Zarządzanie informacją w bibliotekach i ośrodkach informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-024 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie informacją w bibliotekach i ośrodkach informacji | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie Informacją, I stopnia, stacjonarne, II rok (sem. letni, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Nahotko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kowalewski, Marek Nahotko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student zna podstawową problematykę współczesnego bibliotekarstwa w kontekście teoretycznym i praktycznym, • poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową z zakresu bibliotekarstwa, a zwłaszcza zarządzania informacją w bibliotekach • omawia aktualne trendy, dylematy i oczekiwania związane działalnością badawczą i profesjonalną w zakresie zarządzania informacją w bibliotekach, a zwłaszcza w systemach bibliotecznych • identyfikuje podstawowe prawne i ekonomiczne uwarunkowania działalności informacyjnej, • ma podstawową wiedzę o aktualnie stosowanej metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach, narzędziach, technologiach i dobrych praktykach stosowanych w praktyce działalności bibliotecznej • objaśnia metody pracy z użytkownikami bibliotek i innych ośrodków informacji Umiejętności • Student samodzielnie realizuje typowe zadania w obszarze gromadzenia, opracowania i udostępniania zbiorów i informacji we współczesnych bibliotekach różnego typu, w tym w bibliotekach cyfrowych i wirtualnych • samodzielnie i efektywnie wykorzystuje współczesne technologie informacyjne i komunikacyjne, typowe dla działalności informacyjnej i bibliotecznej • potrafi opracować ogólny projekt komputeryzacji procesów bibliotecznych. Kompetencje społeczne • Student uświadamia sobie konieczność permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w odpowiedzi na zmieniające się warunki wykonywania zawodów związanych z działalnością informacyjną i biblioteczną • wyrabia w sobie postawę odpowiedzialności i systematyczności w realizacji zadań bibliotek, • ma potrzebę stosowania najnowszych rozwiązań technologii informacyjnej w organizacji wszystkich procesów bibliotecznych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny Konwersatorium: zaliczenie na ocenę Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę Egzamin ma charakter pisemny. Czas: 1 godz. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Oceną końcową jest ocena z egzaminu. Egzamin uważa się za zdany w przypadku uzyskania co najmniej 51% punktów, co jest równoznaczne z uzyskaniem oceny dostatecznej. Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja, wykonywanie zadań, omawianie lektur). Ocenie podlega: - obecność i aktywny udział w zajęciach – 0-30 pkt. - wykonywanie zadań – 0-50 pkt. - zadania domowe – 0-20 pkt. Obowiązuje następująca skala ocen (1 – 100 pkt.): 0-50 pkt – ocena ndst 51-60 pkt. – ocena dst 61-70 pkt. – ocena + dst 71-80 pkt. – ocena db 81-90 pkt. – ocena + db 91-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz realizacji zadań. Dodatkowymi kryteriami oceny są: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń (analiza systemów informacyjnych) - dyskusja oceniająca po wykonaniu wszystkich zadań przez studentów . Metody podsumowujące: - ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań, w tym zgodności z zaleceniami. Ocenie podlega: • znajomość problematyki wykładu, ćwiczeń, lektur – sprawdzona na podstawie kolokwium pisemnego oraz zadań w ramach e-learningu: 0-50 pkt. • ocenianie ciągle : aktywny udział w zajęciach (m.in. uczestnictwo w dyskusjach, przygotowanie zadanych tekstów, indywidualna praca, ćwiczenia praktyczne): 0-50 pkt. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w wykładach: 30 godzin Uczestnictwo w konwersatorium: 15 godzin Uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godzin Udział w egzaminie (wraz z konsultacjami po egzaminie): 2 godziny Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz przyswajanie nowej wiedzy: 30 godzin Przygotowanie się do ćwiczeń, dokończenie zadań: 40 godzin Przygotowanie się do egzaminu: 20 godzin Udział w konsultacjach dotyczących zadań: 5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 172 godzin, co odpowiada 6 punktom ECTS |
