Gatunki tekstów elektronicznych w zarządzaniu informacją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-071 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gatunki tekstów elektronicznych w zarządzaniu informacją | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie Informacją, I stopnia, stacjonarne, II rok (sem. letni, FK) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Nahotko | |
Prowadzący grup: | Marek Nahotko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Wiedza: • Student zna rolę badań interdyscyplinarnych w informatologii, szczególnie w organizacji informacji • Student rozumie role gatunków informacji jako konwencji komunikacyjnej stosowanych w powtarzalnych sytuacjach społecznych • Student określa relacje między informatologią a językoznawczymi i socjologicznymi teoriami genologicznymi • Student poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową informatologii oraz dyscyplin pokrewnych, zajmujących się problematyką zastosowania gatunków informacji komunikacji społecznej w zakresie niezbędnym dla podejmowania zadań badawczych i profesjonalnych w obszarze szeroko rozumianej organizacji informacji. • Student wyjaśnia miejsce i rolę gatunków informacji w procesach komunikacji naukowej. • Student rozumie znaczenie gatunków w mentalnych procesach percepcji informacji. • Student zna podstawowe szkoły i kierunki badań informatologii oraz dyscyplin pokrewnych zajmujących się problematyką komunikacji naukowej, wskazuje elementy procesu komunikowania ze szczególnym uwzględnieniem gatunków informacji oraz główne dziedziny zastosowań wyników badań. Umiejętności: • Student umie wskazywać cechy charakterystyczne gatunków informacji. • Student potrafi przeprowadzić analizę gatunku informacji z uwzględnieniem jego miejsca w środowisku elektronicznym. • Student umie śledzić procesy ewolucyjne wybranych gatunków informacji. • Student potrafi wskazywać na gatunki tworzące systemy gatunków. • Student potrafi analizować typowe sytuacje komunikacyjne, właściwe dla swojej przyszłej pracy zawodowej i przewidywać skutki swoich zachowań w tych sytuacjach. Kompetencje społeczne: • Student ma świadomość znaczenia kompetencji komunikacyjnych pracowników branży informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej dla budowania społeczeństwa obywatelskiego, wyrównywania szans, przeciwdziałania wykluczeniu i zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, Polski i Europy. • Student uświadamia sobie konieczność permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w odpowiedzi na zmieniające się warunki wykonywania zawodów związanych z działalnością informacyjną i biblioteczną. • Student jest przygotowany do włączenia się w wybrane formy działalności informacyjnej, realizowane w środowisku Internetu. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność) i aktywny w nich udział (dyskusja, omawianie lektur, wspólne projektowanie i realizacja badań). Ocenie podlega: Lektura, zadania domowe – 0-20 pkt. Obecność i aktywny udział w zajęciach (w tym wspólne formułowanie problemów badawczych i projektowanie najważniejszym etapów badań) – 0-30 pkt. Przygotowanie pracy pisemnej – 0-50 pkt Obowiązuje następująca SKALA OCEN (1 – 100 pkt.) (dotyczy zarówno ćwiczeń, jak i egzaminu): 0-50 pkt – ocena ndst 51-60 pkt. – ocena dst 61-70 pkt. – ocena + dst 71-80 pkt. – ocena db 81-90 pkt. – ocena + db 91-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prelekcja |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w konwersatorium: 30 godzin Samodzielne zapoznanie się z piśmiennictwem fachowym: 15 godzin Przygotowanie projektu końcowego wraz z jego prezentacją: 20 godzin Indywidualne konsultacje: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS |
|
Literatura: |
• Andersen J. (2008). The concept of genre in information studies. ARIST vol. 42 nr 1, s. 339-367 • Bhatia, V. (2017). Critical genre analysis. London: Routledge. • Genre and the performance of publics (2016). Red. M. Reiff, A. Bawarshi. Bouldner: Univ. Press of Colorado. • Genre theory in information studies (2015). Red. J. Andersen. Bingley: Emerald. • Loewe I. (2007). Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Katowice: Wydaw. UŚ • Nahotko M. (2018). Teoria gatunków w organizacji informacji i wiedzy. Podejście informatologiczne. Kraków: Wydaw. UJ. • Nahotko M.(2015). Czytanie z perspektywy teorii gatunków tekstu. Biuletyn EBIB Nr 6(159). • Nahotko M. (2016). Ewolucyjne i rewolucyjne procesy powstawania gatunków tekstów elektronicznych. Przegląd Biblioteczny, vol. 84 z. 2, s. 214-243. • Nahotko M. (2014). Organizacja wiedzy w umyśle człowieka w świetle teorii schematów i gatunków. Zagadnienia Informacji Naukowej, vol. 52 nr 1, s. 80-93. • Nahotko M. (2016). Teoria gatunków tekstu w badaniu piśmiennictwa cyfrowego. W: Małgorzata Góralska, Agnieszka Wandel (red.): Metody i narzędzia badań piśmiennictwa cyfrowego i jego użytkowników. Wrocław: Wydaw. Uniw. Wrocławskiego, s. 13-26. • Tereszkiewicz A. (2010). Genre analysis of online encyclopedias. The case of Wikipedia. Kraków: Wydaw. UJ. • Wierzbicka, A. (1983). Genry mowy. W: T. Dobrzyńska, E. Janusz (red.) Tekst i zdanie, Wrocław: IBL PAN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.