Wizualizacja informacji i infografika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-086 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wizualizacja informacji i infografika | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Rak | |
Prowadzący grup: | Dorota Rak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student zna i stosuje podstawową terminologię w zakresie wizualizacji danych i wizualizacji informacji, projektowania graficznego i multimedialnego • Student zna podstawowe zasady komunikacji wizualnej i sposób funkcjonowania ludzkiej percepcji • Student zna zasady efektywnego projektowania graficznego i multimedialnego wizualizacji, z uwzględnieniem zasad użyteczności i dostępności projektu, odwołując się do przykładów dobrych praktyk • Student zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane do wizualizacji informacji • Student zna przydatność zastosowania różnych metod wizualizacji do przedstawienia różnych typów informacji • Student zna zastosowanie wizualizacji informacji w kontekście praktyki bibliotecznej i informacyjnej Umiejętności • Student projektuje i tworzy wizualizacje informacji korzystając z wybranych narzędzi • Student dostosowuje najskuteczniejszą metodę wizualizacji do różnych typów informacji • Student analizuje i ocenia poziom użyteczności i dostępności wybranych wizualizacji i narzędzi stosowanych do wizualizacji informacji • Student potrafi wykorzystać metody wizualizacji informacji w skutecznej komunikacji naukowej i profesjonalnej w obszarze zarządzania informacją • Student potrafi zaprezentować zaprojektowaną wizualizację informacji i wskazać odniesienia do dobrych praktyk w danym projekcie Kompetencje społeczne • Student uświadamia sobie konieczność permanentnego rozwijania wiedzy i umiejętności w zakresie nowych technologii i narzędzi do wizualizacji informacji • Student wie o konieczności zrozumienia potrzeb odbiorców wizualizacji informacji • Student jest świadomy odpowiedzialności wobec praw własności intelektualnej w zakresie wykorzystywanych narzędzi i zasobów informacji • Student dba o jednoznaczność wizualizowanych informacji i rozumie odpowiedzialność za recepcję wizualizowanych treści |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz wykonanie, przedstawienie i zaliczenie projektu. Zasady oceniania: - obecność i aktywny udział w zajęciach: 30 punktów - projekt wizualizacji informacji – 40 punktów - prezentacja projektu – 30 punktów Skala ocen 0-51 ndst 52-61 dst 62-71 +dst 72-81 db 82-91 +db 92-100 bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Student jest oceniany na podstawie obecności na zajęciach, wykonanych projeków wizualizacji informacji oraz ich prezentacji. Sprawdzanie stopnia osiągania założonych efektów kształcenia będzie realizowane w ramach ocen kształtujących: - bieżąca ocena i ewentualna korekta postępów w przygotowaniu projektu podczas zajęć laboratoryjnych i w trakcie dodatkowych konsultacji - bieżąca ocena poziomu wiedzy niezbędnej do przygotowania prezentacji projektu podczas zajęć laboratoryjnych - bieżąca ocena wiedzy studenta niezbędna do wykonywania ćwiczeń i brania udziału w dyskusji podczas zajęć laboratoryjnych - dyskusja oceniająca po prezentacji projektu oraz w ramach oceny podsumowującej: - końcowa ocena wykonanego projektu i jego prezentacji na forum podczas zajęć laboratoryjnych, uwzględniająca treść i sposób wykonania wizualizacji, sposób przedstawienia prezentacji, zgodność wizualizacji z podstawowymi zasadami projektowania graficznego i skutecznej komunikacji wizualnej. Ocena obejmuje także terminowość wykonania projektu oraz zgodność z zaleceniami |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych: 30 godzin Realizacja ćwiczeń z zastosowaniem wybranych narzędzi: 10 godzin Przygotowanie projektu wizualizacji informacji: 20 godzin Przygotowanie do prezentacji własnego projektu: 5 godzin Czytanie literatury dodatkowej: 12 godzin Udział w konsultacjach dotyczących projektu: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 godzin, co odpowiada 3 punktowi ECTS |
|
Pełny opis: |
