Modelowanie procesów informacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-087 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modelowanie procesów informacyjnych | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. zimowy, FK) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Deja | |
Prowadzący grup: | Marek Deja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest wprowadzenie studentów w problematykę projektowania, diagnostyki i analizy procesów informacyjnych w organizacjach oraz wykształcenie kompetencji pozwalających na samodzielne modelowanie i zarządzanie skutecznością procesów informacyjnych z wykorzystaniem wybranych narzędzi do monitorowania przepływu informacji (workflow) oraz ustandaryzowanych notacji zarządzania procesowego. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student poprawnie posługuje się podstawową terminologią związaną z normami PN-EN ISO 9001; PN-EN ISO/IEC 27001:2017-06 oraz PN-EN ISO/IEC 19510:2013, w szczególności w zakresie modelowanie i oceny procesów informacyjnych oraz kontroli ich skutecznej i bezpiecznej realizacji; • objaśnia i definiuje kluczowe terminy wykorzystywane w modelowaniu procesów zarządzania informacją i wiedzą w organizacji, a także identyfikuje odpowiadające im obiekty notacji BPMN, CMMN i DMN użyteczne dla tego obszaru wiedzy i działalności profesjonalnej; • wskazuje podstawowe komponenty notacji biznesowych oraz etapy modelowania i analizy procesów informacyjnych w organizacji; • przedstawia podstawowe zasady i techniki użytkowania oprogramowania do modelowania procesów informacyjnych spełniających wymogi notacji biznesowych, jednocześnie odwołując się do przykładów dobrych praktyk; • określa przydatność w modelowaniu procesów informacyjnych podstawowych narzędzi spełniających normy notacji zarządzania procesami i wskazuje obszary działalności informacyjnej, w których te notacje mogą zostać wykorzystane; • wyjaśnia sens szerzenia wiedzy o modelach zarządzania procesami informacyjnymi wśród pracowników różnych typów organizacji oraz przedstawia cele, możliwości i zasady stosowania wybranych technik modelowania procesów informacyjnych. Umiejętności • Student projektuje i tworzy modele procesów informacyjnych, korzystając z wybranego oprogramowania; • analizuje procesy zarządzania informacją w organizacji i potrafi wskazać bariery, które hamują skuteczne zaspokojenie potrzeb w organizacji; • efektywnie posługuje się podstawowymi narzędziami BPMN, CMMN i DMN do celu projektowania procesów informacyjnych; • tworzy modele procesów informacyjnych dla różnych typów kultury w organizacji korzystając z wybranego oprogramowania; • wykorzystuje notacje biznesowe do antropologicznej obserwacji kultury informacyjnej organizacji i wykazuje intuicje w zakresie akulturacji pracowników przez włączanie ich w procesy zarządzania wiedzą; • na podstawie identyfikacji potrzeb i celów w organizacji, projektuje inwentarz modeli procesów informacyjnych wspierający zarządzanie wiedzą instytucjonalną; • identyfikuje grupy, subkultury oraz bohaterów w organizacji, a następnie modeluje procesy informacyjne z uwzględnieniem ich kompetencji; • stosując odpowiednie notacje biznesowe, rozpoznaje polityki informacyjne oraz kulturę informacyjną organizacji; • ocenia spójność i kompletność procesów informacyjnych, odwołując się do podstawowych kryteriów zapewnienia jakości informacji w procesie decyzyjnym; • uzasadnia proponowane rozwiązania, odwołując się do dorobku informatologii. Kompetencje społeczne • Student akceptuje konieczność samodzielnego, permanentnego rozwijania wiedzy i umiejętności związanej z modelowaniem procesów informacyjnych • realizuje zadania profesjonalne w zakresie modelowania procesów informacyjnych w organizacji, zarówno indywidualnie. jak i przez pracę zespołową. • jest świadomy ciągłej zmienności celów modelowania procesów informacyjnych wynikających z ewolucji kultury informacyjnej w organizacji; • akceptuje konieczność stałej aktualizacji wiedzy w zakresie modelowania procesów BPMN, CMMN i DMN w wyniku ciągłego rozwoju notacji. |
