Formalne opracowanie informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-009 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Formalne opracowanie informacji | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie Informacją, I stopnia, stacjonarne, II rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Nahotko | |
Prowadzący grup: | Irena Gruchała, Marek Nahotko, Małgorzata Stanula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student przedstawia rozwój formatów danych w aspekcie historycznym; • poprawnie posługuje się podstawową terminologią związaną z wyd. zwartymi (książkami), wyd. ciągłymi, zbiorami specjalnymi (audiowizualnymi i elektronicznymi); • wskazuje podstawowe komponenty struktury formatów bibliograficznych stosowane dla różnych rodzajów dokumentów; • przedstawia sposoby opisu formalnego różnego rodzaju dokumentów zwartych, ciągłych i zbiorów specjalnych; • uzasadnia zasady doboru i formułowania haseł do opisów bibliograficznych; • określa typy pozycji i odsyłaczy w tradycyjnym katalogu bibliotecznym; • wyjaśnia powiązania między rekordami w katalogu zautomatyzowanym; • określa różnice i podobieństwa między opisami bibliograficznymi różnych typów dokumentów; Umiejętności • Student sporządza opis bibliograficzny książki, czasopisma oraz zbiorów specjalnych (dokumentów audiowizualnych, dok. elektronicznych, druków muzycznych, dok. normalizacyjnych, mikroform, dok. kartograficznych, DŻS i in.); • tworzy rekordy bibliograficzne w formacie MARC21 w systemie Virtua dla wyżej wymienionych rodzajów dokumentów; • dobiera hasła do opisu bibliograficznego z centralnej kartoteki haseł wzorcowych zgodnie z obowiązującymi zasadami; • stosuje odpowiednie instrukcje katalogowania dostępne w języku polskim; • wyszukuje informacje w katalogu tradycyjnym i zautomatyzowanym. Kompetencje społeczne • Student akceptuje znaczenie informacji pochodnej w działalności informacyjnej; • rozumie konieczność stałego, samodzielnego uzupełniania wiedzy w zakresie metod i zasad opracowania zasobów informacji; • realizuje zadania profesjonalne w zakresie opracowania formalnego informacji pracując w zespole dla osiągnięcia wspólnego efektu. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania zaliczeń z każdej formy zajęć realizowanych w jego ramach. Oceną ostateczną jest ocena z laboratorium. Wykład: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej, czas: 15 min. Laboratorium (zaliczenie na ocenę): Warunkiem uzyskania zaliczenia laboratorium jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), zaliczenie kolokwium oraz wykonanie zadanych opisów bibliograficznych. Ocenie podlega: - obecność i aktywny udział w zajęciach: 0-10 pkt. - kolokwium pisemne – 0-40 pkt. - poprawność wykonywanych opisów bibliograficznych w trakcie zajęć i jako zadania domowe – 0-50 pkt. Obowiązuje następująca skala ocen (1-100 pkt.): • 0-51 pkt – ocena ndst • 52-61 pkt. – ocena dst • 62-71 pkt. – ocena + dst • 72-81 pkt. – ocena db • 82-91 pkt. – ocena + db • 92-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji projektów zespołowych, kolokwiów zaliczeniowych oraz realizacji opisów bibliograficznych. Dodatkowe kryteria oceny stanowią: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod kształtujących: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji poszczególnych etapów opisów bibliograficznych podczas zajęć laboratoryjnych i konsultacji poza zajęciami - analiza, ocena i ewentualna korekta podziału pracy w ramach zespołów na etapie planowania projektów realizowanych w ramach zajęć - dyskusja oceniająca po wykonaniu projektu realizowanego w ramach konwersatorium oraz metod podsumowujących: - ostateczna, końcowa ocena projektów realizowanych w ramach konwersatorium i laboratoriów oraz sposobu ich realizacji, w tym zgodności z zaleceniami, zgodności z planem, terminowości wykonania. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | • Metody podające: o Wykład informacyjny, o Objaśnienie lub wyjaśnienie • Metody problemowe: o Wykład problemowy, o Wykład konwersacyjny, o Seminarium • Metody praktyczne: o Ćwiczenia laboratoryjne Część zajęć odbywa się w trybie edukacji na odległość (e-learning). |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w wykładach: 15 godzin Uczestnictwo w laboratoriach: 30 godzin Przygotowanie się do laboratoriów i konwersatoriów: 10 godzin Zapoznanie się ze strukturą i zawartością norm opisu bibliograficznego: 15 godzin Przygotowanie do kolokwium: 10 godzin Praca nad wykończeniem prac realizowanych podczas laboratoriów: 25 godzin Udział w konsultacjach dotyczących przygotowywanych opisów: 15 godzin Czytanie literatury dodatkowej i przyswojenie nowej wiedzy: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 135 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.