Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-055 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. letni, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
17.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aneta Januszko-Szakiel | |
Prowadzący grup: | Sabina Cisek, Anna Gruca, Aneta Januszko-Szakiel, Monika Krakowska, Dorota Rak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Celem seminarium licencjackiego jest wskazanie zasad pisania prac naukowych, a w szczególności zasad formułowania hipotez i tez naukowych, jak i wykształcenie odpowiednich umiejętności korzystania z artykułów i monografii naukowych z uwzględnieniem praw autorskich. Celem przedmiotu jest omówienie wybranych aspektów wiedzy z zakresu tematyki realizowanych prac licencjackich w obszarze zarządzania informacją w kontekście interdyscyplinarnym. Ponadto podczas seminarium omawiane zostaną aktualne trendy i dylematy związane z działalnością badawczą i profesjonalną w zakresie określonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, jak i rozwiązania (metody, procedury, narzędzia itp.) aktualnie stosowane w działalności naukowej i profesjonalnej w wybranej tematyce. Nadrzędnym celem będzie wykształcenie umiejętności formułowania problemów badawczych odnoszących się do rzeczywistości profesjonalnej, dobierania odpowiednich metod ich rozwiązywania i formy prezentowania wyników. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student, dokumentując treści przedstawiane w pracy licencjackiej, powołuje się na dorobek bibliologii i informatologii polskiej i kluczowe piśmiennictwo zagraniczne oraz, jeśli jest to konieczne ze względu na wybrany temat pracy licencjackiej, na ustalenia dyscyplin pokrewnych, • rozumie i uwzględnia w pracy licencjackiej perspektywę badawczą bibliologii i informatologii i odwołuje się do najnowszych trendów i aktualnego stanu badań, • poprawnie posługuje się w pracy podstawową terminologią naukową i profesjonalną z zakresu wyznaczonego przez wybór tematyki pracy licencjackiej, • przytacza, wybiera i ewentualnie formułuje definicje terminów kluczowych dla problematyki poruszanej w pracy licencjackiej, • wykazuje się znajomością i zrozumieniem wybranych (w zależności od tematu pracy) zagadnień związanych z działalnością profesjonalną w obszarze zarządzania informacją, w tym metodyki wykonywania zadań, norm, procedur, narzędzi, technologii i dobrych praktyk, • rozumie prawne uwarunkowania powoływania się w pracy licencjackiej na dorobek innych autorów, • omawia aktualnie stosowane w praktyce rozwiązania związane z projektem realizowanym w ramach pracy licencjackiej, odwołując się między innymi do przykładów dobrych praktyk. Umiejętności • Student dąży do rozwiązania problemu zdefiniowanego w ramach proseminarium licencjackiego, stosując odpowiednie metody i perspektywę badawczą bibliologii i informatologii, • samodzielnie zdobywa nową wiedzę w zakresie wyznaczonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, studiując piśmiennictwo i analizując przykłady dobrych praktyk, • rozwija umiejętności samodzielnego formułowania wypowiedzi pisemnej, dokumentowania przedstawianych treści i argumentowania, • sprawnie wykorzystuje współczesne technologie informacyjne i komunikacyjne w poszukiwaniu informacji naukowej i profesjonalnej oraz w rozwiązaniach proponowanych w ramach pracy licencjackiej, • porównuje i ocenia różne rozwiązania stosowane w obszarze działalności profesjonalnej wyznaczonym przez wybór tematu pracy licencjackiej, wskazując na tym tle miejsce i znaczenie proponowanego przez siebie rozwiązania, • wykorzystuje w pracy licencjackiej dorobek innych autorów i osiągnięcia praktyków z poszanowaniem praw własności intelektualnej, • formułuje wnioski i logicznie je uzasadnia, powołując się na dorobek bibliologii i informatologii, dyscyplin pokrewnych (jeśli zachodzi taka konieczność), praktyki zawodowej lub wyniki badań własnych, • konstruuje plan poinformowania środowiska zawodowego i naukowego o proponowanym przez siebie rozwiązaniu profesjonalnym, w którym proponuje wykorzystanie różnych adekwatnych kanałów i technik komunikacyjnych, • opracowuje samodzielnie logicznie skonstruowany