|
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie 2 projektów. Ocenie podlega: - obecność i aktywny udział w zajęciach: 40 pkt. - projekt – proces BPMN (postać ostateczna i sposób realizacji): 20 + 10 pkt - projekt – proces CMMN+DMN (postać ostateczna i sposób realizacji): 20 + 10 pkt Skala ocen (dotyczy ćwiczeń) 0-50 ndst 51-60 dst 61-70 +dst 71-80 db 81-90 +db 91-100 bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz realizacji projektów zespołowych. Dodatkowe kryteria oceny stanowią: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod kształtujących: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji poszczególnych etapów projektów podczas zajęć ćwiczeń i konsultacji poza zajęciami; - analiza, ocena i ewentualna korekta podziału pracy w ramach zespołów na etapie planowania projektów realizowanych w ramach zajęć; - dyskusja oceniająca prowadzona w trakcie konwersatorium. oraz metod podsumowujących: - ostateczna, końcowa ocena projektów realizowanych w ramach ćwiczeń oraz sposobu ich realizacji, w tym zgodności z zaleceniami, zgodności z planem, terminowości wykonania. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godzin Przygotowanie się do ćwiczeń: 30 godzin Praca nad wykończeniem projektów realizowanych podczas ćwiczeń: 20 godzin Udział w konsultacjach dotyczących realizowanych projektów: 3 godziny Czytanie literatury dodatkowej i przyswojenie nowej wiedzy: 7 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia: • Prezentacja przykładowych modeli procesów informacyjnych w różnych typach organizacji; • Prezentacja otwartych i komercyjnych środowisk informatycznych dla modelowania procesów informacyjnych w organizacji; • Normalizacja a modelowania procesów informacyjnych – relacja z normami PN-EN ISO 9001:2015, ISO/IEC 19510:2013 i ISO/ IEC 27001:2017-6; • Użycie notacji biznesowych w diagnostyce procesów zarządzania informacją; • Notacja BPMN w projektowaniu procesu informacyjnego; • Notacja BPMN w analizie sprawności procesu informacyjnego; • Notacja BPMN w kontroli integralności, sprawności i bezpieczeństwa procesu informacyjnego; • Notacje CMMN i DMN w projektowaniu procesów zarządzania wiedzą i zapewnienia jakości informacji; • Zastosowanie narzędzi BPMN w kształtowaniu polityki informacyjnej i projektowania skutecznego systemu informacyjnego organizacji; • Wdrożenie modeli opracowanych z wykorzystaniem narzędzi BPMN, CMMN i DMN w reorganizacji procesów informacyjnych pod kontem panującej kultury informacyjnej instytucji; • Analiza modeli procesów informacyjnych pod względem zmian w środowisku wewnętrznym i zewnętrznym instytucji; • Tworzenie przez studentów projektów własnych modeli procesów informacyjnych wraz z przygotowaniem pisemnego opisu procedury. | |
Literatura: |
• Business Process Model and Notation (BPMN) Version 2.0. Object management Goup. Standard document URL: http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0 • Case Management Model and Notation (CMMN) Version 1.1. Standard document URL: http://www.omg.org/spec/CMMN/1.1 • Decision Model and Notation (DMN) Version 1.2 Standard document URL: http://www.omg.org/spec/DMN • Dijkman, R. M., Dumas, M., & Ouyang, C. (2008). Semantics and analysis of business process models in BPMN. Information and Software Technology, 50(12), 1281–1294. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2008.02.006 • Grudzińska-Kuna, A. (2013). Supporting knowledge workers: case management model and notation (CMMN). Information Systems in Management, 2(1), 3–11. • Marin, M. A., Street, M., Lotriet, H., Park, F., & Poll, J. A. Van Der. (1996). Measuring Method Complexity of the Case Management Modeling and Notation (CMMN) Categories and Subject Descriptors. 209–216. • Dumas, M., Reichert, M., & Shan, M.-C. (1973). Business Process Management. In M. Dumas, M. Reichert, & M.-C. Shan (Eds.), 6th Internation Conference, BPM 2008, Milan, Italy, September 2008 (Vol. 9). Inne publikacje zasugerowane przez prowadzącego podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.