• Wprowadzenie do zagadnień wizualizacji informacji. Stosowana terminologia, problemy definicyjne, m. in. data visualization, information visualization, scientific visualization. Najważniejsze koncepcje teoretyczne, podstawowe publikacje. Problemy prawa własności intelektualnej w kontekście projektów graficznych i multimedialnych. Przykładowe serwisy internetowe umożliwiające wizualizację informacji. • Specyfika odbioru bodźców wizualnych przez człowieka. Podstawowe zasady projektowania graficznego i multimedialnego, z naciskiem na projektowanie wizualizacji informacji. Znaczenie preferencji odbiorców komunikatu wizualnego. • Analiza i ocena przykładowych wizualizacji i narzędzi do ich projektowania. • Wizualizacja informacji w kontekście projektowania dla użyteczności i dostępności. Próba oceny dostępności wybranej wizualizacji informacji w serwisie internetowym za pomocą automatycznego narzędzia oceny dostępności. • Rodzaje wizualizacji informacji. Dobieranie odpowiedniego rodzaju wizualizacji do różnych typów informacji. • Projektowanie infografiki. Wybrane narzędzia do tworzenia infografik. • Wizualizacja danych będących wynikiem badań ilościowych. Wybrane narzędzia do wizualizacji danych statystycznych. • Wizualizacja relacji pomiędzy informacjami na przykładzie wybranego tezaurusa i wyszukiwarek wizualnych. • Wybrane narzędzia do wizualizacji informacji, pozwalających na m. in. tworzenie diagramów, wykresów, chmur tagów, osi czasu, map myśli. • Wizualizacja informacji w kontekście praktyki zarządzania informacją, w tym działalności brokerskiej, bibliotekarskiej, m. in. w bibliotekach cyfrowych, pracy brokera informacji. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Osińska, Veslava (2010). Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 183 s. 2. Osińska, Veslava (2016). WIZualizacja INFOrmacji. Studium informatologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 188 s. Literatura uzupełniająca: Bergström, Bo (2009). Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 240 s. Chen, Chaomei (2010). Information visualization [dok. elektr.] Wiley Interdisciplinary Reviews: Computational Statistics Vol. 2, Issue 4, p. 387-403 http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wics.89/full [odczyt: 4.12.2013] Grave, Dave; Velasco, Juan (2007). What is infographic. http://communicationnation.blogspot.com/2007/04/what–is–infographic.html (odczyt: 24.05.2017). Infografika to obraz, który łatwo sprzeda trudny temat. Sprawdź, jak ją zaprojektować (2011–2017). http://www.projektowaniegraficzne.pl/jak–zaprojektowac–infografike/ (odczyt: 24.05.2017). Information is beautiful [dok. elektr.] http://www.informationisbeautiful.net/ [odczyt: 6.12.2013] McCandless, David (2009b). Interesting, easy, beautiful, true. http://www.informationisbeautiful.net/2009/interesting–easy–beautiful–true/ (odczyt: 24.05.2017). McCandless, David (2012). Information is beautiful. 2ed. London: William Collins – an imprint of HarperCollinsPublishers. McCandless, David (2014). Knowledge is beautiful. London: William Collins – an imprint of HarperCollinsPublishers. Mokrzycki, Wojciech (2010). Wprowadzenie do przetwarzania informacji wizualnej. 1. Percepcja, akwizycja, wizualizacja. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, 530 s. Osińska, Veslava (2013). Rola mechanizmów wizualizacyjnych w architekturze informacji. Toruńskie Studia Bibliologiczne, nr 2 (11), s. Plaisant, Catherine (2005). Information visualization and the challenge of universal usability [dok. elektr.] http://hcil2.cs.umd.edu/trs/2004-36/2004-36.html [odczyt: 4.12.2013] Plaisant, Catherine (2005). Information visualization and the challenge of universal usability [dok. elektr.] http://hcil2.cs.umd.edu/trs/2004-36/2004-36.html [odczyt: 4.12.2013] Pulak, Irena; Wieczorek-Tomaszewska, Małgorzata (2011). Infografika – graficzne piękno informacji [dok. elektr.] http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pulak.pdf [odczyt: 4.12.2013] Pulak, Irena; Wieczorek-Tomaszewska, Małgorzata (2011). Infografika – graficzne piękno informacji [dok. elektr.] http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pulak.pdf [odczyt: 4.12.2013] Roam, Dan (2010). Wszystko można narysować! Wykorzystanie myślenia wizualnego w biznesie. Warszawa: Helion, 300 s. Rowley, Jennifer (2007). The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy. Journal of Information and Communication Science, 33 (2), p. 163–180. Smółka–Dolecka, Agnieszka (2016). Chmura słów jako nowoczesna metoda prezentacji danych. http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/smolkadolecka_mir_1_2016.pdf (odczyt: 24.05.2017). What is Visualization? [online], [dostęp 5 stycznia 2017]. Dostępny w World Wide Web: http://www.infovis.org. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Janiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Janiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student zna i stosuje podstawową terminologię w zakresie wizualizacji danych i wizualizacji informacji, projektowania graficznego i multimedialnego • Student zna podstawowe zasady komunikacji wizualnej i sposób funkcjonowania ludzkiej percepcji • Student zna zasady efektywnego projektowania graficznego i multimedialnego wizualizacji, z uwzględnieniem zasad użyteczności i dostępności projektu, odwołując się do przykładów dobrych praktyk • Student zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane do wizualizacji informacji • Student zna przydatność zastosowania różnych metod wizualizacji do przedstawienia różnych typów informacji • Student zna zastosowanie wizualizacji informacji w kontekście praktyki bibliotecznej i informacyjnej Umiejętności • Student projektuje i tworzy wizualizacje informacji korzystając z wybranych narzędzi • Student dostosowuje najskuteczniejszą metodę wizualizacji do różnych typów informacji • Student analizuje i ocenia poziom użyteczności i dostępności wybranych wizualizacji i narzędzi stosowanych do wizualizacji informacji • Student potrafi wykorzystać metody wizualizacji informacji w skutecznej komunikacji naukowej i profesjonalnej w obszarze zarządzania informacją • Student potrafi zaprezentować zaprojektowaną wizualizację informacji i wskazać odniesienia do dobrych praktyk w danym projekcie Kompetencje społeczne • Student uświadamia sobie konieczność permanentnego rozwijania wiedzy i umiejętności w zakresie nowych technologii i narzędzi do wizualizacji informacji • Student wie o konieczności zrozumienia potrzeb odbiorców wizualizacji informacji • Student jest świadomy odpowiedzialności wobec praw własności intelektualnej w zakresie wykorzystywanych narzędzi i zasobów informacji • Student dba o jednoznaczność wizualizowanych informacji i rozumie odpowiedzialność za recepcję wizualizowanych treści |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz wykonanie, przedstawienie i zaliczenie projektu. Zasady oceniania: - obecność i aktywny udział w zajęciach: 30 punktów - projekt wizualizacji informacji – 40 punktów - prezentacja projektu – 30 punktów Skala ocen 0-51 ndst 52-61 dst 62-71 +dst 72-81 db 82-91 +db 92-100 bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Student jest oceniany na podstawie obecności na zajęciach, wykonanych projeków wizualizacji informacji oraz ich prezentacji. Sprawdzanie stopnia osiągania założonych efektów kształcenia będzie realizowane w ramach ocen kształtujących: - bieżąca ocena i ewentualna korekta postępów w przygotowaniu projektu podczas zajęć laboratoryjnych i w trakcie dodatkowych konsultacji - bieżąca ocena poziomu wiedzy niezbędnej do przygotowania prezentacji projektu podczas zajęć laboratoryjnych - bieżąca ocena wiedzy studenta niezbędna do wykonywania ćwiczeń i brania udziału w dyskusji podczas zajęć laboratoryjnych - dyskusja oceniająca po prezentacji projektu oraz w ramach oceny podsumowującej: - końcowa ocena wykonanego projektu i jego prezentacji na forum podczas zajęć laboratoryjnych, uwzględniająca treść i sposób wykonania wizualizacji, sposób przedstawienia prezentacji, zgodność wizualizacji z podstawowymi zasadami projektowania graficznego i skutecznej komunikacji wizualnej. Ocena obejmuje także terminowość wykonania projektu oraz zgodność z zaleceniami |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych: 30 godzin Realizacja ćwiczeń z zastosowaniem wybranych narzędzi: 10 godzin Przygotowanie projektu wizualizacji informacji: 20 godzin Przygotowanie do prezentacji własnego projektu: 5 godzin Czytanie literatury dodatkowej: 12 godzin Udział w konsultacjach dotyczących projektu: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 godzin, co odpowiada 3 punktowi ECTS |
|
Pełny opis: |
