Webwriting
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-091 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Webwriting | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-1SO Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. letni, FK) |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Zych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania użytkowych tekstów internetowych z uwzględnieniem zasad webwritingu. Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania użytkowych tekstów internetowych z uwzględnieniem zasad webwritingu. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedzy – Student zna i rozumie: - student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu webwriting i zagadnienia z nim powiązane - student zna i rozumie zasady projektowania użytkowych tekstów internetowych - student zna i rozumie przykłady narzędzi użytecznych w pracy webwritera Umiejętności – Student potrafi: - student potrafi samodzielnie projektować teksty internetowe adekwatne do konkretnej sytuacji problemowej - student potrafi dobierać narzędzia wspomagające realizację kolejnych etapów projektowania tekstów internetowych - student potrafi poddawać krytycznemu osądowi własne i poznane teksty internetowe Kompetencji społecznych – Student jest gotów do: - student jest gotów do proponowania rozwiązań, w których stosuje techniki przyciągania i kierowania uwagą odbiorcy z uwzględnieniem dążenia do minimalizowania rozczarowań odbiorcy - student jest gotów do samodzielnego poszerzanie i ciągłego aktualizowania wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia tekstów internetowych - student jest gotów do rzetelnego i odpowiedzialnego realizowania poszczególnych etapów projektowania tekstów internetowych |
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych i dodatkowych. Mile widziana znajomość podstawowych zagadnień z zakresu odbioru tekstu w Internecie, architektury i wizualizacji informacji oraz SEO. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Formy zaliczenia: projekt, zaliczenie Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność) oraz wykonanie i prezentacja projektu zaliczeniowego. Projekt zaliczeniowy polega na przygotowaniu kompletnego tekstu internetowego np. wydarzenia na Facebooku, serii twittów, strony-wizytówki, profilu na Instagramie, profilu w LinkedIn itp. Projekt nie musi być w pełni funkcjonalny, może być makietą. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sprawdzanie stopnia osiągania założonych efektów kształcenia będzie realizowane w ramach ocen kształtujących: - elementy dyskusji wprowadzane w toku ćwiczeń jako podstawa rozpoznania stopnia zrozumienia i przyswojenia przekazywanych treści, - bieżąca ocena i konsultacje dotyczące planowania i realizacji projektu zaliczeniowego, - dyskusja oceniająca wykonanie projektu i umiejętność pracy zespołowej. oraz w ramach oceny podsumowującej: - końcowa ocena projektu zaliczeniowego (zgodność wykonania i prezentacji z wytycznymi, terminowość, rzetelność, umiejętność pracy w zespole). |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | metoda przypadków, analiza problemu, głosowanie, objaśnienie lub wyjaśnienie, prezentacja multimedialna, ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: ćwiczenia – 15 godzin Praca własna studenta (15 godzin): - samodzielne zapoznanie się z piśmiennictwem: 5 godzin - konsultacje indywidualne: 2 godziny - przygotowanie w grupach projektu: 8 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do webwritingu • webwriting i zagadnienia powiązane (storytelling, copywriting, content marketing, branding) • konwersja – co to jest? 2. Podstawy tworzenia tekstów z pespektywy webwritingu • strategia projektowania tekstów z uwzględnieniem potrzeb użytkowników, celów projektu, rodzaju oferty i środka przekazu • forma i treść wybranych tekstów internetowych – wygląd tekstu (fonty, akapity, listy, śródtytuły, kolumny, relacja tekst pisemny/obraz, długość tekstu) i styl tekstu (zwięzłość, pisanie językiem użytkownika, przejrzystość tekstów, język perswazji, język korzyści) • nagłówki i call to action (CTA) – jak je pisać? • techniki przyciągania i kierowania uwagą odbiorcy z uwzględnieniem konsekwencji ewentualnych rozczarowań (np. zasada jednego ekranu, landing page, clickbaity) 3. Wybrane zagadnienia przydatne w realizacji projektów • testy A/B w webwritingu • persony – praktyczne zastosowanie w webwritingu • digital i transmedia storytelling • przegląd narzędzi ułatwiających webwriting | |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. literatura z zakresu pragmatyki webwritingu np.: - Jabłoński, Artur (2018). Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) : copywriting & webwriting. Gliwice : Wyd. Helion – Onepress. - Wrycza-Bekier, Joanna (2013). Webwrtiting : profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu. Gliwice : Wyd. Helion – Onepress. 2. literatura z zakresu digital i transmedia storytellingu np.: - Skowera, Maciej (2014). Końca nie widać : transmedialne czary na portalu Pottermore.com. W: W. Kostecka & M. Skowera (Red.), Potter potem: fenomen społeczny - zjawisko literackie - ikona popkultury. Warszawa : Wyd. SBP, s. 169–179. http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata id=801&from=&dirids=1&ver_id=123337&lp=1&QI=BAE89F83B048ADD85F3A 05C9C307FDF4-3 3. Doprecyzowanie listy lektur nastąpi na 1 zajęciach. Dodatkowa 1. literatura uzupełniająca z zakresu webwritingu np.: - Wrycza-Bekier, Joanna (2014). Magia słów : jak pisać teksty, które porwą tłumy. Gliwice : Wyd. Helion – Onepress. 2. literatura uzupełniająca z zakresu wybranych aspektów storytellingu np.: - Herman, David (2013). Storytelling and the sciences of mind. Cambridge; London : The MIT Press. - Kaczmarczyk, Katarzyna (2015). Narratologia transmedialna : założenia, cele i wyzwania. Tekstualia, 4(43), 3-16. https://tekstualia.pl/files/18f84639/kaczmarczyk_katarzyna_wstepny.pdf 3. Doprecyzowanie listy lektur uzupełniających nastąpi na 1 zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.