Zagadnienia wydawnicze i księgarskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-027 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia wydawnicze i księgarskie | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. letni, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Konwersatorium, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Lechowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Lechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | w zakresie wiedzy: • zna podstawowe źródła informacji naukowej dotyczące zagadnień edytorskich oraz rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce i na świecie; • uzasadnia proponowane rozwiązania praktyczne w obszarze działalności wydawniczej i księgarskiej, odwołując się do dorobku bibliologii oraz dobrych praktyk; • poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową i zawodową dotyczącą książki, technologii jej produkcji, form dystrybucji i promocji oraz definiuje terminy kluczowe dla obszaru profesjonalnej działalności wydawniczej i księgarskiej; • wskazuje miejsce i społeczne funkcje działalności wydawniczo-księgarskiej w kulturze literackiej i komunikacji społecznej, w tym szczególnie komunikacji naukowej; • przedstawia w podstawowym zakresie historię (w tym zagadnienie drugiego obiegu wydawniczego), cele, organizację, funkcjonowanie i otoczenie społeczne podmiotów działających na rynku wydawniczym i księgarskim w Polsce • przedstawia aktualny stan i strukturę rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce, zna czołowe współczesne wydawnictwa krajowe oraz dostrzega specjalizację ośrodków wydawniczych i wydawców w Polsce • charakteryzuje współczesne modele, rozwiązania i formy prowadzenia działalności wydawniczej i księgarskiej w środowisku druku i w internecie (także w odniesieniu do zjawiska „samopublikowania” i książki elektronicznej) • analizuje dobre praktyki stosowane w działalności księgarskiej i wydawniczej • przedstawia najważniejsze (w tym prawne i ekonomiczne) uwarunkowania działalności wydawniczej i księgarskiej i funkcjonowania współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego; • ma podstawową wiedzę o aktualnie stosowanych metodach i narzędziach druku, publikacji elektronicznej oraz promocji książki W zakresie umiejętności: • umiejętnie posługuje się współczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi niezbędnymi w szeroko rozumianej działalności wydawniczej i księgarskiej, także w zakresie publikowania w Internecie; • porównuje i ocenia różne produkty i usługi informacyjne stosowane w działalności wydawniczej i księgarstwie, zwłaszcza w zakresie prezentacji oferty, form i organizacji sprzedaży, reklamy i promocji książki; • porównuje i ocenia różne rozwiązania w zakresie działalności wydawniczej i księgarskiej oraz wykorzystuje przykłady dobrych praktyk w celu opracowania planów rozwiązań konkretnych problemów praktycznych; • samodzielnie sporządza adnotacje księgarskie i zalecające; • rozpoznaje podstawowe elementy i cechy książki oraz poddaje krytycznej analizie jej walory typograficzne oraz kompozycję wydawniczą; • rozpoznaje podstawowe wyróżniki sztuki i rzemiosła techniki drukarskiej; • umie zaplanować proces edytorski książki; • efektywnie korzysta ze źródeł informacji w analizie trendów na rynku książki; • organizuje sprzedaż książki - także w roli przedstawiciela handlowego wydawcy, hurtownika i księgarza; • wykorzystuje znajomość aktualnych trendów na rynku książki do planowania działalności wydawniczej i księgarskiej; W zakresie kompetencji społecznych: • jest świadomy konieczności systematycznego uzupełniania i uaktualniania wiedzy i umiejętności dotyczących zagadnień związanych z edytorstwem oraz działalnością wydawniczą i księgarską; • ma świadomość znaczenia działalności wydawniczej i księgarskiej w procesie budowania społeczeństwa wiedzy oraz upowszechniania i zachowania dorobku kultury • planuje działania