Środowisko informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-074 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Środowisko informacyjne | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie Informacją, I stopnia, stacjonarne, I rok, (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Remigiusz Sapa | |
Prowadzący grup: | Sabina Cisek, Hanna Gaweł, Paloma Korycińska, Remigiusz Sapa, Magdalena Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Wykształcenie podstawowych kompetencji w zakresie efektywnego i świadomego funkcjonowania w środowisku informacyjnym oraz wprowadzenie w problematykę badań środowiska informacyjnego z informatologicznej perspektywy nauk o komunikacji społecznej i mediach. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student zna i rozumie: W1 podstawową terminologię związaną z funkcjonowaniem środowiska informacyjnego W2 najważniejsze procesy i wydarzenia z historii środowiska informacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem internetu oraz aktualne zjawiska i tendencje rozwojowe tego środowiska W3 specyfikę komponentów środowiska informacyjnego, a szczególnie zasobów informacji (w tym naukowej) oraz narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych W4 podstawowe uwarunkowania uczestniczenia we współczesnym środowisku informacyjnym, a także specyfikę współczesnych podmiotów informacyjnych oraz rolę człowieka i społeczności w tym środowisku z informatologicznej perspektywy nauk o komunikacji społecznej i mediach i nauk pokrewnych W5 podstawowe kryteria oceny zasobów informacyjnych W6 najważniejsze uwarunkowania stosowania różnych strategii pozyskiwania informacji w środowisku informacyjnym, odwołując się w podstawowym zakresie do informatologicznego dorobku nauki o komunikacji społecznej i mediach W7 najważniejsze zagrożenia charakterystyczne dla współczesnego środowiska informacyjnego, podstawowe sposoby obrony przed nimi oraz konieczność interdyscyplinarnego podejścia do ich rozwiązywania Umiejętności Student potrafi: U1 dobierać właściwe narzędzia pozyskiwania informacji do konkretnych potrzeb informacyjnych i sytuacji problemowych, sprawnie się nimi posługiwać oraz konstruować skuteczne instrukcje wyszukiwawcze w różnych narzędziach wyszukiwania informacji U2 odróżniać i sprawnie odnajdywać naukowe zasoby informacyjne dostępne w internecie U3 uczestniczyć w różnych formach komunikacji społecznej w środowisku internetu U4 świadomie konstruować efektywne strategie pozyskiwania informacji dostosowane do konkretnych sytuacji problemowych U5 korzystając z piśmiennictwa i zasobów internetu, samodzielnie poszerzać swoją wiedzę na temat środowiska informacyjnego (ze szczególnym uwzględnieniem internetu) i efektywnego wykorzystywania jego zasobów Kompetencje społeczne Student jest gotów do: K1 stałego, samodzielnego uaktualniania wiedzy i umiejętności związanych z szeroko rozumianym uczestnictwem w środowisku informacyjnym K2 włączenia się w wybrane formy życia kulturalnego realizowane w środowisku internetu |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny. Czas: 1 godzina zegarowa. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Oceną końcową jest ocena z egzaminu. Egzamin uważa się za zdany w przypadku uzyskania co najmniej 60% punktów, co jest równoznaczne z uzyskaniem co najmniej oceny dostatecznej. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), zaliczenie sprawdzianu z zakresu konstruowania wyrażeń logicznych, wykonywanie zalecanych zadań oraz wykonanie i zaliczenie projektu. Ocenie podlega: - sprawdzian umiejętności konstruowania wyrażeń logicznych: 30 pkt - wykonanie zalecanych zadań: 40 pkt. - projekt: 30 pkt. Skala ocen (dotyczy ćwiczeń): 0-51 ndst, 52-61 dst, 62-71 +dst; 72-81 db; 82-91 +db; 92-100 bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sprawdzanie stopnia osiągania założonych efektów kształcenia będzie realizowane w ramach ocen kształtujących: - elementy dyskusji wprowadzane w trakcie wykładu, mające na celu zdiagnozowanie stopnia zrozumienia i przyswojenia przekazywanych treści, - ocena zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń, - ocena i konsultacje projektu indywidualnego (konstrukcja strategii pozyskiwania informacji dla konkretnej sytuacji problemowej) w trakcie realizacji, - bieżąca kontrola poprawności terminologicznej wypowiedzi studentów podczas ćwiczeń, oraz w ramach oceny podsumowującej: - sprawdzian z zakresu konstruowania wyrażeń logicznych, - końcowa ocena indywidulanych projektów (konstrukcja strategii pozyskiwania informacji dla konkretnej sytuacji problemowej), - pisemny egzamin końcowy, obejmujący materiał z wykładów, laboratoriów i lektury dodatkowej. |
|
Metody dydaktyczne: | metoda projektów, wykład konwencjonalny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków, ćwiczenia przedmiotowe |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w wykładach: 30 godzin Uczestnictwo w ćwiczeniach: 45 godzin Udział w egzaminie: 1 godzina Przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 45 godzin Przygotowanie do egzaminu końcowego: 50 godzin Przygotowanie projektu: 25 godzin Studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia: 20 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 216 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Zob. "Opis" | |
