Informatologia jako nauka interdyscyplinarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-053 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Informatologia jako nauka interdyscyplinarna | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. letni, FG) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Diana Pietruch-Reizes | |
Prowadzący grup: | Diana Pietruch-Reizes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Głównym celem tych wykładów jest zapoznanie studentów z problematyką interdyscyplinarności we współczesnej nauce o informacji (informatologii), zaprezentowanie różnych aspektów pojęcia interdyscyplinarności w nauce, dążeń integracyjnych w nauce, zwrócenie uwagi na strukturę nauki jako systemu różnorodnych elementów, jego funkcjonowanie poprzez rozpoznanie w tej strukturze różnych kategorii – ludzi (środowiska naukowe), teorii naukowych, instytucji nauki. |
|
Efekty kształcenia: | W efekcie zajęć student: Wiedza • Student określa relacje między bibliologią i informatologią a innymi dyscyplinami, pozwalające na interdyscyplinarne podejście do działań w praktyce zawodowej, • ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat bibliologii i informatologii jako dyscypliny naukowej dostarczającej podstaw teoretycznych, metod i rozwiązań dla praktyki działalności informacyjnej, bibliotekarstwa, działalności wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej, • poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową z zakresu bibliologii i informatologii oraz profesjonalną z obszaru działalności informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej, • omawia aktualne trendy, dylematy i oczekiwania związane działalnością badawczą i profesjonalną w zakresie działalności informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej Umiejętności • Student samodzielnie zdobywa nową wiedzę i rozwija umiejętności zawodowe w obszarze działalności informacyjnej, bibliotekarstwa, działalności wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej w oparciu o właściwe kanały informacji • korzysta z metod i narzędzi badań z zakresu informatologii i dziedzin pokrewnych oraz potrafi je wykorzystać w badaniach własnych, • analizuje i porównuje różne kierunki badań o charakterze interdyscyplinarnym podejmowanych współcześnie w informatologii, • analizuje działalność naukową ośrodków badawczych oraz badaczy uprawiających informatologię w wymiarze interdyscyplinarnym • tworzy krótkie opracowania na temat wybranych zagadnień interdyscyplinarnych w informatologii Kompetencje społeczne • Student jest świadomy znaczenia stałego uzupełniania i uaktualniania wiedzy w zakresie informatologii i dyscyplin pokrewnych |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie (zal) na podstawie obecności i wykonania zadania indywidualnego. Dopuszczalne 2 nieobecności. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie przygotowania zadania indywidualnego. Zadanie indywidualne: Każdy student przygotowuje w formie pisemnej opracowanie (4-5 stron) 2 artykułów naukowych związanych z problematyką modułu kształcenia, wybranych z czasopism z zakresu informacji naukowej wydawanych w języku angielskim. Terminy wykonania zadania indywidualnego są ustalane ze studentami na pierwszym wykładzie. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 30 godzin Czytanie literatury i przyswojenie nowej wiedzy: 15 godzin Przygotowanie zadania indywidualnego: 15 godzin "Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada .2.. punktom ECTS" |
|
Pełny opis: |
• Interdyscyplinarność - pojęcie, definicje. Rozumienie pojęcia interdyscyplinarności we współczesnej nauce. Problemy, próby rozważania wspólnego tematu, przedmiotu z różnych perspektyw poznawczych. Integracja nauki. Teoretyczna integracja interdyscyplinarna, integracja metodologiczna. • Interdyscyplinarność w naukach społecznych i humanistycznych. Granice miedzy dyscyplinami naukowymi. Pogranicza dyscyplin, powstawanie subdyscyplin naukowych. Koncepcje tzw. nauk podstawowych i stosowanych, nomotetycznych i idiograficznych, teoretycznych i empirycznych, nauk typu lettre i science itp. Klasyfikacje dyscyplin, miejsce nauk społecznych w tych podziałach, w tym informacji naukowej. • Kształtowanie się nowych multidyscyplinarnych obszarów badawczych, przełamujących dawne klasyfikacje nauk. Transformacje poszczególnych dyscyplin. • Współpraca między specjalistami z różnych dziedzin jako źródło innowacji, postępu i rozwoju teorii. Nowy poziom dyskursu i integracji wiedzy. • Interdyscyplinarny wymiar badań nauki o informacji (informatologii). Informatologia a nauki o poznaniu i komunikacji społecznej. • Studium przypadku w odniesieniu do relacji między nauką o informacji a kognitywistyką, perspektywy ich kooperacji. • Studium przypadku w odniesieniu do relacji między informacją naukową a prawem, perspektywy ich kooperacji. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dembowska, M. (1991). Nauka o informacji naukowej (informatologia): organizacja i problematyka badań w Polsce. Warszawa: IINTE 1991. 2. Hjørland, B. (2002). Epistemology and the socio-cognitive perspective in information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol. 53 Issue 4, p257-270. 3. Holland, G., A. (2008). Information science, an interdisciplinary effort? Journal of Documentation, Vol. 64, no 1, p. 7-23. 4. Odell, J.; Gabbard, R. (2008). The Interdisciplinary Influence of Library and Information Science 1996-2004: A Journal-to-Journal Citation Analysis. College & Research Libraries Vol. 69 Issue 6, p546-564. 5. Prebor, G. (2010). Analysis of the interdisciplinary nature of library and information science. Journal of Librarianship & Information Science, Vol. 42 Issue 4, p. 256-267. 6. Ratajewski, J. (1994). Wybrane problemy metodologiczne informologii nauki (informacji naukowej). Katowice: Wydaw. UŚ. 7. Schultz-Jones, B. (2009). Examining information behavior through social networks, an interdisciplinary review. Journal of Documentation, Vol. 65, no 4, p. 592-631. 8. Zins, C. (2007). Classification schemes of information science: Twenty-eight scholars map the field. Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol. 58 Issue 5, p. 645-672. 9. Zins, C. (2007). Knowledge map of information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol. 58 Issue 4, p. 526-535. Literatura uzupełniająca: 1. Dilthey, W. (2004). Wyodrębnienie nauk humanistycznych; Odmienność budowy nauk przyrodniczych i nauk humanistycznych W: Dilthey W, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych. Przekł., oprac. i posł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska. Gdańsk: "Słowo/Obraz Terytoria". 2. Kamiński, S. (1992). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Do druku przygot. Andrzej Bronk. Lublin : TNKUL. Wydaw. 3. Ossowski, S. (1983). O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa (lub inne wydania). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.