Działalność szkoleniowa w zarządzaniu informacją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-072 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Działalność szkoleniowa w zarządzaniu informacją | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. zimowy, FK) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Stanula | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stanula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu zarządzania procesami szkoleniowymi, zwłaszcza w obszarach związanych z działalnością informacyjną i kompetencjami informacyjnymi. Praktyczne przygotowanie studentów do organizacji, realizacji i ewaluacji projektów szkoleniowo-rozwojowych w firmach i instytucjach. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student ma pogłębioną wiedzę metodyczną z zakresu zarządzania procesami szkoleniowymi, zwłaszcza w obszarach związanych z działalnością informacyjną i kompetencjami informacyjnymi, • zna podstawowe metody i techniki diagnozy potrzeb szkoleniowych oraz oceny efektywności szkoleń, • objaśnia metody i formy pracy stosowane w kształceniu osób dorosłych, • wykazuje się znajomością warsztatu pracy trenera szkoleń. Umiejętności • Student samodzielnie lub w zespole opracowuje różne projekty szkoleniowo-rozwojowe (także online) ukierunkowane na kształcenie kompetencji informacyjnych, • potrafi odpowiednio do określonych potrzeb i profilu odbiorców zaproponować program i metodykę szkolenia, • umie przeprowadzić szkolenie (lub inną formę nauczania) w zakresie swoich merytorycznych kompetencji oraz dokonać ewaluacji działań szkoleniowych. Kompetencje społeczne • Student rozumie i docenia znaczenie proszkoleniowej kultury organizacyjnej, • uświadamia sobie konieczność permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności z zarządzania szkoleniami i zarządzania informacją. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), aktywny w nich udział (burza mózgów, ćwiczenia grupowe, dyskusja dydaktyczna, omawianie lektur), wykonanie zadań domowych oraz indywidualnego projektu szkoleniowego. Ocenie podlega: Obecność i aktywny udział w zajęciach – 0-30 pkt. Zadania domowe – 0-20 pkt. Projekt indywidualny – 0-50 pkt. Obowiązuje następująca skala ocen (1 – 100 pkt.) 0-50 pkt – ocena ndst 51-60 pkt. – ocena dst 61-70 pkt. – ocena + dst 71-80 pkt. – ocena db 81-90 pkt. – ocena + db 91-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach, ćwiczenia grupowe), wykonania bieżących zadań domowych oraz realizacji końcowych projektów indywidualnych (projekty kursów, szkoleń, warsztatów itp.). Dodatkowe kryteria oceny stanowią: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzące zajęcia. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy METOD KSZTAŁTUJĄCYCH: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji projektów indywidualnych podczas konsultacji poza zajęciami, - odpytywanie i dyskusja dydaktyczna sprawdzająca stopień przyswojenia lektur i wiedzy z zajęć, - dyskusja oceniająca po grupowym wykonaniu ćwiczeń przedmiotowych; oraz METOD PODSUMOWUJĄCYCH: - ocena ćwiczeń wykonywanych na zajęciach i zadań domowych, - ostateczna, końcowa ocena indywidualnych projektów szkoleniowych oraz sposobu ich realizacji, w tym zgodności z zaleceniami, planem, terminowości wykonania. |
|
Metody dydaktyczne: | E-learning Metody podające – objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające – prezentacja multimedialna Metody praktyczne – ćwiczenia przedmiotowe Metody praktyczne – metoda projektów Metody problemowe – metody aktywizujące – burza mózgów Metody problemowe – metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna Metody problemowe – metody aktywizujące – metoda przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie projektu indywidualnego: 25 godzin Wykonanie zadań domowych: 20 godzin Bieżące przygotowywanie się do ćwiczeń, czytanie literatury i przyswojenie nowej wiedzy: 25 godzin Udział w konsultacjach dotyczących projektu indywidualnego i zadań: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 102 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS. |
|
Pełny opis: |
• Projekty szkoleniowo-rozwojowe. Definicje i rodzaje szkoleń. • Strategia szkoleń i rozwoju w kontekście efektywnego funkcjonowania organizacji. • Elementy andragogiki - analiza uwarunkowań i czynników wpływających na proces nauczania i uczenia się osób dorosłych. • Programy szkoleniowe w zakresie zarządzania informacją i rozwoju kompetencji informacyjnych. • Zarządzanie szkoleniami. Planowanie, projektowanie, organizacja, realizacja i ewaluacja szkoleń, kursów etc. dla różnych kategorii uczestników (pracowników oraz klientów firm i instytucji, użytkowników informacji). • Badanie i analiza potrzeb szkoleniowych. • Metody i techniki dydaktyczne w aktywnych szkoleniach. • Kompetencje trenerskie i coachingowe w działalności szkoleniowej. • Ocena efektywności szkoleń. • Przygotowanie projektu szkolenia/kursu z zakresu zarządzania informacją. Składowe projektu szkoleniowego: charakterystyka grupy docelowej szkolenia, cele i efekty, program, metody i formy realizacji, pomoce szkoleniowe, harmonogram i szczegółowy przebieg szkolenia, sposoby oceny i ewaluacji, kwestie organizacyjne, reklama szkolenia. • Podstawy metodyki i praktyki szkoleń on-line (m.in. platformy e-learningowe). | |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Boydell Tom, Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Kraków: Wolters Kluwer Polska; Oficyna Ekonomiczna 2006 2. Bramley Peter, Ocena efektywności szkoleń. Kraków: ABC a Wolters Kluwer business 2007 3. Kossowska Małgorzata; Iwona Sołtysińska, Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna 2002 (lub inne wyd.) 4. Rae Leslie, Efektywne szkolenia: techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna 2006 5. Rae Leslie, Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business 2015 6. Silberman Mel; współpr. Carol Auerbach, Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer Polska; Oficyna Ekonomiczna 2006 (lub inne wyd.) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Hyla Marek, Przewodnik po e-learningu. Wyd. 4 (lub inne). Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business 2012 2. Kopijer Paweł, Zarządzanie szkoleniami: jak skutecznie realizować politykę szkoleniową w firmie. Warszawa: Wolters Kluwer 2016 3. MedLib Train: zostań lepszym nauczycielem kompetencji informacyjnych: przewodnik nie tylko dla bibliotekarzy. Red. B. Niedźwiedzka, I. Hunskar. Kraków 2010, http://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/dlibra/doccontent?id=21288&dirids=1 4. Mikołajczyk Katarzyna, Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia. „E-mentor” 2011 nr 2, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/39/id/831 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.