|
Pełny opis: |
Wykład - Podstawy wiedzy o bibliotece • Wprowadzenie do problematyki. Definicja i typologia dokumentów. Kryteria podziału bibliotek. • Podstawy prawne działalności bibliotek w Polsce. Prawo biblioteczne • Organizacja systemu bibliotecznego w Polsce. Biblioteka Narodowa - centralna biblioteka państwa. Status i rola Biblioteki Jagiellońskiej • Zadania i funkcje bibliotek naukowych, publicznych, szkolnych i pedagogicznych, fachowych i zakładowych, obsługujących specjalne grupy użytkowników ; biblioteki polonijne • Procesy biblioteczne: Organizacja i gromadzenie zbiorów ; Ewidencja i kontrola ; Przechowywanie i ochrona ; Klasyfikowanie i opracowywanie ; Udostępnianie zbiorów i działalność informacyjna • Organizacja i zarządzanie w bibliotekach • Biblioteka w otoczeniu społecznym: Otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne ; Monitoring i analiza otoczenia bibliotek. Metody badań ; Komunikacja biblioteki z otoczeniem Konwersatorium i ćwiczenia – Zarządzanie informacją w bibliotekach • Modele komputeryzacji bibliotek. Składniki komputeryzacji: dane, oprogramowanie, sprzęt, sieć. • Historia komputeryzacji bibliotek i ośrodków informacji. • Metodyka automatyzacji procesów: gromadzenia, opracowania, udostępniania oraz przekazywania informacji. • Funkcje podstawowe i pomocnicze w programach oraz zautomatyzowanych systemach bibliotecznych. Moduły i ich funkcje. • Rynek oprogramowania bibliotecznego w Polsce. Programy biblioteczne oraz zintegrowane systemy biblioteczne stosowane w bibliotekach polskich: przegląd (MAK, Mak+, ISIS, Sowa, Mol, Libra, Patron, Prolib, ALEPH, Alma, VTLS/Virtua, Horizon, Tinlib, Innopac). • Strony domowe bibliotek i ośrodków informacji jako źródła informacji; Protokół Z39.50 i dostęp do katalogów bibliotek polskich oraz zagranicznych. • Digitalizacja; dokumenty elektroniczne | |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Bibliotekarstwo. Red. A. Tokarska. Warszawa 2013 2. Biblioteka w otoczeniu społecznym. Red. E. B. Zybert. Warszawa 2000 3. Biliński L. Biblioteki publiczne końca XX wieku. Warszawa 2001 4. Cisek S. Funkcje i role bibliotek naukowych i publicznych w społeczeństwie wiedzy [dok. elektr.] 5. Kisilowska M. Biblioteka w sieci – sieć w bibliotece. Warszawa 2010 6. Kołodziejska J., Biblioteki publiczne w strukturze społecznej. Warszawa 2010 7. Kultura organizacyjna w bibliotece. Białystok 2008 8. Marketing biblioteczny. Gdańsk 2007 9. Partnerzy bibliotek. Model komunikacji z otoczeniem. Łódź 2008 10. Wojciechowski J., Organizacja i zarządzanie w bibliotekach. Kraków 1999 11. Wojciechowski J., Biblioteczna wartość naddana. Kraków 2006 1. Strony domowe (www) firm tworzących oprogramowanie biblioteczne. 2. Systemy biblioteczne. Biuletyn EBIB [on-line] 2017, nr 1 (171) http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/issue/view/126: Mystkowski, Marcin. LMS PATRON dla wymagających i odpowiedzialnych. Marcinkowski, Piotr. Tradycja i nowoczesność. Aleph i Alma jako przykład różnych możliwości wyboru. Radwański, Aleksander. MOL NET+. Sztandera, Renata; Domański, Mirosław. Rzecz o pasji, lecz nie szewskiej… [System Mateusz]. Salamon, Jakub. MAK+ kompletny system katalogowy dla bibliotek publicznych. Kamińska-Wolny, Justyna; Kurpiel, Magdalena; Henne, Krzysztof. PROLIB w perspektywie na przyszłość. Literatura uzupełniająca: 1. Kodeksy etyki bibliotekarskiej na świecie. Red. Z. Gębołyś, J. Tomaszczyk. Warszawa 2. Standardy biblioteczne: praktyka, teoria, projekty. Red. M. Wojciechowska. Gdańsk 2010 3. Staniów B., Biblioteka szkolna dzisiaj. Warszawa 2012. 4. Wojciechowski Jacek, Biblioteka w komunikacji publicznej. Warszawa 2010 5. Współpraca bibliotek na szczeblu regionalnym, krajowym, międzynarodowym. Red. M. Wojciechowska. Gdańsk 2011 Dodatkowa literatura zostanie podana na 1 zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.