Zarządzanie informacją w sektorze nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-123 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie informacją w sektorze nauki | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-2SO Zarządzanie Informacją, II stopnia, II rok (sem. zimowy) Zarządzanie Informacją, II stopnia, stacjonarne, I rok (sem. letni) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Diana Pietruch-Reizes | |
Prowadzący grup: | Diana Pietruch-Reizes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie (zal) na podstawie obecności i wykonania zadania indywidualnego. Dopuszczalne 2 nieobecności. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie przygotowania zadania indywidualnego. Zadanie indywidualne: Każdy student przygotowuje omówienie pisemne (4-5 stron) wybranych 2 tekstów naukowych (artykułów naukowych) związanych z problematyką modułu kształcenia, wybranych z czasopism z zakresu informatologii (nauki o informacji; Library and Information Science) wydawanych w języku angielskim. Terminy wykonania zadania indywidualnego są ustalane ze studentami na pierwszym wykładzie. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - wykład informacyjny |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 30 godzin Czytanie literatury i przyswojenie nowej wiedzy: 15 godzin Przygotowanie zadania indywidualnego: 15 godzin "Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS" |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
• Funkcjonowanie informacji w nauce w kontekście budowy Europejskiej Przestrzeni Badawczej. Wykorzystanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. • Procesy informacyjne zachodzące w systemie nauki. • Działalność badawcza i prace rozwojowe (B+R). Pokrewne rodzaje działalności ściśle powiązane z B+R ze względu na przepływ informacji. Usługi informacyjne w dziedzinie nauki i techniki. • Zadania i funkcje instytucji realizujących badania naukowe i prace rozwojowe (B+R) w Polsce: 1) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 2) Narodowe Centrum Nauki, 3) Instytuty badawcze, 4) Instytuty naukowe PAN, 5) Podstawowe jednostki organizacji uczelni. Zarządzanie informacją w kontekście prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych. Bariery informacyjne w nauce. • Użytkownicy informacji naukowej i ich potrzeby. • Zarządzanie informacją w kontekście komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych. • Zarządzanie własnością intelektualną i transfer wiedzy pomiędzy uczelniami wyższymi i przedsiębiorstwami. • Infrastruktury informatyczne, informacyjne i telekomunikacyjne dla nauki. • Biblioteki cyfrowe, repozytoria wiedzy naukowej, bazy publikacji, system publikowania informacji naukowych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pietruch-Reizes D. (2016). Zarządzanie informacją w obszarze nauki w Polsce : uwarunkowania prawne. W: Inspiracje i innowacje : zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: Biblioteka Jagiellońska, s. 147-156. 2. Pietruch-Reizes, D. (2014). Otwarta nauka w świetle dokumentów Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia. W: Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Pod red. A. Korycińskiej-Huras i M. Janiak. Warszawa: SBP, s. 53-66. 3. Zarządzanie informacją w nauce (2008). Pod red. D.Pietruch-Reizes. Katowice: Wydaw. UŚ 4. Zarządzanie informacją w nauce (2010). Pod red. D. Pietruch-Reizes i W. Babika przy współpr. R. Frączek. Katowice: PTIN Literatura uzupełniająca: 1. Infobazy 2011 - Nauka, Projekty Europejskie, Społeczeństwo Informacyjne. Materiały VI krajowej konferencji naukowej, Gdańsk - Sopot, 5-7 września 2011 r. (2011). [red. Antoni Nowakowski]. Gdańsk: Centrum Informatyczne TASK 2. Infobazy 2008 - Systemy, Aplikacje, Usługi : materiały konferencji, Sopot, 15-17 października 2008 (2008). [red. Antoni Nowakowski ; org.:] Gdańsk: Centrum Informatyczne TASK 3. Infobazy'2005 - bazy danych dla nauki : materiały konferencji, Gdańsk, 25-27 września 2005 (2005). [red. Antoni Nowakowski]. Gdańsk: Centrum Informatyczne TASK 4. Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego (2005). Pod red. B.Sosińskiej-Kalaty i M. Przastek-Samokowej ; przy współpr. A.Skrzypczaka. Warszawa: Wydaw. SBP 5. Organizowanie środowiska informacji i wiedzy (2008). Pod. red. K.Materskiej, E. Chuchro, B. Sosińskiej-Kalaty. Warszawa: Wydaw. SBP. 6. Profesjonalna informacja w Internecie (2005). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 7. Szpringer, W. (2011). Koncepcja open access w świetle ekonomicznej analizy praw własności intelektualnej. Warszawa: Wolters Kluwer Polska |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Diana Pietruch-Reizes | |