Pełny opis: |
1. Koncepcja i pojęcie środowiska informacyjnego. Przestrzeń informacyjna, ekologia informacji, ujęcie systemowe. Terminologia. 2. Cechy i komponenty środowiska informacyjnego. Działania w środowisku informacyjnym: procesy i wydarzenia. 3. Zjawiska, trendy i perspektywy przemian środowiska informacyjnego, w tym między innymi: reintegracja środowiska, web 3.0, web. 4.0, wirtualne światy, apifikacja, datyfikacja (danetyzacja) i ubiquitous computing, big data, internet rzeczy, remediacje, inflacja informacji, rozszerzona rzeczywistość itp. 4. Podmiot informacyjny jako sprawczy uczestnik środowiska informacyjnego. Człowiek, jego wirtulane reprezentacje (np. „information bodies”, awatarów), roboty i sztuczna inteligencja. Człowiek zalogowany, podmiot hybrydowy. 5. Społeczności w środowisku informacyjnym, w tym problematyka wspólnot sieciowych, małych światów, zbiorowej inteligencji, crowdsorucingu itp. 6. Narzędzia - technologie informacyjne i komunikacyjne i ich przemiany oraz wybrane zagadnienia szczegółowe, w tym zaawansowane aspekty działania wyszukiwarek internetowych, wsparcie zarządzania informacją, działanie systemów rekomendacyjnych. 7. Zasoby informacyjne internetu i ich organizacja. Kolekcje. Archiwizacja. Deep Web i Darknet. Dostęp do zasobów środowiska informacyjnego – bariery i uwarunkowania. 8. Wiarygodność, wartość i jakość zasobów informacyjnych. Kryteria i możliwości oceny. 9. Wprowadzenie do pozyskiwania zasobów naukowych z internetu. Dostęp otwarty i restrykcyjny, nowe kontenery wiedzy i zmiany w zakresie zasad i technik dystrybucji informacji. 10. Strategie pozyskiwania informacji w środowisku informacyjnym. 11. Zagrożenia w środowisku informacyjnym i ochrona przed nimi. Wstęp do problematyki walki informacyjnej i manipulacji informacją oraz zagrożeń prywatności i poufności. 12. Formułowanie wyrażeń logicznych w procesach wyszukiwania informacji. 13. Różne narzędzia pozyskiwania informacji w środowisku informacyjnym – dobór odpowiednich narzędzi do różnych potrzeb i sytuacji informacyjnych. 14. Zaawansowane zasady, techniki i możliwości wykorzystania różnych narzędzi pozyskiwania informacji oraz interpretacja uzyskiwanych wyników. Narzędzia komunikacji w internecie. 15. Przegląd wybranych zasobów środowiska informacyjnego, w tym szczególnie internetu; sprzęt i oprogramowanie niezbędne do korzystania z tych zasobów. 16. Wyszukiwanie zasobów naukowych w internecie, odróżnianie zasobów informacji naukowej od pozostałych zasobów środowiska. 17. Konstruowanie strategii wyszukiwawczych – projekt o symulacja: dobór strategii wyszukiwania informacji do określonych sytuacji problemowych. | |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Wiesław Babik, Środowisko informacyjne człowieka. W: Nauka o informacji, red. W. Babik, Warszawa: Wydaw. SBP, 2016, s. 61-87. 2. Małgorzata Kisilowska, Przestrzeń informacyjna jako termin informatologiczny. „Zagadnienia Informacji Naukowej”, 2011, 2 (98), s. 35-52. 3. Informacja o ewentualnych innych publikacjach obowiązkowych zostanie przekazana studentom na pierwszym wykładzie. Dodatkowa 1. Wiesław Babik, Ekologia informacji. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014. 2. Hanna Batorowska, Kultura bezpieczeństwa informacyjnego. „Edukacja-Technika-Informatyka”, 2018, 9 (1), s. 92-100. 3. Sabina Cisek, Dzielenie się wiedzą w Internecie. „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy”, 2009, nr 3-4, s. 33-42. 4. Sabina Cisek, Aleksandra Fajfer, Karolina Imiołek-Stachura, Jadwiga Wierzbicka, Podstawy poszukiwania informacji w Internecie: wybrane aspekty. W: Zawód infobroker: polski rynek informacji, red. S. Cisek, A. Januszko-Szakiel, Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer, 2015, s. 299-310. 5. Alexander Halavais, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo. Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN, 2012. 6. Agnieszka Korycińska-Huras, Małgorzata Janiak (red.), Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym: badania, zasoby, użytkownicy, Warszawa: Wydaw. SBP, 2014. 7. Katarzyna Materska, Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wydaw. SBP, 2007, rozdz. 3.4. http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=470&dirds=1&tab=1 8. Michael Miller, Internet rzeczy: jak inteligentne telewizory, samochody, domy i miasta zmieniają świat. Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN, 2016 9. Remigiusz Sapa, What is an information agent? Looking for a new approach to the subject of information processes. "Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne", 2020, 58 (1), s. 7-23. 10. Remigiusz Sapa, Reinterpretacja koncepcji użytkownika usług informacyjnych. W: Nauka o informacji w okresie zmian: innowacyjne usługi informacyjne, red. B. Sosińska-Kalata, P. Tafiłowski i Z. Wiorogórska. Warszawa: Wydaw. SBP, 2018, s. 17-26 11. Jacek Unold, Zarządzanie informacją w cyberprzestrzni, Warszawa: PWN, 2015. 12. Maria Nowina Konopka, Infomorfoza. Zarządzanie informacją w nowych mediach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017 13. Jan Kreft, Władza algorytmów: u źródeł potęgi Google i Facebooka. Kraków: WUJ, 2019 14. Malwina Popiołek, Czy można żyć bez Facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.