Proseminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-041 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium licencjackie | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Cisek | |
Prowadzący grup: | Sabina Cisek, Anna Gruca, Aneta Januszko-Szakiel, Monika Krakowska, Dorota Rak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Celem seminarium licencjackiego jest wskazanie zasad pisania prac naukowych, a w szczególności zasad formułowania hipotez i tez naukowych, jak i wykształcenie odpowiednich umiejętności korzystania z artykułów i monografii naukowych z uwzględnieniem praw autorskich. Celem przedmiotu jest omówienie wybranych aspektów wiedzy z zakresu tematyki realizowanych prac licencjackich w obszarze zarządzania informacją w kontekście interdyscyplinarnym. Ponadto podczas seminarium omawiane zostaną aktualne trendy i dylematy związane z działalnością badawczą i profesjonalną w zakresie określonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, jak i rozwiązania (metody, procedury, narzędzia itp.) aktualnie stosowane w działalności naukowej i profesjonalnej w wybranej tematyce. Nadrzędnym celem będzie wykształcenie umiejętności formułowania problemów badawczych odnoszących się do rzeczywistości profesjonalnej, dobierania odpowiednich metod ich rozwiązywania i formy prezentowania wyników. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student dokonuje krytycznego przeglądu dorobku bibliologii i informatologii w zakresie określonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, • omawia aktualne trendy i dylematy związane z działalnością badawczą i profesjonalną w zakresie określonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, • zna i rozumie terminologię naukową i profesjonalną w zakresie określonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, • porządkuje i przedstawia podstawowe źródła informacji naukowej oraz profesjonalnej z zakresu określonego przez wybór tematu pracy licencjackiej, • przedstawia rozwiązania (metody, procedury, narzędzia itp.) aktualnie stosowane w działalności naukowej i profesjonalnej w zakresie określonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, • wskazuje obszary, w których wiedzę niezbędną do przygotowania pracy licencjackiej należy czerpać z dorobku dyscyplin pokrewnych. Umiejętności • Student, z pomocą nauczyciela akademickiego, formułuje problem badawczy odnoszący się do rzeczywistości profesjonalnej, dobiera odpowiednie metody jego rozwiązywania i formy prezentowania wyników, • skutecznie odnajduje, ocenia i wybiera piśmiennictwo naukowe i profesjonalne relewantne w stosunku do wybranego tematu pracy licencjackiej, korzystając ze źródeł różnego typu, sięgając po zasoby w różnej formie i korzystając ze współczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, • określa zasadniczą problematykę, cel, metody i zakres pracy licencjackiej, odwołując się do podstawowych koncepcji teoretycznych i pojęć funkcjonujących w bibliologii i informatologii oraz naukach pokrewnych, • samodzielnie zdobywa nową wiedzę na temat piśmiennictwa, a także dorobku bibliologii i informatologii oraz praktyki w zakresie wyznaczonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, • jasno formułuje i, posługując się odpowiednio dobranym piśmiennictwem, dokumentuje opinie na temat stanu badań i dorobku praktyki w zakresie wyznaczonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, • korzysta z kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu bibliologii i informatologii oraz praktyki zarządzania informacją w zakresie potrzebnym do gromadzenia piśmiennictwa i pozyskania wiedzy na temat aktualnych osiągnięć praktyki na potrzeby przygotowywanej pracy licencjackiej, • sporządza bibliografię piśmiennictwa naukowego i profesjonalnego o zakresie wyznaczonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, • przygotowuje i przedstawia publicznie (ustnie) koncepcję projektu, który jest przedmiotem pracy licencjackiej oraz samej pracy i jej struktury, • przygotowuje pierwszy jej rozdział, osadzający proponowane rozwiązanie profesjonalne w dorobku bibliologii i informatologii oraz praktyki w zakresie szeroko rozumianego zarządzania informacją, • dokonuje poprawnej edycji rozdziału pracy licencjackiej przy zastosowaniu typowych programów. Kompetencje społeczne • Student planuje zakres, treść i strukturę pracy licencjackiej, uwzględniając wymagania formalne oraz realne możliwości jej realizacji w określonym czasie i znaczenie dla środowiska profesjonalnego. • Podejmuje próby rozwiązania problemów profesjonalnych w zakresie zarządzania informacją, odwołując się do dorobku nauki, najlepszych praktyk profesjonalnych oraz zasad postępowania przyjętych w profesjach informacyjnych. |