• Wprowadzenie do zagadnień wizualizacji informacji. Stosowana terminologia, problemy definicyjne, m. in. data visualization, information visualization, scientific visualization. Najważniejsze koncepcje teoretyczne, podstawowe publikacje. Problemy prawa własności intelektualnej w kontekście projektów graficznych i multimedialnych. Przykładowe serwisy internetowe umożliwiające wizualizację informacji. • Specyfika odbioru bodźców wizualnych przez człowieka. Podstawowe zasady projektowania graficznego i multimedialnego, z naciskiem na projektowanie wizualizacji informacji. Znaczenie preferencji odbiorców komunikatu wizualnego. • Analiza i ocena przykładowych wizualizacji i narzędzi do ich projektowania. • Wizualizacja informacji w kontekście projektowania dla użyteczności i dostępności. Próba oceny dostępności wybranej wizualizacji informacji w serwisie internetowym za pomocą automatycznego narzędzia oceny dostępności. • Rodzaje wizualizacji informacji. Dobieranie odpowiedniego rodzaju wizualizacji do różnych typów informacji. • Projektowanie infografiki. Wybrane narzędzia do tworzenia infografik. • Wizualizacja danych będących wynikiem badań ilościowych. Wybrane narzędzia do wizualizacji danych statystycznych. • Wizualizacja relacji pomiędzy informacjami na przykładzie wybranego tezaurusa i wyszukiwarek wizualnych. • Wybrane narzędzia do wizualizacji informacji, pozwalających na m. in. tworzenie diagramów, wykresów, chmur tagów, osi czasu, map myśli. • Wizualizacja informacji w kontekście praktyki zarządzania informacją, w tym działalności brokerskiej, bibliotekarskiej, m. in. w bibliotekach cyfrowych, pracy brokera informacji. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Osińska, Veslava (2010). Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 183 s. 2. Osińska, Veslava (2016). WIZualizacja INFOrmacji. Studium informatologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 188 s. Literatura uzupełniająca: Bergström, Bo (2009). Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 240 s. Chen, Chaomei (2010). Information visualization [dok. elektr.] Wiley Interdisciplinary Reviews: Computational Statistics Vol. 2, Issue 4, p. 387-403 http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wics.89/full [odczyt: 4.12.2013] Grave, Dave; Velasco, Juan (2007). What is infographic. http://communicationnation.blogspot.com/2007/04/what–is–infographic.html (odczyt: 24.05.2017). Infografika to obraz, który łatwo sprzeda trudny temat. Sprawdź, jak ją zaprojektować (2011–2017). http://www.projektowaniegraficzne.pl/jak–zaprojektowac–infografike/ (odczyt: 24.05.2017). Information is beautiful [dok. elektr.] http://www.informationisbeautiful.net/ [odczyt: 6.12.2013] McCandless, David (2009b). Interesting, easy, beautiful, true. http://www.informationisbeautiful.net/2009/interesting–easy–beautiful–true/ (odczyt: 24.05.2017). McCandless, David (2012). Information is beautiful. 2ed. London: William Collins – an imprint of HarperCollinsPublishers. McCandless, David (2014). Knowledge is beautiful. London: William Collins – an imprint of HarperCollinsPublishers. Mokrzycki, Wojciech (2010). Wprowadzenie do przetwarzania informacji wizualnej. 1. Percepcja, akwizycja, wizualizacja. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, 530 s. Osińska, Veslava (2013). Rola mechanizmów wizualizacyjnych w architekturze informacji. Toruńskie Studia Bibliologiczne, nr 2 (11), s. Plaisant, Catherine (2005). Information visualization and the challenge of universal usability [dok. elektr.] http://hcil2.cs.umd.edu/trs/2004-36/2004-36.html [odczyt: 4.12.2013] Plaisant, Catherine (2005). Information visualization and the challenge of universal usability [dok. elektr.] http://hcil2.cs.umd.edu/trs/2004-36/2004-36.html [odczyt: 4.12.2013] Pulak, Irena; Wieczorek-Tomaszewska, Małgorzata (2011). Infografika – graficzne piękno informacji [dok. elektr.] http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pulak.pdf [odczyt: 4.12.2013] Pulak, Irena; Wieczorek-Tomaszewska, Małgorzata (2011). Infografika – graficzne piękno informacji [dok. elektr.] http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pulak.pdf [odczyt: 4.12.2013] Roam, Dan (2010). Wszystko można narysować! Wykorzystanie myślenia wizualnego w biznesie. Warszawa: Helion, 300 s. Rowley, Jennifer (2007). The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy. Journal of Information and Communication Science, 33 (2), p. 163–180. Smółka–Dolecka, Agnieszka (2016). Chmura słów jako nowoczesna metoda prezentacji danych. http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/smolkadolecka_mir_1_2016.pdf (odczyt: 24.05.2017). What is Visualization? [online], [dostęp 5 stycznia 2017]. Dostępny w World Wide Web: http://www.infovis.org. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.