Teorie socjologiczne dla zarządzania informacją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-064 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie socjologiczne dla zarządzania informacją | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. zimowy, FK) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paloma Korycińska | |
Prowadzący grup: | Paloma Korycińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Efekty kształcenia: | Wiedza Student/studentka Zna współczesne teorie socjologiczne mogące służyć do wyjaśnienia zachowań i praktyk informacyjnych oraz kultury informacyjnej charakterystycznych dla różnych środowisk i zbiorowości. Zna metody badawcze o rodowodzie socjologicznym przyswojone przez informatologię lub możliwe do przeszczepienia na grunt tej dyscypliny. Zna i poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową z zakresu socjologii. Zna źródła informacji naukowej, z których pozyskuje aktualne piśmiennictwo socjologiczne przydatne w badaniach z zakresu informatologii. Umiejętności Poprawnie stosuje podstawową terminologię z zakresu współczesnych teorii socjologicznych Potrafi wykorzystać współczesne teorie socjologiczne do analizy i interpretacji różnych kategorii zachowań i praktyk informacyjnych. Potrafi zaprojektować procedurę badawczą dotyczącą wybranego aspektu zachowań i praktyk informacyjnych z wykorzystaniem metod i narzędzi badań socjologicznych. Kompetencje społeczne Potrafi krytycznie oceniać omawiane teorie socjologiczne Ma świadomość przydatności teorii socjologicznych dla wyjaśniania współczesnych procesów społeczno-kulturowych, w szczególności dotyczących zachowań i praktyk informacyjnych cechujących różne zbiorowości i środowiska. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na wykładzie. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy METOD KSZTAŁTUJĄCYCH: ⎯ bieżąca ocena udziału w dyskusjach dydaktycznych inicjowanych podczas wykładów oraz METOD PODSUMOWUJĄCYCH: ⎯ liczby nieobecności (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione na 30 godzin wykładu) |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające: o wykład informacyjny o objaśnienie lub wyjaśnienie o anegdota • metody problemowe: o wykład problemowy o wykład konwersatoryjny o metody aktywizujące: • dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem) |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w wykładach: 30 godzin Czytanie literatury dodatkowej i przygotowywanie się do dyskusji dydaktycznej podczas wykładu: 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 30 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS. |
|
Pełny opis: |
Teorie, koncepcje, pojęcia i wymiary służące do wyjaśniania zachowań, praktyk i kultur informacyjnych w różnych środowiskach i zbiorowościach: - władza i kontrola - sprawstwo - łańcuchy rytuałów interakcyjnych - garamtyka konfliktów społecznych | |
Literatura: |
Parsons Talcott (2009). System Społeczny, Kraków: Nomos. Manterys Aleksander, Mucha Janusz red. (2010). Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Kraków: Nomos. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.