Prowadzący grup: | Diana Pietruch-Reizes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie (zal) na podstawie obecności i wykonania zadania indywidualnego. Dopuszczalne 2 nieobecności. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie przygotowania zadania indywidualnego. Zadanie indywidualne: Każdy student przygotowuje omówienie pisemne (4-5 stron) wybranych 2 tekstów naukowych (artykułów naukowych) związanych z problematyką modułu kształcenia, wybranych z czasopism z zakresu informatologii (nauki o informacji; Library and Information Science) wydawanych w języku angielskim. Terminy wykonania zadania indywidualnego są ustalane ze studentami na pierwszym wykładzie. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - wykład informacyjny |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 30 godzin Czytanie literatury i przyswojenie nowej wiedzy: 15 godzin Przygotowanie zadania indywidualnego: 15 godzin "Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS" |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
• Funkcjonowanie informacji w nauce w kontekście budowy Europejskiej Przestrzeni Badawczej. Wykorzystanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. • Procesy informacyjne zachodzące w systemie nauki. • Działalność badawcza i prace rozwojowe (B+R). Pokrewne rodzaje działalności ściśle powiązane z B+R ze względu na przepływ informacji. Usługi informacyjne w dziedzinie nauki i techniki. • Zadania i funkcje instytucji realizujących badania naukowe i prace rozwojowe (B+R) w Polsce: 1) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 2) Narodowe Centrum Nauki, 3) Instytuty badawcze, 4) Instytuty naukowe PAN, 5) Podstawowe jednostki organizacji uczelni. Zarządzanie informacją w kontekście prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych. Bariery informacyjne w nauce. • Użytkownicy informacji naukowej i ich potrzeby. • Zarządzanie informacją w kontekście komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych. • Zarządzanie własnością intelektualną i transfer wiedzy pomiędzy uczelniami wyższymi i przedsiębiorstwami. • Infrastruktury informatyczne, informacyjne i telekomunikacyjne dla nauki. • Biblioteki cyfrowe, repozytoria wiedzy naukowej, bazy publikacji, system publikowania informacji naukowych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pietruch-Reizes D. (2016). Zarządzanie informacją w obszarze nauki w Polsce : uwarunkowania prawne. W: Inspiracje i innowacje : zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: Biblioteka Jagiellońska, s. 147-156. 2. Pietruch-Reizes, D. (2014). Otwarta nauka w świetle dokumentów Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia. W: Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Pod red. A. Korycińskiej-Huras i M. Janiak. Warszawa: SBP, s. 53-66. 3. Zarządzanie informacją w nauce (2008). Pod red. D.Pietruch-Reizes. Katowice: Wydaw. UŚ 4. Zarządzanie informacją w nauce (2010). Pod red. D. Pietruch-Reizes i W. Babika przy współpr. R. Frączek. Katowice: PTIN Literatura uzupełniająca: 1. Infobazy 2011 - Nauka, Projekty Europejskie, Społeczeństwo Informacyjne. Materiały VI krajowej konferencji naukowej, Gdańsk - Sopot, 5-7 września 2011 r. (2011). [red. Antoni Nowakowski]. Gdańsk: Centrum Informatyczne TASK 2. Infobazy 2008 - Systemy, Aplikacje, Usługi : materiały konferencji, Sopot, 15-17 października 2008 (2008). [red. Antoni Nowakowski ; org.:] Gdańsk: Centrum Informatyczne TASK 3. Infobazy'2005 - bazy danych dla nauki : materiały konferencji, Gdańsk, 25-27 września 2005 (2005). [red. Antoni Nowakowski]. Gdańsk: Centrum Informatyczne TASK 4. Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego (2005). Pod red. B.Sosińskiej-Kalaty i M. Przastek-Samokowej ; przy współpr. A.Skrzypczaka. Warszawa: Wydaw. SBP 5. Organizowanie środowiska informacji i wiedzy (2008). Pod. red. K.Materskiej, E. Chuchro, B. Sosińskiej-Kalaty. Warszawa: Wydaw. SBP. 6. Profesjonalna informacja w Internecie (2005). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 7. Szpringer, W. (2011). Koncepcja open access w świetle ekonomicznej analizy praw własności intelektualnej. Warszawa: Wolters Kluwer Polska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.