Podstawy zarządzania informacją w nauce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-016 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania informacją w nauce | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Diana Pietruch-Reizes | |
Prowadzący grup: | Diana Pietruch-Reizes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Głównym celem tych wykładów jest zapoznanie studentów z problematyką funkcjonowania informacji w nauce, w szczególności w odniesieniu do procesów informacyjnych zachodzących w systemie nauki (gromadzenia i opracowywania informacji, wyszukiwania i selekcjonowania informacji, użytkowników informacji naukowej i ich potrzeb) z uwzględnieniem nowych wyzwań związanych z budową gospodarki opartej na wiedzy oraz społeczeństwa wiedzy. Dotyczy to m.in. tworzenia wiedzy, czyli osiągnięć naukowych, przekazywania wiedzy na potrzeby systemów kształcenia i szkolenia, popularyzacji wiedzy za pomocą nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz zastosowania wiedzy dla innowacji i postępu technicznego. |
|
Efekty kształcenia: | W efekcie zajęć student: Wiedza Student poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową i profesjonalną z zakresu bibliologii i informatologii oraz innych nauk humanistycznych w odniesieniu do zagadnień z obszaru szeroko rozumianego zarządzania informacją. Porządkuje i przedstawia podstawowe źródła informacji naukowej oraz profesjonalnej z zakresu zarządzania informacją. Zna aktualne trendy, dylematy i kierunki rozwoju bibliologii i informatologii oraz dyscyplin pokrewnych w zakresie istotnym dla badań podstawowych i stosowanych w obszarze zarządzania informacją. Identyfikuje i objaśnia aktualnie stosowaną metodykę wykonywania zadań, normy, procedury, narzędzia, technologie i dobre praktyki stosowane w zarządzaniu informacją, w tym w działalności informacyjnej. Przedstawia w podstawowym zakresie historię, cele, organizację i funkcjonowanie instytucji i organizacji działających w sferze nauki ze szczególnym uwzględnieniem tych zajmujących się gromadzeniem, opracowaniem, przechowywaniem i udostępnianiem informacji. Umiejętności Student analizuje, ocenia i realizuje typowe systemy, produkty, obiekty, narzędzia i usługi informacyjne oraz procesy zarządzania informacją w kontekście konkretnych sytuacji społecznych i potrzeb indywidualnych. Kompetencje społeczne Student uświadamia sobie konieczność permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w odpowiedzi na nowe osiągnięcia nauki, zmiany zachodzące w środowisku informacyjnym oraz zmiany zachowań informacyjnych człowieka. Ma świadomość znaczenia szeroko rozumianego zarządzania informacją, w tym działalności informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej, dla funkcjonowania współczesnego społeczeństwa i zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie (na ocenę) na podstawie obecności i wykonania zadania zespołowego. Dopuszczalne 2 nieobecności. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie przygotowania zadania zespołowego. Semestralne prace zespołowe – zespoły (złożone z 2-3 studentów) mają obowiązek przygotować (6-8 stron) pracę semestralną związaną z problematyką modułu kształcenia, którą przedstawią na końcowych zajęciach wraz z prezentacją multimedialną w programie PowerPoint. Każdy student danego zespołu uczestniczy aktywnie w przygotowaniu pracy semestralnej oraz prezentacji i przedstawia wypowiedź ustną. Terminy wykonania zadania zespołowego są ustalane ze studentami na pierwszym wykładzie. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 30 godzin Czytanie literatury i przyswojenie nowej wiedzy: 15 godzin Przygotowanie zadania indywidualnego: 15 godzin "Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada .2.. punktom ECTS" |
|
Pełny opis: |
• Informacja w procesie zarządzania Pojęcie, funkcja informacji, własności informacji. • Ogólny model zarządzania informacjami Operatywne i strategiczne zarządzanie informacjami • Badanie potrzeb informacyjnych. Potrzeby informacyjne w systemie nauki i ich uwarunkowania. Przegląd wybranych metod identyfikacji potrzeb informacyjnych • Źródła informacji, pojęcie i klasyfikacja źródeł informacji. • Procesy informacyjne jako przedmiot zarządzania. Pojęcie i funkcje procesów informacyjnych. Aspekty strukturalny, społeczny, obiektowy w badaniach procesów informacyjnych. • Zarządzanie procesami informacyjnymi w systemie nauki – metody. • Kierunki rozwoju zarządzania procesami informacyjnymi. • Zarządzanie informacją w systemie nauki w kontekście założeń długoterminowej polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa , w tym Krajowego Programu Badań (KPB) obejmującego strategiczne, interdyscyplinarne kierunki badań naukowych i prac rozwojowych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Inspiracje i innowacje : zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii (2016). Kraków: Biblioteka Jagiellońska. Czekaj J. (red.) (2012).Podstawy zarządzania informacją. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego. Kostera, M., & Śliwa, M. (2012). Zarządzanie w XXI wieku: jakość, twórczość, kultura: podręcznik akademicki. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer. Koźmiński A.K., Jemielniak D. (2011). Zarządzanie od podstaw. Warszawa: Wolters Kluwer Polska (R. 8. Informacja i wiedza, s. 238-263) Drucker P.F. (2009). Praktyka zarządzania. Warszawa: MT Biznes (obowiązuje: Wprowadzenie. Natura zarządzania, s. 19-54.) Pietruch-Reizes D. (red.) (2008). Zarządzanie informacją w nauce. Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego. Literatura uzupełniająca: Nierenberg, B., Batko R., i Sułkowski, Ł. (red.). (2015). Zarządzanie humanistyczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Roman W.K. (2012). Podstawy zarządzania informacją. Toruń: Wydaw. UMK Sułkowski, Ł. (2012). Epistemologia i metodologia zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne (rozdziały od 1 do 4). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.