Obserwatorium kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-129 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Obserwatorium kultury | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-2SO Zarządzanie informacją, II stopień, II rok, semestr letni, FK |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paloma Korycińska | |
Prowadzący grup: | Paloma Korycińska, Małgorzata Stanula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych umożliwiających efektywne uczestnictwo w kulturze. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student/studentka • zna rolę społeczną, historię i zasady organizacji zasobów różnych typów placówek kultury, w tym instytucji przechowujących i dokumentujących polskie dziedzictwo książkowe • ma szeroką wiedzę na temat źródeł informacji o kulturze, w tym o kulturze książki • zna i poprawnie posługuje się terminologią naukową z zakresu kultury książki • przedstawia najważniejsze kierunki, problemy oraz badania nad książką i jej rolą w kulturze i społeczeństwie • rozpoznaje różne formy i typy książek oraz historyczne i współczesne trendy w ich projektowaniu, produkcji, przechowywaniu, dystrybucji i udostępnianiu • wyjaśnia wartość i rolę książki w kulturze, sztuce, edukacji oraz w komunikacji społecznej i naukowej • zna mechanizmy społecznego obiegu książki w przeszłości i obecnie • zna dobre praktyki w zakresie realizacji przedsięwzięć kulturalnych w skali lokalnej • zna bieżącą ofertę kulturalną, w tym artystyczną, na poziomie lokalnym i krajowym oraz uczestniczy aktywnie w wybranych wydarzeniach i projektach z tego obszaru, według corocznie aktualizowanego programu opracowanego przez prowadzącego / prowadzących zajęcia. Umiejętności • wyszukuje i przetwarza informacje dotyczące działalności, zasobów i oferty instytucji kultury • orientuje się w sposobach przedstawiania danych o kolekcjach utrzymywanych przez instytucje kultury • samodzielnie lub w zespole planuje i realizuje oryginalne projekty profesjonalne w wybranych obszarach działalności informacyjnej, bibliotecznej lub wydawniczo-księgarskiej, przy czym tematyka tych projektów związana jest z promowaniem bądź krytycznym komentowaniem bieżących wydarzeń kulturalnych, utrwalaniem i wzbogacaniem kultury korporacyjnej swojego przyszłego środowiska zawodowego lub kształceniem umiejętności odbioru przekazów kulturalnych wśród uczestników komunikacji społecznej. • identyfikuje potrzeby odbiorców usług i produktów w wybranych obszarach działalności informacyjnej, bibliotecznej lub wydawniczo-księgarskiej, związanej z uczestnictwem w kulturze. • sprawnie wykorzystuje współczesne technologie informacyjne i komunikacyjne do realizacji własnych projektów związanych z uczestnictwem w kulturze. • poprawnie interpretuje pojęcie jakości w kontekście realizowanych projektów profesjonalnych oraz celowo i świadomie dobiera kryteria i sposoby oceny jakości swojej pracy. • sprawnie wyszukuje informacje na temat wszystkich aspektów kultury książki, także wykorzystując w tym celu współczesne technologie informacyjne i komunikacyjne • identyfikuje różnorodne formy i przejawy obecności i znaczenia książki w kulturze i społeczeństwie • jest przygotowany do popularyzowania wiedzy o książce i jej roli w dziedzictwie kulturalnym i narodowym z wykorzystaniem właściwych kanałów komunikacyjnych • samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności w zakresie kultury książki • integruje wiedzę na temat różnych aspektów kultury książki i wykorzystuje ją w sytuacjach profesjonalnych • umie określić miejsce i funkcje różnych form książki we współczesnym systemie kultury • umie przygotować i wygłosić przed publicznością dłuższą wypowiedź na temat związany z problematyką kultury książki, dawnej i współczesnej Kompetencje społeczne • przyjmuje odpowiedzialność za właściwe i terminowe wykonanie i konsekwencje projektów planowanych lub realizowanych samodzielnie lub przez kierowany przez siebie zespół oraz za wizerunek reprezentowanego środowiska profesjonalnego i naukowego • jest przygotowany do systematycznego obserwowania bieżącego życia kulturalnego, w tym artystycznego i związanego z książką, na poziomie lokalnym i krajowym oraz ma potrzebę aktywnego uczestnictwa w wybranych wydarzeniach i projektach z tego obszaru • akceptuje wartość książki jako ważnego składnika dziedzictwa kulturowego • aprobuje wartość aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego związanego z książką • jest przekonany o konieczności ciągłego, samodzielnego uaktualniania wiedzy i umiejętności w zakresie kultury książki • jest przygotowany do podejmowania działań na rzecz zachowania dziedzictwa książkowego dla przyszłych pokoleń |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów. W ramach pracy własnej studenci będą uczestniczyć we wskazanych bezpłatnych wydarzeniach kulturalnych, w tym artystycznych, oraz w imprezach promujących kulturę korporacyjną środowiska ludzi książki i pracowników informacji (wystawy, pokazy filmowe, odczyty, koncerty, targi książki, spektakle teatralne itd.) Zaliczenie na ocenę. Oceną końcową jest ocena z zaliczenia. Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach (każdy z prowadzących informuje o dopuszczalnym limicie nieobecności) i imprezach kulturalnych wskazanych przez prowadzących zajęcia, a także wykonanie i zaliczenie projektów grupowych, m.in. w formie pracy pisemnej/prezentacji. Ocenie podlega (zależnie od modułu ćwiczeń): ⎯ obecność na zajęciach: 0-20 pkt ⎯ aktywny udział w zajęciach (ocenianie ciągłe): lub udział w we wskazanych imprezach kulturalnych: 0-30 pkt. ⎯ projekt zespołowy: organizacja przedsięwzięcia kulturalnego 0-50 pkt Zaliczenie może otrzymać student, który uzyskał łącznie co najmniej 52 punkty. Obowiązuje następująca skala ocen (1 – 100 pkt.): 0-50 pkt – ocena ndst 51-60 pkt. – ocena dst 61-70 pkt. – ocena + dst 71-80 pkt. – ocena db 81-90 pkt. – ocena + db 91-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, udziału we wskazanych imprezach kulturalnych oraz realizacji projektów zespołowych. Dodatkowe kryteria oceny stanowią: terminowość wykonania zadań cząstkowych oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy metod kształtujących: ⎯ bieżąca ocena stopnia przyswojenia wiedzy, ⎯ bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji poszczególnych etapów projektów podczas ćwiczeń i konsultacji z prowadzącymi ⎯ analiza, ocena i ewentualna korekta podziału pracy w ramach zespołów na etapie planowania projektów realizowanych w ramach zajęć ⎯ dyskusja oceniająca po wykonaniu projektu, oraz metod podsumowujących: ⎯ ostateczna, końcowa ocena projektów realizowanych w ramach ćwiczeń oraz sposobu ich realizacji, w tym zgodności z zaleceniami, zgodności z planem, terminowości wykonania. |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające: o opis o objaśnienie lub wyjaśnienie • metody praktyczne: o ćwiczenia przedmiotowe o metoda projektów • metody problemowe: o wykład problemowy o wykład konwersatoryjny o metody aktywizujące: • gry dydaktyczne (symulacyjne) • dyskusja dydaktyczna • metoda przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach: 45 godzin Udział we wskazanych imprezach kulturalnych: 10 godzin Przygotowanie do zajęć (czytanie literatury dodatkowej i przyswojenie nowej wiedzy, opracowywanie scenariuszy dyskusji, redagowanie recenzji): 15 godzin Przygotowanie projektów zaliczeniowych: 50 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS |
|
Pełny opis: |
Źródła informacji o kulturze • Typy instytucji kultury i ich misje • Poziomy reprezentacji zasobów instytucji kultury • Zasady organizowania dyskusji krytycznej na tematy związane z twórczością artystyczną • Zasady tworzenia projektów kulturalnych • Kultura książki jako kategoria bibliologiczna • Badania nad kulturą książki dawnej i współczesnej • Kultura książki w aspekcie teoretycznym (system książki i jej funkcje) • Kultura książki w aspekcie historycznym • Kultura książki w aspekcie przestrzennym (globalna, narodowa, regionalna i lokalna) • Kultura różnych rodzajów książki (książka literacka, naukowa, artystyczna, elektroniczna itp.) • Kultura książki różnych zbiorowości społecznych i jednostek • Książka w dziedzictwie kulturowym i narodowym | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kargul, J, Upowszechnianie, animacja i komercjalizacja kultury. Warszawa 2012 2. Bieńkowska B., współpr. E. Maruszak. Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005 3. Góralska M. Książka elektroniczna – przeszłość i perspektywy. W: Oblicza kultury książki. Wrocław 2005, s. 11-28 4. Migoń K., „Kultura książki” – wyrażenie potoczne, kategoria badawcza, czy Literatura uzupełniająca: 1. Migoń K., Uniwersum piśmiennictwa, jego właściwości, granice i sposoby istnienia. W: Uniwersum piśmiennictwa wobec komunikacji elektronicznej. Wrocław 2009, s. 11-20 2. Strony internetowe wybranych instytucji kultury |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.