i uporządkowany tekst pracy licencjackiej, przedstawiający zgodnie z zasadami obowiązującymi w Instytucie INiB UJ oparty na dorobku nauki i podejściu naukowym projekt profesjonalny z zakresu zarządzania informacją, • sporządza wykaz literatury wykorzystanej w pracy licencjackiej, abstrakt w języku polskim i angielskim, opis bibliograficzny pracy w języku polskim i angielskim, słowa kluczowe w języku polskim i angielskim oraz niezbędne indeksy (w tym obowiązkowo indeks nazwisk). Kompetencje społeczne • Student wskazuje kluczowe czynniki powodzenia realizacji proponowanego w ramach pracy licencjackiej projektu (rozwiązania) oraz konsekwencje jego wdrożenia, uwzględniając wpływ na wizerunek zawodu, • wykorzystując podejście naukowe oraz wiedzę i umiejętności zawodowe, podejmuje próby skutecznego rozwiązania problemów profesjonalnych napotykanych w obszarze wyznaczonym wyborem tematu pracy licencjackiej. |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie proseminarium licencjackiego w 5 semestrze |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie Warunki uzyskania zaliczenia: - zaliczona koncepcja poinformowania środowiska naukowego i profesjonalnego o proponowanym rozwiązaniu, - zaakceptowana, przyjęta przez opiekuna ostateczna, kompletna wersja pracy licencjackiej sporządzona zgodnie z instrukcją obowiązującą w IINiB UJ. Zaliczenie modułu może uzyskać student, który spełni wszystkie wskazane wymagania. Zasady oceny pracy licencjackiej są określone w załączniku nr 1 do niniejszego sylabusa. Ocena pracy licencjackiej jest brana pod uwagę przy obliczaniu ostatecznego wyniku studiów na zasadach określonych w Regulaminie studiów UJ. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sprawdzanie osiągania przez studentów założonych efektów kształcenia realizowane jest przy pomocy METOD KSZTAŁTUJĄCYCH, na które składają się konsultacje pracy licencjackiej na kolejnych etapach jej powstawania oraz dyskusje w trakcie zajęć seminaryjnych, ujawniające stan wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studentów, a także METOD PODSUMOWUJĄCYCH, na które składa się ocena: 1. Przygotowanej przez studenta i przedstawionej (ustnie) koncepcji poinformowania środowiska naukowego i profesjonalnego o proponowanym w ramach pracy licencjackiej projekcie (rozwiązaniu). Sprawdzana jest: - adekwatność koncepcji (zakres, harmonogram) do projektu lub rozwiązania, o którym ma być poinformowane środowisko, - wykorzystanie właściwych kanałów i technik komunikacyjnych. 2. Ostatecznej postaci pracy licencjackiej. Sprawdzany i oceniany jest poziom wszystkich pozostałych efektów wymienionych w polu „Efekty kształcenia dla modułu kształcenia” niniejszego sylabusa. Narzędziem sprawdzania jest sformalizowany kwestionariusz recenzji pracy licencjackiej obwiązujący w Instytucie INiB UJ. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody praktyczne - metoda projektów |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w seminarium: 30 godzin Przygotowanie kompletnego tekstu pracy licencjackiej wraz z wszystkimi elementami wymaganymi przez instrukcję obowiązującą w Instytucie INiB UJ: 300 godzin Przygotowanie informacji na temat sposobów powiadomienia środowiska naukowego i zawodowego o proponowanym rozwiązaniu: 20 godzin Ostateczna edycja pracy, skład i przygotowanie wersji elektronicznej oraz drukowanej: 45 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 395 godzin, co odpowiada 14 punktom ECTS. |
|
Pełny opis: |
1. Metodyka pisania pracy licencjackiej w Instytucie INiB UJ – uzupełnienie treści realizowanych w tym zakresie w ramach Proseminarium licencjackiego. 2. Zasady formułowania kolejnych rozdziałów pracy licencjackiej. Dyskusja nad konkretnymi problemami. 3. Konsultacje prac licencjackich na kolejnych etapach ich powstawania. 4. Koncepcje poinformowania środowiska naukowego i profesjonalnego o proponowanym w ramach pracy licencjackiej projekcie (rozwiązaniu). Ustna prezentacja i dyskusja. 5. Ocena ostatecznej wersji pracy licencjackiej. | |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Instrukcja dla autorów prac licencjackich w Instytucie INiB UJ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.