Informacja edukacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-057 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Informacja edukacyjna | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. letni, FK) |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Stanula | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stanula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Zajęcia mają na celu doskonalenie umiejętności infobrokerskich studentów w zakresie informacji edukacyjnej i szkoleniowej oraz przedstawienie podstaw doradztwa edukacyjnego. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student przedstawia systemy edukacji w Polsce i kierunki ich rozwoju, rozumie ideę kształcenia ustawicznego i wyjaśnia rolę informacji edukacyjnej w edukacji społecznej, • posiada pogłębioną znajomość źródeł informacji, strategii wyszukiwawczych i narzędzi służących do sprawnego odnajdywania informacji edukacyjnych i analizy ofert rynku edukacyjnego i szkoleniowego, • charakteryzuje specyfikę zawodu brokera edukacyjnego i rozumie jego rolę we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, społeczeństwie wiedzy. Umiejętności • Student wyszukuje i ocenia informacje o dostępnych na rynku ofertach edukacyjnych i szkoleniowych pod kątem rozpoznanych potrzeb odbiorcy (klienta), • przygotowuje i prezentuje zestawienie wybranych ofert edukacyjnych, spełniających określone kryteria, • wyszukuje i opracowuje informację edukacyjną (oświatową i pedagogiczną) na potrzeby nauczycieli i innych osób zainteresowanych oświatą. Kompetencje personalne i społeczne • Student promuje ideę uczenia się przez całe życie w swoim otoczeniu prywatnym i zawodowym, • docenia znaczenie informacji o rynku edukacyjnym w podejmowaniu świadomych wyborów ścieżki kształcenia zawodowego i rozwoju osobistego, szczególnie w obliczu szybkich zmian zachodzących w sferze profesjonalnej działalności zawodowej oraz w obszarze kultury i nauki. |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie. Podstawą zaliczenia jest obecność (dopuszczalna jedna nieobecność), wykonanie zadań na zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie projektu grupowego. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach i wykonywanie zadań) oraz realizacji projektów zespołowych. Wykonanie projektu polega na przygotowaniu i prezentacji oferty edukacyjnej dla wybranej kategorii odbiorców. Oferta edukacyjna - przedstawiona w formie zestawienia i krótkiej analizy - powinna spełniać określone z góry kryteria. Kryteriami mogą być: kategorie tematyczne, formy kształcenia (np. szkolenia, kursy, studia podyplomowe; w tym e-learning), odpłatność, oferenci edukacyjni, miejsce, itp. Dodatkowe kryteria oceniania stanowią: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącą zajęcia. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod kształtujących: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji projektów podczas zajęć laboratoryjnych i konsultacji poza zajęciami, - dyskusja oceniająca po wykonaniu ćwiczeń przedmiotowych. oraz metod podsumowujących: - ostateczna, końcowa ocena projektów oraz sposobu ich realizacji, w tym zgodności z zaleceniami, zgodności z planem, terminowości wykonania. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody praktyczne - metoda projektów Metody praktyczne - pokaz Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach: 15 godzin Przygotowanie projektu: 8 godzin Udział w konsultacjach dotyczących realizacji projektów: 1 godzina Przygotowanie się do zajęć na podstawie wyszukanej literatury i serwisów informacyjnych: 4 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 28 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. |
|
Pełny opis: |
• Informacja o edukacji i dla edukacji; informacja oświatowa i pedagogiczna; systemy informacji edukacyjnej w Polsce i na świecie • Kształcenie ustawiczne w Polsce: organizacja i systemy kształcenia, instytucje kształcenia, instytucje rozwoju edukacji, programy edukacyjne • Społeczność ucząca się, model uczenia w erze informacji i sektor usług rozwojowych • Informacja edukacyjna jako ważny czynnik rozwoju osobistego i zawodowego • Rynek edukacyjny i szkoleniowy w Polsce w aspekcie potrzeb różnych grup odbiorców (m.in. osób niepełnosprawnych) • Brokerstwo szkoleniowe jako usługa na rynku edukacyjnym • Broker edukacyjny – opis zawodu, wymagane kwalifikacje, cele i uwarunkowania wykonywania zawodu, metody pracy • Źródła informacji o edukacji: informatory, bazy danych, wyszukiwarki, portale internetowe • Wyszukiwanie informacji o ofercie edukacyjnej na różnych poziomach kształcenia (szkolnictwo, studia, szkolenia i kursy, doskonalenie zawodowe) • Tworzenie i prezentacja oferty edukacyjnej spełniającej określone kryteria (wg kategorii tematycznych, formy kształcenia, rodzaju oferentów edukacyjnych, ceny, miejsca itp.), na potrzeby wybranej grupy odbiorców (klientów) | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Biała Księga Usług Rozwojowych. Red. Piotra Piaseckiego, Warszawa: Polska Izba Firm Szkoleniowych 2017. Dostęp: http://www.pifs.org.pl/file/pdf_biala_ksiega.pdf (30.06.2018) 2. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Krajowy standard kompetencji zawodowych, Broker edukacyjny (242401). Warszawa 2013 3. Rynek usług szkoleniowych. "Monitoring Branżowy. Analiz Sektorowe" 31 marca 2016. Dostęp: http://www.pkobp.pl/media_files/6df66082-489e-441f-9413-f66a726c945b.pdf (30.06.2018) Literatura uzupełniająca: 1. Student samodzielnie wyszukuje i zapoznaje się z literaturą poświęconą kształceniu ustawicznemu i brokerstwu edukacyjnemu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.