Zachowanie dziedzictwa kulturowego: książka, biblioteka, archiwum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-039 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zachowanie dziedzictwa kulturowego: książka, biblioteka, archiwum | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Lechowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Lechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Student/ka po zakończeniu zajęć W zakresie wiedzy • ma podstawową wiedzę w zakresie źródeł informacji dotyczących spuścizny kulturalnej Polski w zakresie książki, bibliotek i archiwów • wyjaśnia rolę książki i jej instytucji jako składnika polskiego dziedzictwa kulturalnego • zna najważniejsze zabytki piśmiennictwa, księgozbiory historyczne i kolekcje archiwalne w polskiej spuściźnie narodowej • ma podstawową wiedzę w zakresie prawa i organizacji opieki nad dawną książką, księgozbiorami historycznymi i archiwaliami w Polsce • rozumie problemy dotyczące ochrony dorobku kulturalnego, a także własności i rewindykacji spornych kolekcji bibliotecznych i archiwalnych • przedstawia formy i efekty dokumentacji, dygitalizacji i popularyzacji zasobów polskiego dziedzictwa książkowego i archiwalnego W zakresie umiejętności • identyfikuje miejsce i rolę książki, jej instytucji i zasobów w polskim dziedzictwie kulturalnym • umie wyszukać i wskazać najważniejsze zabytki piśmiennictwa, kolekcje biblioteczne i archiwalne • posługuje się adekwatnymi źródłami informacji w analizie problemów związanych z dokumentacją i ochroną polskiego dziedzictwa kulturalnego w zakresie książki, bibliotek i archiwów • określa przyczyny i rozmiary strat i szkód w zakresie kolekcji bibliotecznych i archiwalnych poniesione w przeszłości i obecnie • porównuje i analizuje różne rozwiązania w zakresie dokumentacji, ochrony i popularyzacji składników polskiego dziedzictwa książkowego i archiwalnego W zakresie kompetencji społecznych • aprobuje prawo do dziedzictwa kulturalnego różnych zbiorowości społ. oraz potrzebę jego ochrony i upowszechniania • jest przekonany o wartości i znaczeniu książki i jej instytucji w zachowaniu i rozwoju polskiego dziedzictwa kulturalnego i narodowego • akcentuje wartości leżące u podstaw wspólnego europejskiego dziedzictwa kulturowego • ma świadomość znaczenia działalności informacyjnej, bibliotecznej i archiwalnej dla zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy • potrafi realizować powierzone zadania w ramach pracy zespołowej |
|
Efekty kształcenia: | Student/ka po zakończeniu zajęć W zakresie wiedzy • ma podstawową wiedzę w zakresie źródeł informacji dotyczących spuścizny kulturalnej Polski w zakresie książki, bibliotek i archiwów • wyjaśnia rolę książki i jej instytucji jako składnika polskiego dziedzictwa kulturalnego • zna najważniejsze zabytki piśmiennictwa, księgozbiory historyczne i kolekcje archiwalne w polskiej spuściźnie narodowej • ma podstawową wiedzę w zakresie prawa i organizacji opieki nad dawną książką, księgozbiorami historycznymi i archiwaliami w Polsce • rozumie problemy dotyczące ochrony dorobku kulturalnego, a także własności i rewindykacji spornych kolekcji bibliotecznych i archiwalnych • przedstawia formy i efekty dokumentacji, dygitalizacji i popularyzacji zasobów polskiego dziedzictwa książkowego i archiwalnego W zakresie umiejętności • identyfikuje miejsce i rolę książki, jej instytucji i zasobów w polskim dziedzictwie kulturalnym • umie wyszukać i wskazać najważniejsze zabytki piśmiennictwa, kolekcje biblioteczne i archiwalne • posługuje się adekwatnymi źródłami informacji w analizie problemów związanych z dokumentacją i ochroną polskiego dziedzictwa kulturalnego w zakresie książki, bibliotek i archiwów • określa przyczyny i rozmiary strat i szkód w zakresie kolekcji bibliotecznych i archiwalnych poniesione w przeszłości i obecnie • porównuje i analizuje różne rozwiązania w zakresie dokumentacji, ochrony i popularyzacji składników polskiego dziedzictwa książkowego i archiwalnego W zakresie kompetencji społecznych • aprobuje prawo do dziedzictwa kulturalnego różnych zbiorowości społ. oraz potrzebę jego ochrony i upowszechniania • jest przekonany o wartości i znaczeniu książki i jej instytucji w zachowaniu i rozwoju polskiego dziedzictwa kulturalnego i narodowego • akcentuje wartości leżące u podstaw wspólnego europejskiego dziedzictwa kulturowego • ma świadomość znaczenia działalności informacyjnej, bibliotecznej i archiwalnej dla zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy • potrafi realizować powierzone zadania w ramach pracy zespołowej |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie przedmiotu na ocenę Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz wykonanie i zaliczenie projektu zespołowego (pracy pisemnej lub prezentacji). Ocenie podlega: 1. Obecność na zajęciach 0-20 pkt 2. Aktywny udział w zajęciach (ocenianie ciągłe) – 0-20 pkt. 3. Wykonanie zadania zespołowego w formie projektu - pracy pisemnej lub prezentacji (w zespołach dwuosobowych) – 0-60 pkt Zaliczenie przedmiotu może otrzymać student, który uzyskał łącznie co najmniej 52 punkty Obowiązuje następująca skala ocen (1-100 pkt.): • 0-51 pkt. – ocena ndst • 52-60 pkt. – ocena dst • 61-70 pkt. – ocena + dst • 71-80 pkt. – ocena db • 81-90 pkt. – ocena + db • 91-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, poprawności wykonywania zadań oraz realizacji projektu zespołowego. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy następujących metod: - bieżąca kontrola stopnia przyswajania wiedzy i opanowywania umiejętności - bieżąca ocena i ew. korekta projektów zespołowych |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - opis Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - wykład konwersatoryjny Metody problemowe - wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: 15 g. Czytanie dodatkowej literatury i przyswojenie nowej wiedzy: 5 g. Praca nad projektami zespołowymi: 10 g. Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 g., co odpowiada 1 pkt ECTS |
|
Skrócony opis: |
• Dziedzictwo i jego wymiary - terminologia • Miejsce i znaczenie książki, jej kolekcji i instytucji w polskim dziedzictwie kulturalnym i narodowym. • Biblioteki i archiwa jako instytucje pamięci. Narodowy zasób biblioteczny i archiwalny. Zbiory specjalne • Ważniejsze obiekty i kolekcje biblioteczne i archiwalne o znaczeniu historycznym, artystycznym i naukowym • Polskie dziedzictwo biblioteczno-archiwalne poza krajem • Organizacja ochrony i opieki nad zabytkami piśmiennictwa, księgozbiorami historycznymi i archiwaliami w Polsce. • Dziedzictwo utracone, przemieszczone i zagrożone. Rejestracja zbiorów bibliotecznych i archiwalnych • Problem własności i restytucji dóbr kultury, w tym kolekcji biblioteczno-archiwalnych • Dokumentacja i dygitalizacja polskiego dziedzictwa książkowego i archiwalnego | |
Pełny opis: |
• Dziedzictwo i jego wymiary - terminologia • Miejsce i znaczenie książki, jej kolekcji i instytucji w polskim dziedzictwie kulturalnym i narodowym. • Biblioteki i archiwa jako instytucje pamięci. Narodowy zasób biblioteczny i archiwalny. Zbiory specjalne • Ważniejsze obiekty i kolekcje biblioteczne i archiwalne o znaczeniu historycznym, artystycznym i naukowym • Polskie dziedzictwo biblioteczno-archiwalne poza krajem • Organizacja ochrony i opieki nad zabytkami piśmiennictwa, księgozbiorami historycznymi i archiwaliami w Polsce. • Dziedzictwo utracone, przemieszczone i zagrożone. Rejestracja zbiorów bibliotecznych i archiwalnych • Problem własności i restytucji dóbr kultury, w tym kolekcji biblioteczno-archiwalnych • Dokumentacja i dygitalizacja polskiego dziedzictwa książkowego i archiwalnego | |
Literatura: |
• Archiwa polskie i ich zbiory. Red. K. Kozłowski. Warszawa 2000 • Bieńkowska B., H. Chamerska, Tysiąc lat książki i bibliotek w Polsce. Wrocław 1992 - K. Zeidler, Prawo ochrony dziedzictwa kultury. Warszawa 2007, 2014 • Ochrona Narodowego Zasobu Bibliotecznego. Warszawa 2001 - Podstawowe akty prawne dot. kultury i dziedzictwa narodowego • Pruszyński J. Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna. Tom I-II. Kraków 2000 Literatura uzupełniająca: • Biblioteki na wschodnich ziemiach II RP. Informator. Oprac. U. Paszkiewicz i in. Poznań 1998. • Kowalska M., Dygitalizacja zbiorów bibliotek polskich. Warszawa 2007 • Kultura książki i prasy polonijnej. Dziedzictwo narodowe i światowe. Red. M. Kalczyńska i in. Katowice 2009 • Łaskarzewska H. Europa bez roszczeń ? Problemy własności zbiorów, pamięć i polityka, Roczniki Biblioteczne 2006 R. 50, s. 45-91. • Przemieszczone dobra kultury. Przypadek Europy Zachodniej i problemy państw Europy Środkowej i Wschodniej w XX wieku. Red. G. Czubek, P. Kosiewski. Warszawa 2004 • Straty bibliotek w czasie II wojny światowej w granicach Polski z 1945 r. Oprac. B. Bieńkowska i in. Warszawa 1994 • Współczesne biblioteki polonijne i polskie poza Krajem. Raport. Oprac. E. Maruszak, J. Puchalski. Warszawa: 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.