Zarządzanie obiegiem dokumentów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-049 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie obiegiem dokumentów | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie Informacją, I stopnia, stacjonarne, I rok (sem. letni, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jaskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jaskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z dostępnymi współcześnie rozwiązaniami informatycznymi typu DMS i BPM w zakresie elektronicznego obiegu dokumentów i przepływu zadań (workflow) - oraz zasadami ich tworzenia i kryteriami oceny, a także umiejętnością obsługi Po zakończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: (1) poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową z zakresu bibliologii i informatologii oraz profesjonalną z obszaru zarządzania informacją, dotyczącą obiegu i archiwizacji dokumentów, w tym dokumentów elektronicznych; (2) ma podstawową wiedzę o aktualnie stosowanej metodyce wykonywania wybranych zadań, normach, procedurach, narzędziach, technologiach i dobrych praktykach stosowanych w zarządzaniu dokumentami; (3) ma podstawową wiedzę o założeniach projektowania, wymaganiach i kryteriach oceny programów komputerowych do obiegu dokumentów i przepływu spraw w zakresie umiejętności student: (1) samodzielnie i efektywnie wykorzystuje współczesne systemy do zarządzania obiegiem dokumentów i zadań w organizacji (2) przeprowadza ewaluację systemów zarządzania dokumentami odwołując się do kryteriów i sposobów pomiaru jakości zapisanych w: normie ISO 9000 „Zarządzanie dokumentami”, Ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i powiązanych z nią Rozporządzeniach, Instrukcji Kancelaryjnej, dokumencie MoReq2 oraz do najlepszych wzorców organizacji pracy z dokumentami (3) samodzielnie lub w zespole planuje założenia systemu do zarządzania obiegiem dokumentów i spraw w zakresie kompetencji społecznych po ukończeniu zajęć student: (1) porównuje i analizuje różne rozwiązania w zakresie zarządzania dokumentami i przepływem spraw, aby skutecznie ocenić ich przydatność w realizacji konkretnych zadań i rozwiązywaniu problemów profesjonalnych; (2) uświadamia sobie konieczność permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w odpowiedzi na zmieniające się warunki wykonywania zawodów związanych z zarządzaniem informacją, a także zjawiska w obszarze kultury i nauki – zwłaszcza konieczność uaktualniania wiedzy pochodzącej z zapisów ustawowych, norm i zasad ustalanych przez środowiska profesjonalne |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Zaliczenie modułu wymaga spełnienia następujących warunków: (1.) obecność na zajęciach' (2.) wykonanie zadań cząstkowych, w tym terminowość realizacji zadań (3.) testy praktyczne z umiejętności obsługi oprogramowania; (4.) test z zagadnień teoretycznych |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane na podstawie ᅳ uczestnictwa i aktywności na zajęciach, wykonywania zadań indywidualnych i zespołowych ᅳ terminowości wykonania zadań oraz dostosowania się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącą zajęcia przy pomocy metod kształtujących: ᅳ bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań podczas zajęć laboratoryjnych i konsultacji poza zajęciami ᅳ dyskusja oceniająca po wykonaniu zadania oraz metod podsumowujących: ᅳ praktyczny sprawdzian umiejętności obsługi programów do zarządzania dokumentami |
|
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody dydaktyczne stanowią połączenie metod podających z metodami praktycznymi i aktywizującymi: ᅳ Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie, prelekcja, prezentacja multimedialna, wykład informacyjny ᅳ Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów, ᅳ Metody problemowe: aktywizujące (dyskusja dydaktyczna) ᅳ E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | ᅳ udział w zajęciach (30 g.) ᅳ realizacja zadań (30 g.) ᅳ lektura polecanych tekstów (10 g.) ᅳ przygotowanie się do egzaminu praktycznego (10 g.) ᅳ Łącznie 80 godzin nakładu pracy studenta |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z dostępnymi współcześnie rozwiązaniami informatycznymi typu DMS i BPM w zakresie elektronicznego obiegu dokumentów i przepływu zadań (workflow) - oraz zasadami ich tworzenia i kryteriami oceny, a także umiejętnością obsługi | |
Pełny opis: |
(1.) workflow jako automatyzacja procesu biznesowego, podczas którego dokumenty, informacje i zadania są przenoszone od jednego uczestnika procesu do innych w celu wykonania działania zgodnie ze zbiorem sformalizowanych zasad (2.) kultura dokumentacyjna w podmiotach publicznych – tło historyczne i współczesność; regulacje postępowania z dokumentacją elektroniczną w podmiotach publicznych; zadania systemów do zarządzania dokumentami na podstawie norm, ustawodawstwa polskiego i MOREQ2 Komisji Europejskiej (3.) najlepsze wzorce oprogramowania wspierającego zarządzanie dokumentami w instytucjach administracji państwowej i instytucjach komercyjnych | |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. tematyka przedmiotu narzuca konieczność aktualizacji polecanego piśmiennictwa, co nastąpi na pierwszych zajęciach 2. Gawin, B. (2015). Systemy informatyczne w zarządzaniu procesami workflow. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Dodatkowa 1. Best Document Management Software | 2019 Reviews of the Most Popular Systems. (2019). http://www.capterra.com/documentmanagement-software/ 2. Czerniak, S., & Orszulak, J. (2017). Dokument elektroniczny : przewodnik i katalog dobrych praktyk. Warszawa: Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych. https://www.archiwa.gov.pl/files/dokument_elektroniczny_-_przewodnik_i_katalog_dobrych_praktyk.pdf 3. Pudłowski, L. (2014). Model cyklu życia dokumentacji. ARCHEION, CXV, 177–225. 4. Roman, W., Krystyna. (2012). Podstawy zarządzania informacją. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 5. Roman, W., Krystyna. (2013). Współczesna kultura dokumentacyjna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 6. Szpor, G. (Red.). (2013). Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych. Warszawa: Wolters Kulwer Polska SA. Wiosenne Spotkania Archiwalne - Zarządzanie dokumentacją w badaniach naukowych, dydaktyce i praktyce. (2018). http:// www.arch.umk.pl/index.html 7. Zarządzanie obiegiem dokumentów w firmie. (2016). http://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zarzadzanie-obiegiem-dokumentow-wfirmie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.