Kolekcje zasobów informacyjnych i kultura książki w dziejach 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-019 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Kolekcje zasobów informacyjnych i kultura książki w dziejach 2 | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie Informacją, I stopnia, stacjonarne, II rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Gruca | |
Prowadzący grup: | Anna Gruca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student przedstawia w podstawowym zakresie historię, cele, organizację, funkcjonowanie, otoczenie społeczne oraz rolę wybranych instytucji książki, kolekcji (zbiorów) zasobów informacyjnych w XIX i XX wieku oraz książki jako wytworu i narzędzia kultury • Student poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową z obszaru działalności bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i drukarskiej • Orientuje się w specyfice historycznych procesów zarządzania kolekcjami informacji (w tym procesów bibliotecznych) oraz związanymi z książką i wybranymi innymi obiektami informacyjnymi • Umiejętności • Student samodzielnie zdobywa nową wiedzę w zakresie historii zarządzania informacją, w tym działalności bibliotecznej oraz wydawniczej i księgarskiej, w oparciu o właściwe kanały informacji • Umie ocenić na tle dziejów przemiany oraz identyfikuje przyczyny hamujące oraz stymulujące rozwój instytucji książki • Identyfikuje cechy wydawnicze książki XIX i XX wieku • Ocenia udział różnych obiektów informacyjnych i kolekcji informacji, w tym bibliotek i książki, w historii komunikacji publicznej w XIX i XX wieku Kompetencje społeczne • Student ma świadomość znaczenia działalności bibliotecznej i wydawniczo-księgarskiej, dla zachowania świadomości narodowej w okresie zaborów oraz II wojny światowej • Ma świadomość roli bibliotek i innych instytucji książki w odbudowie państwowości polskiej po odzyskaniu niepodległości oraz specyfiki ich działalności w okresie PRL |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie I części przedmiotu |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny: czas 90 minut Skala ocen: 0-50 pkt – ocena ndst 51-60 pkt. – ocena dst 61-70 pkt. – ocena + dst 71-80 pkt. – ocena db 81-90 pkt. – ocena + db 91-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod kształtujących: - zadawania pytań kontrolnych, mających na celu wskazanie problemów i zagadnień wymagających dodatkowych wyjaśnień oraz metod podsumowujących: - egzamin pisemny sprawdzający wiedzę uzyskaną w trakcie wykładu oraz na obowiązujących lektur |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: • prezentacja multimedialna • wykład informacyjny Metody problemowe: • wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładzie: 45 godzin Zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 10 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Egzamin pisemny i konsultacje 3 godziny Łączny czas pracy studenta wynosi 88 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu: • Periodyzacja dziejów biblioteki i książki na tle procesu komunikowania oraz sytuacji ziem polskich XIX-XX w. • Książka przemysłowa a artystyczna • Przemiany w drukarstwie XIX wieku i ich wpływ na książkę • Zmiany cech wydawniczych książki w XIX wieku • Ukształtowanie się typów wydawniczych w XIX wieku i ich późniejsza kontynuacja (serie, literatura popularna, literatura dla ludu, czasopisma ilustrowane, naukowe) • Wybrane instytucje wydawnicze XIX i XX wieku • Zmieniające się funkcje bibliotek prywatnych • Rola bibliotek towarzystw naukowych i oświatowych • Znaczenie grabieży i rewindykacji zbiorów polskich • Idea polskiej Biblioteki Narodowej, jej realizacja i konsekwencje dla procesu komunikowania • Specyfika rozwoju bibliotek i książki i roli dla komunikowania, znaczona wojnami światowymi i zrywami patriotycznymi • Rola polskich emigracyjnych biblioteki i książki | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Barbara Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. 2. Zofia Gaca-Dąbrowska, Bibliotekarstwo II Rzeczypospolitej, Wrocław 2007. 3. Kazimiera Maleczyńska, Książki i biblioteki w Polsce w okresie zaborów, Wrocław 1987. Literatura uzupełniająca: 4. Nina Kraśko, Instytucje wydawnicze II Rzeczypospolitej, Warszawa 2001. 5. Piotr Lechowski. Biblioteki Krakowa w okresie okupacji niemieckiej. Kraków 1999. 6.Janusz Sowiński, Sztuka typograficzna Młodej Polski, Wrocław 1982. 7. Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971. (Wybrane hasła) 8. Słownik pracowników książki polskie, red. Irena Treichel, Łódź 1972. (Wybrane hasła) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.