i współpracuje w zespole, biorąc odpowiedzialność za terminowe i rzetelne wykonanie powierzonych zadań; • uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych i imprezach promocyjnych związanych z działalnością w sferze kultury piśmienniczej. |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: • zna podstawowe źródła informacji naukowej dotyczące zagadnień edytorskich oraz rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce i na świecie; • uzasadnia proponowane rozwiązania praktyczne w obszarze działalności wydawniczej i księgarskiej, odwołując się do dorobku bibliologii oraz dobrych praktyk; • poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową i zawodową dotyczącą książki, technologii jej produkcji, form dystrybucji i promocji oraz definiuje terminy kluczowe dla obszaru profesjonalnej działalności wydawniczej i księgarskiej; • wskazuje miejsce i społeczne funkcje działalności wydawniczo-księgarskiej w kulturze literackiej i komunikacji społecznej, w tym szczególnie komunikacji naukowej; • przedstawia w podstawowym zakresie historię (w tym zagadnienie drugiego obiegu wydawniczego), cele, organizację, funkcjonowanie i otoczenie społeczne podmiotów działających na rynku wydawniczym i księgarskim w Polsce • przedstawia aktualny stan i strukturę rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce, zna czołowe współczesne wydawnictwa krajowe oraz dostrzega specjalizację ośrodków wydawniczych i wydawców w Polsce • charakteryzuje współczesne modele, rozwiązania i formy prowadzenia działalności wydawniczej i księgarskiej w środowisku druku i w internecie (także w odniesieniu do zjawiska „samopublikowania” i książki elektronicznej) • analizuje dobre praktyki stosowane w działalności księgarskiej i wydawniczej • przedstawia najważniejsze (w tym prawne i ekonomiczne) uwarunkowania działalności wydawniczej i księgarskiej i funkcjonowania współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego; • ma podstawową wiedzę o aktualnie stosowanych metodach i narzędziach druku, publikacji elektronicznej oraz promocji książki W zakresie umiejętności: • umiejętnie posługuje się współczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi niezbędnymi w szeroko rozumianej działalności wydawniczej i księgarskiej, także w zakresie publikowania w Internecie; • porównuje i ocenia różne produkty i usługi informacyjne stosowane w działalności wydawniczej i księgarstwie, zwłaszcza w zakresie prezentacji oferty, form i organizacji sprzedaży, reklamy i promocji książki; • porównuje i ocenia różne rozwiązania w zakresie działalności wydawniczej i księgarskiej oraz wykorzystuje przykłady dobrych praktyk w celu opracowania planów rozwiązań konkretnych problemów praktycznych; • samodzielnie sporządza adnotacje księgarskie i zalecające; • rozpoznaje podstawowe elementy i cechy książki oraz poddaje krytycznej analizie jej walory typograficzne oraz kompozycję wydawniczą; • rozpoznaje podstawowe wyróżniki sztuki i rzemiosła techniki drukarskiej; • umie zaplanować proces edytorski książki; • efektywnie korzysta ze źródeł informacji w analizie trendów na rynku książki; • organizuje sprzedaż książki - także w roli przedstawiciela handlowego wydawcy, hurtownika i księgarza; • wykorzystuje znajomość aktualnych trendów na rynku książki do planowania działalności wydawniczej i księgarskiej; W zakresie kompetencji społecznych: • jest świadomy konieczności systematycznego uzupełniania i uaktualniania wiedzy i umiejętności dotyczących zagadnień związanych z edytorstwem oraz działalnością wydawniczą i księgarską; • ma świadomość znaczenia działalności wydawniczej i księgarskiej w procesie budowania społeczeństwa wiedzy oraz upowszechniania i zachowania dorobku kultury • planuje działania i współpracuje w zespole, biorąc odpowiedzialność za terminowe i rzetelne wykonanie powierzonych zadań; • uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych i imprezach