Podstawy prawne w zarządzaniu informacją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-100 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne w zarządzaniu informacją | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-2SO Zarządzanie Informacją, II stopnia, stacjonarne, I rok (sem. letni) Zarządzanie Informacją, II stopnia, stacjonarne, I rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Diana Pietruch-Reizes | |
Prowadzący grup: | Diana Pietruch-Reizes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Wiedza • Student omawia akty prawne warunkujące działalność informacyjną, biblioteczną, wydawniczo-księgarską i archiwalną oraz przedstawia ich konsekwencje dla tej działalności, • zna i poprawnie posługuje się podstawową terminologią prawniczą, • ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat prawa i jego funkcjonowania w społeczeństwie, jego źródeł, gałęzi prawa, • właściwie uzasadnia konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej w działalności informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej, • zna i poprawnie posługuje się rozszerzoną terminologią naukową z zakresu bibliologii i informatologii oraz profesjonalną z wybranych obszarów działalności informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej, Umiejętności • Student uwzględnia aktualne przepisy prawa w projektach działań przeznaczonych do realizacji w instytucjach i organizacjach funkcjonujących w obszarze działalności informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej oraz interpretuje prawne uwarunkowania działalności tych instytucji i organizacji, • prawidłowo interpretuje Ustawę o bibliotekach i ustawy z działalnością informacyjną, biblioteczną, wydawniczo-księgarską i archiwalną, • przygotowuje i wygłasza przed publicznością dłuższe wystąpienia ustne w języku polskim z wykorzystaniem nowoczesnych form i technologii prezentacyjnych, powiązane tematycznie z problematyką prawnych uwarunkowań działalności informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej, Kompetencje społeczne • Student jest przekonany o konieczności permanentnego rozwijania wiedzy i umiejętności własnych, swoich podwładnych i współpracowników w odpowiedzi na zmieniające się warunki wykonywania zawodów związanych z działalnością informacyjną, biblioteczną, wydawniczo-księgarską i archiwalną oraz rosnący dorobek bibliologii i informatologii, • ma świadomość znaczenia odpowiedzialności pracowników działalności informacyjnej i bibliotecznej i konieczności permanentnego aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa, • dostrzega problemy prawne związane z działalnością informacyjną, biblioteczną, wydawniczo-księgarską i archiwalną, i dąży do ich rozstrzygania z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykład: zaliczenie. Konwersatorium: zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia konwersatorium jest: • uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), • wykonanie i zaliczenie prezentacji grupowej, • zaliczenie testu pisemnego. Ocenie podlega: • obecność na zajęciach: 10 pkt • aktywny udział w zajęciach (w debatach poświęconych analizie wybranych problemów prawnych w zarzadzaniu informacją, wyrażanie opinii, stanowisk w dyskusji itp.): 20 pkt • wykonanie prezentacji grupowej (strona merytoryczna i jej realizacja w programie Microsoft PowerPoint): 40 pkt • test pisemny: 30 pkt Skala ocen (dotyczy konwersatorium) 0-51 ndst 52-61 dst 62-71 +dst 72-81 db 82-91 +db 92-100 bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, przygotowania prezentacji – jako zadania zespołowego - związanych z problematyką podstaw prawnych zarządzania informacją oraz wyników testu końcowego, obejmującego treści konwersatorium i literatury dodatkowej. Prezentacja – zadanie zespołowe Studenci w zespołach przygotowują prezentację (wybór zagadnienia dokonywany jest na podstawie wykazu tematów przedstawionego przez prowadzącego zajęcia lub według indywidualnych zainteresowań studentów, z uwzględnieniem treści modułu kształcenia). Szczegółowe informacje dotyczące przygotowania prezentacji, w tym terminów wykonania zadania zespołowego są ustalane ze studentami na pierwszych zajęciach, także kryteria oceny. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w wykładach: 15 godzin Uczestnictwo w konwersatoriach: 15 godzin Przygotowanie się do konwersatoriów: 20 godzin Przygotowanie prezentacji: 30 godzin, w tym: • Praca w grupie: podział zadań, ustalenie harmonogramu, dyskusje, zredagowanie i wykonanie prezentacji / 10 godzin • Realizacja zadań związanych z zapoznaniem się z literaturą przedmiotu i przyswojeniem nowej wiedzy / 10 godzin • Realizacja zadań związanych z opracowaniem części merytorycznej prezentacji wraz z utworzeniem prezentacji w programie Microsoft PowerPoint / 10 godzin Przygotowanie się do testu pisemnego / 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Literatura: |
Korzystanie z bazy Internetowy System Aktów Prawnych – ISAP, zawierający opisy bibliograficzne i teksty aktów prawnych opublikowanych w wydawnictwach urzędowych: Dzienniku Ustaw oraz Monitorze Polskim. http://isap.sejm.gov.pl/ wybrane akty normatywne, m.in.: -- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej uchwalona 2 kwietnia 1997 r., -- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, -- ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, -- ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, -- ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, -- ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o ochronie praw autorskich i praw pokrewnych, -- ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, -- ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, -- ustawia z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, Literatura obowiązkowa: Wójcik J. W. (2016). Ochrona informacji a wywiad gospodarczy: zagadnienia kryminalistyczne, kryminologiczne i prawne . Warszawa. Chałubińska-Jentkiewicz K., Karpiuk M. (2015). Prawo nowych technologii. Wybrane zagadnienia .Warszawa: Lex a Wolters Kluwer business. Kępa L. (2014). Ochrona danych osobowych w praktyce. Warszawa: Difin. Pietruch-Reizes D. (2013). Podstawy prawne funkcjonowania bibliotek i działalności informacyjnej. W: Bibliotekarstwo. Pod red. A. Tokarskiej. Warszawa: SBP, s. 33-65. Literatura uzupełniająca: Barta J., Markiewicz R. (2017). Prawo autorskie i prawa pokrewne. Wyd. 7. Stan prawny: 1 sierpnia 2017. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Howorka B. (2012). Prawo autorskie w pracy bibliotekarza. Warszawa: SBP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.