Big data- analiza wielu danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-073 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Big data- analiza wielu danych | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. zimowy, FK) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Zych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Przygotowanie studentów do samodzielnej oceny zasadności przeprowadzania analizy Big Data, wyboru narzędzi umożliwiających podstawową analizę (dopasowanych do sytuacji problemowej i własnych kompetencji) oraz interpretacji otrzymanych wyników. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza • student zna i rozumie aktualne trendy, dylematy i kierunki rozwoju wiedzy w obszarze zarządzania wielorakimi danymi – Big data • student zna i rozumie użyteczność danych w kontekście ich ponownego wykorzystania • student zna i rozumie potrzeby i zachowania informacyjne użytkowników wielorakich danych • student zna i rozumie podstawowe pojęcia, regulacje i zasady zarządzania i korzystania z wielu danych • student zna i rozumie systemy organizacji i zarządzania wielorakimi danymi z uwzględnieniem norm, rekomendowanych metod, dobrych praktyk Umiejętności • student potrafi zdefiniować i sklasyfikować różnorodne dane • student potrafi przygotować analizę wielu danych wybierając do tego najlepsze algorytmy ich uporządkowania i prezentowania • student potrafi w kontekście potrzeb użytkowników różnorodnych danych analizować i oceniać systemy oraz procesy zarządzania danymi • student potrafi projektować analizę z wybranych systemów zarządzania Big data, odwołując się do poznanych metod, narzędzi, standardów Kompetencje społeczne • student jest gotów do permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności • student jest gotów do wyrabiania w sobie postawy odpowiedzialności i systematyczności w realizacji zadań • student jest gotów do stosowania najnowszych rozwiązań technologii informacyjnej w organizacji wszystkich procesów analitycznych • student jest gotów do uznawania znaczenia rzetelności i profesjonalizmu analityka Big data |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja, wykonywanie zadań, omawianie lektur). Ocenie podlega: - obecność i aktywny udział w zajęciach – 0-30 pkt. - wykonywanie zadań – 0-50 pkt. -zadania domowe – 0-20 pkt. Obowiązuje następująca skala ocen (1 – 100 pkt.): 0-50 pkt – ocena ndst 51-60 pkt. – ocena dst 61-70 pkt. – ocena + dst 71-80 pkt. – ocena db 81-90 pkt. – ocena + db 91-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz realizacji zadań na wybrany temat. Dodatkowymi kryteriami oceny są: terminowość wykonania ćwiczeń oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń - dyskusja oceniająca po wykonaniu wszystkich zadań przez studentów - przygotowane przez studentów opracowania na wybrany temat. Metody podsumowujące: - ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań oraz analiz, w tym zgodności z zaleceniami. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godzin Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz przyswajanie nowej wiedzy: 30 godzin Przygotowanie się do ćwiczeń, dokończenie zadań: 30 godzin Przygotowywanie analiz: 30 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS |
|
Pełny opis: |
| |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. literatura z zakresu wybranych aspektów big data np.: Błażewicz, Grzegorz. Rewolucja z marketing automation : jak wykorzystać potencjał Big Data. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, cop. 2016. Mach-Król, Maria. Analiza i strategia big data w organizacjach. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą. 1732-324X. Nr 74 (2015), s. 43-55. 2. materiały z zakresu podstaw analizy statystycznej np. Khan Academy (2011). Korelacja i przyczynowość. https://pl.khanacademy.org/math/probability/scatterplots-a1/creating-interpreting-scatterplots/v/correlation-and-causality (odczyt: 14.05.2019) 3. Doprecyzowanie listy lektur nastąpi na 1 zajęciach. Dodatkowa: 1. Fry, Hannah (2019). Hello world : jak być człowiekiem w epoce maszyn. Kraków : Wyd. Literackie. 2. Wielki, Janusz. Analiza możliwości wykorzystania zjawiska Big Data w e-biznesie. 2014 http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171308297 3. Bajerski, Piotr [i in.]. Bazy danych a chmury obliczeniowe. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-fd2bbfac-8986-40ce-a199-643c5e015c92 4. Polańska, Krystyna; Wassilew, Aleksander. Analizy big data w serwisach społecznościowych. 2015 http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-fd2bbfac-8986-40ce-a199-643c5e015c92 5. Bednarek-Michalska, Bożena. Repozytoria surowych danych – dlaczego biblioteki powinny je znać? Biuletyn EBIB, nr 135 (2012). http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/152 6. Cisek, Sabina. Archiwa jakościowych danych badawczych w internecie. W: Korycińska-Huras, Agnieszka; Janiak Małgorzata (red.). Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym: badania, zasoby, użytkownicy. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2014. 7. Szulc, Jolanta (2016). Sztuczna inteligencja w informacji naukowej. W: W. Babik (Red.), Nauka o informacji. Warszawa: Wyd. SBP, s. 387-427. 8. Nawojczyk, Maria; Królewski, Jarosław (2016). Using Big Data in Innovation Research. Zagadnienia Naukoznawstwa, 52(4(210)), 431–450. 9. Doprecyzowanie listy lektur uzupełniających nastąpi na 1 zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.