promocyjnych związanych z działalnością w sferze kultury piśmienniczej. |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykład - zaliczenie na podstawie obecności. Dopuszczalna liczba nieobecności - jedna. Konw. : zaliczenie na ocenę: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz wykonanie projektu (pracy pisemnej lub prezentacji). Ocenie podlega: 1. Obecność na zajęciach 0-10 pkt (możliwa jedna nieobecność) 2. Aktywny udział w zajęciach (ocenianie ciągłe) – 0-20 pkt. 3. Wykonanie zadania zespołowego - pracy pisemnej lub prezentacji (w zespołach dwuosobowych) – 0-30 pkt 4. Zaliczenie kolokwium końcowego 50 pkt Zaliczenie konwersatorium może otrzymać student, który uzyskał łącznie co najmniej 52 punkty. Ćwiczenia Obowiązuje zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest uczestnictwo i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz zaliczenie kolokwium sprawdzającego wiedzę i umiejętności praktyczne. Ocenie podlega: - obecność i aktywny udział w zajęciach: 40 pkt. - kolokwium – 60 pkt. Zaliczenie może otrzymać student, który uzyskał łącznie co najmniej 52 punkty. Obowiązuje następująca skala ocen (1-100 pkt.): • 0-51 pkt. – ocena ndst • 52-60 pkt. – ocena dst • 61-70 pkt. – ocena + dst • 71-80 pkt. – ocena db • 81-90 pkt. – ocena + db 91-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, uczestnictwa i aktywności podczas ćwiczeń laboratoryjnych, umiejętności praktycznych, realizacji projektu oraz wyników kolokwium końcowego. Dodatkowe kryteria oceny stanowią: terminowość i rzetelność wykonania zadań podczas zajęć (praca samodzielna i w grupach)oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod kształtujących: - bieżącą ocenę wiedzy, umiejętności i zaangażowania studenta podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie konsultacji poprzez dyskusję oceniającą; - aktywności na zajęciach laboratoryjnych oraz rzetelność w wykonywania zadań podczas zajęć; - bieżącą oceny i ewentualną korektę realizacji poszczególnych etapów projektów; - dyskusję oceniająca po wykonaniu projektu realizowanego w ramach konwersatorium. metod podsumowujących: - kolokwium pisemne sprawdzające efekty w zakresie wiedzy, obejmujący treść wykładów, konwersatoriów i laboratoriów; - ostateczną, końcową ocenę projektów realizowanych w ramach ćwiczeń/lab., oenę wiedzy i umiejętności praktycznych i w oparciu o wyniki sprawdzianu. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - opis Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - wykład konwersatoryjny Metody problemowe - wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w wykładach: 15 godzin Uczestnictwo w konwersatoriach: 15 godz. Uczestnictwo w ćwiczeniach: 15 godzin Przygotowanie do konwersatoriów i ćwiczeń: 10 godzin Przygotowanie do kolokwium 10 godzin Praca nad projektem w ramach konwersatorium: 20 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 85 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Skrócony opis: |
Wykład: • Rynek książki - wprowadzenie do problematyki, segmentacja • Produkcja wydawnicza i poligrafia • Największe wydawnictwa w Polsce i ich profil • Dystrybucja. Formy sprzedaży książek • Księgarstwo • Targi, nagrody i i media branżowe • Odbiorcy i czytelnictwo • Badania rynku książki w Polsce Konwersatorium • Książka – budowa zewnętrzna (kompozycja typograficzna); • Technologia produkcji książki (typografia i poligrafia); • Książka – budowa wewnętrzna (kompozycja wydawnicza); • Edytorstwo: etapy i czynności wydawnicze; • Księgarstwo: rodzaje dystrybucji książki, formy działalności firmy księgarskiej, asortyment księgarski i jego wartość handlowa, organizacja sprzedaży, promocja w księgarstwie; • Współczesny rynek księgarski w Polsce i na świecie: stan, uwarunkowania, modele. Ćwiczenia • Książka jako towar – specyfika; • Rynek książki w Polsce – aktualne trendy i zjawiska; • Współczesne modele funkcjonowania wydawnictw i księgarń (Dotcom, Bricks and Clicks itp.); • Internet w działalności informacyjnej, promocyjnej, handlowej i usługowej wydawnictw i księgarń; • Self-publishing – definicja, idea i konsekwencje dla rynku wydawniczego; • Książka elektroniczna (e-book) - podstawowe pojęcia, rodzaje i formy, specyfika odbioru, konsekwencje dla działalności wydawniczej i księgarskiej; • Adnotacje księgoznawcze i zalecające – zasady sporządzania i zastosowanie w działalności księgarskiej i wydawniczej; • Dobre praktyki w działalności księgarskiej i wydawniczej. | |