|
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie Warunki uzyskania zaliczenia: • obecność i aktywny udział w zajęciach seminaryjnych, • zaakceptowany konspekt pracy licencjackiej, • zaakceptowana bibliografia dotycząca tematu pracy licencjackiej sporządzona zgodnie z instrukcją obowiązująca w ISI UJ, • zaliczenie ustnej prezentacji konspektu, • zaakceptowany pierwszy rozdział pracy. Zaliczenie modułu może uzyskać student, który spełni wszystkie wskazane wymagania. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wszystkie zastosowane metody mają charakter kształtujący i mają służyć jednocześnie ocenie efektów kształcenia uzyskiwanych przez studentów i podnoszenia poziomu stopnia ich osiągania. Oprócz bieżącej oceny wypowiedzi studentów w trakcie dyskusji seminaryjnych, sprawdzane będą efekty samodzielnej pracy studentów. BIBLIOGRAFIA DOTYCZĄCA TEMATU PRACY LICENCJACKIEJ Student zobowiązany jest do przygotowania bibliografii piśmiennictwa naukowego i profesjonalnego, której zakres wyznacza wybór tematu pracy licencjackiej. Bibliografia powinna być kompletna w odniesieniu do piśmiennictwa polskiego i selektywna (zawierająca opisy kluczowych publikacji) w odniesieniu do piśmiennictwa obcego. Powinna zawierać różne formy piśmiennictwa, wyszukane przy użyciu różnych źródeł, kanałów i technik komunikacyjnych typowych dla specjalistów zarządzania informacją. Jeśli temat pracy licencjackiej tego wymaga, powinna zawierać także piśmiennictwo z dyscyplin pokrewnych. KONSPEKT PRACY LICENCJACKIEJ Student zobowiązany jest do dostarczenia pisemnego planu struktury pracy, jednoznacznie określającego treści planowanych części składowych oraz ich przewidywaną wielkość. USTNA PREZENTACJA KONCEPCJI PRACY Student w krótkiej prezentacji publicznie przedstawia projekt pracy licencjackiej, na który składają się: - analiza stanu piśmiennictwa na wybrany temat (w zakresie bibliologii i informatologii, dorobku praktyki oraz dyscyplin pokrewnych) - analiza stosowanych praktyk profesjonalnych - cel i zakres podejmowanego projektu - kluczowe czynniki powodzenia realizacji proponowanego przez siebie rozwiązania profesjonalnego oraz konsekwencje jego wdrożenia, uwzględniając wpływ na wizerunek zawodu - przewidywana struktura pracy. PIERWSZY ROZDZIAŁ PRACY Rozdział powinien zawierać przegląd i krytyczną ocenę najważniejszych, dostępnych w piśmiennictwie koncepcji, wyników badań, rozwiązań praktycznych oraz aktualnych trendów i dylematów w obszarze działalności profesjonalnej, bezpośrednio dotyczących podejmowanego w pracy zadania. Powinien też zawierać odniesienia do prawnych uwarunkowań proponowanych rozwiązań. Powinien być zaopatrzony w odpowiedni aparat dokumentacyjny, poprawnie opracowany pod względem językowym, technicznym i redakcyjnym (zgodnie z instrukcją obowiązującą w ISI UJ) oraz dostarczony przed zakończeniem zajęć w semestrze zimowym. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach proseminaryjnych: 30 godzin Przygotowanie bibliografii dotyczącej tematu pracy licencjackiej: 30 godzin Przygotowanie konspektu pracy licencjackiej i jego prezentacji: 15 godzin Przygotowanie jednego rozdziału pracy: 55 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 130 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
• Cel i charakter pracy licencjackiej w Instytucie Studiów Informacyjnych UJ. Zasady pracy i uzyskania zaliczenia. Ustalenie harmonogramu prac. • Metodyka pisania pracy licencjackich w Instytucie Studiów Informacyjnych UJ. Instrukcja dla autorów prac licencjackich w Instytucie Studiów Informacyjnych UJ. Pokaz dobrych praktyk (bibliografia, konspekt). • Wstępne ustalenie tematyki prac licencjackich. Dyskusja. • Bibliografia do pracy licencjackiej. Stan badań i dorobek praktyki. Problemy do rozwiązania. Ostateczne ustalenie tematyki prac licencjackich. Konsultacje i dyskusje. • Publiczne prezentacje koncepcji pracy licencjackiej. Konspekt pracy. • Konsultacje pierwszego rozdziału pracy. | |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Instrukcja dla autorów prac licencjackich w Instytucie Studiów Informacyjnych UJ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.