeń 20 przygotowanie do zajęć 25 Łączny nakład pracy studenta 227 godzin, ECTS 9.0 Liczba godzin kontaktowych: 90, ECTS 3.0 |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
(1.) Programy do zarządzania bibliografią i automatycznego cytowania w tekście; (2.) Typologia źródeł informacji; (3.) Źródła informacji bibliograficznej: rejestrujące zasoby archiwalne; rejestrujące zasoby biblioteczne; dokumentujące piśmiennictwo współczesne; dokumentujące zbiory specjalne; wspomagające obrót handlowy dokumentami; o publikacjach naukowych; (4.) Systemy organizacji wiedzy, strategie wyszukiwania informacji; (5.) Źródła informacji faktograficznej: o instytucjach i ekspertach; o danych statystycznych; o danych publicznych, biograficzne, językowe, terminologiczne; informacja europejska, prawna, normalizacyjna, patentowa, geograficzna, medyczna, biznesowa. (6) Źródła o dokumentach cyfrowych i mikroformowych | |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Z każdym typem źródeł informacji omawianych w ramach modułu związane jest określone piśmiennictwo naukowe, zostanie ono podane na zajęciach. 2. Jaskowska, Małgorzata (2020). Publiczne systemy informacyjne i źródła danych. Przewodnik. Kraków: UJ https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/152126 Dodatkowa 1. Lauber-Reymann, M. (2017). Informationsressourcen, Ein Handbuch für Bibliothekare und Informationsspezialisten (2. Auflage). Berlin, Boston: De Gruyter Saur. 2. Sosińska-Kalata, B. (Red.). (2016). Nauka o informacji w okresie zmian. Informatologia i humanistyka cyfrowa. Warszawa: SBP. 3. Stock, W., & Stock, M. (2013). Handbook of Information Science. de Gruyter Saur. 4. Woźniak-Kasperek, J., & Franke, J. (2016). BIBLIOGRAFI@. Historia – teoria – praktyka. Warszawa: Wydawnictwo SBP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.