Pełny opis: |
Wykład: • Rynek książki - wprowadzenie do problematyki, segmentacja • Produkcja wydawnicza i poligrafia • Największe wydawnictwa w Polsce i ich profil • Dystrybucja. Formy sprzedaży książek • Księgarstwo • Targi, nagrody i i media branżowe • Odbiorcy i czytelnictwo • II i III obieg wydawniczy Konwersatorium • Książka – budowa zewnętrzna (kompozycja typograficzna); • Technologia produkcji książki (typografia i poligrafia); • Książka – budowa wewnętrzna (kompozycja wydawnicza); • Edytorstwo: etapy i czynności wydawnicze; • Księgarstwo: rodzaje dystrybucji książki, formy działalności firmy księgarskiej, asortyment księgarski i jego wartość handlowa, organizacja sprzedaży, promocja w księgarstwie; • Współczesny rynek księgarski w Polsce i na świecie: stan, uwarunkowania, modele. Ćwiczenia • Książka jako towar – specyfika; • Rynek książki w Polsce – aktualne trendy i zjawiska; • Współczesne modele funkcjonowania wydawnictw i księgarń (Dotcom, Bricks and Clicks itp.); • Internet w działalności informacyjnej, promocyjnej, handlowej i usługowej wydawnictw i księgarń; • Self-publishing – definicja, idea i konsekwencje dla rynku wydawniczego; • Książka elektroniczna (e-book) - podstawowe pojęcia, rodzaje i formy, specyfika odbioru, konsekwencje dla działalności wydawniczej i księgarskiej; • Adnotacje księgoznawcze i zalecające – zasady sporządzania i zastosowanie w działalności księgarskiej i wydawniczej; • Dobre praktyki w działalności księgarskiej i wydawniczej. | |
Literatura: |
Wykład: 1. Gołębiewski Ł., P. Waszczyk, Rynek książki w Polsce 2016. Wydawnictwa. Warszawa 2017 2. Gołębiewski Ł., P. Waszczyk, Rynek książki w Polsce 2016. Dystrybucja. Warszawa 2017 3. Jóźwiak B., T. Graczyk, Rynek książki w Polsce 2016. Poligrafia i papier. Warszawa 2017 4. Dobrołęcki P., D. Dobrołęcka, Rynek książki w Polsce 2016. Targi, instytucje, media. Warszawa 2017 5. Dobrołęcki P., E. Tenderenda-Ożóg, Rynek książki w Polsce 2016. Who is Who. Warszawa 2017 6. Kitrasiewicz P., Gołębiewski Ł.: Rynek książki w Polsce 1944-1989. Warszawa 2005. Ćw./Lab. Literatura podstawowa: 1. Dunin J., Wstęp do edytorstwa. Cz. 1. Łódź 2003 2. Kondek S.A. Zagadnienia wydawnicze i księgarskie. Warszawa 2010 3. Klukowski B. Księgarstwo i zawód księgarza w Polsce. Warszawa 2008 4. Trzynadlowski J. Autor - dzieło - wydawca. Wyd. 2 uzup. Wrocław 1988 Literatura uzupełniająca: 1. Borusiak B., Merchandising. Poznań 2005. 2. Dwudziestolecie wolnego rynku książki w Polsce (1989-2009). Red. P. Dobrołęcki. Warszawa: 2010 3. Hussak T. Księgarstwo bliskie czytelnikom: nie zmarnowaliśmy szansy... Olsztyn 1999 4. Jachimczyk A. Księgarnia w Internecie. Nie tylko sklep. W: Książka, biblioteka, informacja. Red. J. Dzieniakowska. Kielce 2007, s. 565-575 Konwersatorium: Literatura obowiązkowa: 1. Joseph Esposito, One World Publishing, Brought to You by the Internet. “Publishing Research Quarterly” 2011, vol. 27, n. 1, p. 13-18. 2. Adam Jachimczyk, Modele sprzedaży książek w Internecie. http://www.ebib.info/2008/93/a.php?jachimczyk Literatura uzupełniająca: 1. Peter Clifton, Teach Them to Fish: Empowering Authors to Market Themselves Online. „Publishing Research Quarterly” 2010, vol. 26, n. 2, p. 106-109. 2. David Godine, The Role and Future of the Traditional Book Publisher. “Publishing Research Quarterly” 2011, vol. 27, n. 4, p. 332-337 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.