Projektowanie badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-136 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie badań naukowych | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-2SO Zarządzanie Informacją, II stopnia, stacjonarne, I rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
6.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Cisek | |
Prowadzący grup: | Sabina Cisek, Piotr Lechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Cel ogólny zajęć stanowi praktyczne przygotowanie do prowadzenia badań naukowych, przede wszystkim – empirycznych, w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania informacją i obszarów pokrewnych. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student/ka zna i rozumie procedury poznawcze i ramy meta-teoretyczne stosowane w badaniach z zakresu szeroko rozumianego zarządzania informacją oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach (perspektywa bibliologiczna i informatologiczna). Umiejętności Student/ka potrafi projektować badania naukowe o charakterze ilościowym, jakościowym lub mieszanym, w tym – dobierać właściwe podstawy teoretyczne, strategie, metody i techniki badań do rozwiązania konkretnych problemów zarządzania informacją, a także objaśnić warunki i zasady ich stosowania. Kompetencje społeczne Student/ka jest gotów/a do - permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w odpowiedzi na nowe osiągnięcia nauki, zmiany zachodzące w środowisku informacyjnym oraz zmiany zachowań informacyjnych człowieka, - realizowania powierzonych oraz opracowanych przez siebie zadań poznawczych z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz związanych z praktyczną stroną zarządzania informacją. |
|
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykład: egzamin Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń. Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu jest uczestnictwo (dopuszczalna jedna nieobecność) i aktywny udział w zajęciach (dyskusja). Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w ramach każdej części ćwiczeń), aktywny w nich udział (dyskusja, omawianie lektur) oraz terminowe i zgodne z zaleceniami wykonanie dwóch projektów badań (ilościowych i jakościowych). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie egzaminu oraz uczestnictwa i aktywności na zajęciach (dyskusja), bieżącej realizacji ćwiczeń i zadań oraz dwóch grupowych projektów badań (badania ilościowe i jakościowe). Kryteria oceny stanowią: jakość i terminowość wykonania ćwiczeń, zadań i projektów oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobów ich realizacji, określonych przez prowadzących zajęcia. Indywidualne ćwiczenia i zadania dotyczą „praktycznego” wykorzystania wybranych procedur badawczych. Zasadniczo ich realizacja odbywa się w trakcie zajęć, mogą jednak być kończone samodzielnie przez studentów, gdy zajdzie taka potrzeba. Szczegółowe wytyczne będą podawane przez prowadzących sukcesywnie w trakcie zajęć. Dwa projekty badań (ilościowego i jakościowego/mieszanego) tworzone są przez studentów w grupach dwuosobowych. Szczegółowe wskazówki zostaną przedstawione na początkowych zajęciach. Ponadto studenci są zobowiązani w ramach przygotowania do zajęć do przeczytania lektur obowiązkowych. Osiąganie zamierzonych efektów będzie sprawdzane przy pomocy METOD KSZTAŁTUJĄCYCH: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji ćwiczeń i zadań w trakcie zajęć oraz podczas konsultacji poza zajęciami, - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji projektów badań podczas konsultacji poza zajęciami, oraz METOD PODSUMOWUJĄCYCH: - egzamin, - ostateczna, końcowa ocena projektów badania ilościowego i jakościowego/mieszanego oraz sposobu ich realizacji, w tym zgodności z zaleceniami, jakości i terminowości wykonania. |
|
Metody dydaktyczne: | analiza tekstów, metoda projektów, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, metody e-learningowe, ćwiczenia przedmiotowe, konsultacje, infografika |
|
Bilans punktów ECTS: | wykład 15 h ćwiczenia 30 h przygotowanie projektu 60 h przygotowanie do ćwiczeń 30 h studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia 15 h Łączny nakład pracy studenta - liczba godzin 150, co daje 5 punktów ECTS Liczba godzin kontaktowych - 45 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
1) Specyfika poznania naukowego (intersubiektywna sprawdzalność, właściwe uzasadnienie). Źródła wiedzy akceptowane w nauce - co to znaczy być "udowodnionym" naukowo? Rodzaje rozumowań (niezawodne i zawodne). Typy badań (aprioryczne i empiryczne; eksploracyjne, opisowe, wyjaśniające; idiograficzne, omotetyczne i typologiczne; podstawowe i stosowane; ilościowe, jakościowe i mieszane). Błędy poznawcze - wybrane przykłady. 2) Metodologia – sposób poznawania świata akceptowany w danej dyscyplinie naukowej. Typologia i krótka charakterystyka założeń i procedur poznawczych (paradygmaty, strategie, metody i techniki badań). Metodologia jako "odpowiedź" na zawodność indukcji i innych rozumowań – działania na rzecz uprawomocnienia wyników badań (dobór próby, intersubiektywna sprawdzalność, rygor, triangulacja). 3) Badania jakościowe i mieszane – charakterystyka. Metodologia jakościowa w zarządzaniu informacją. Porównanie cech badań ilościowych, jakościowych i mieszanych. 4) Projektowanie badań jakościowych i mieszanych – aspekty metodologiczne i organizacyjne. Struktura projektu (szczegółowy schemat). Etapy procesu badawczego oraz elementy badań: problem i pytania badawcze; cele; dobór próby; podstawy teoretyczne; paradygmaty – podejścia; metody; techniki gromadzenia, przetwarzania i analizy danych empirycznych; wyniki badań – różne rodzaje; prezentacja rezultatów. 5) Podstawy metodologiczno-teoretyczne w badaniach jakościowych z zakresu zarządzania informacją – wybrane (m.in. fenomenografia, teoria ugruntowana, a także szerokie koncepcje informatologiczne). 6) Badania ilościowe – charakterystyka. 7) Projektowanie badań ilościowych – aspekty metodologiczne i organizacyjne. 8) Metodologia ilościowa: badania sondażowe, bibliometria – elementy, ilościowa analiza zawartości zasobów, metody statystyczne (wybrane). 9) Analiza i krytyka piśmiennictwa – jak to zrobić porządnie? 10) Gromadzenie danych empirycznych w badaniach jakościowych – ćwiczenia praktyczne. Dobór próby. Triangulacja. Wybrane techniki badawcze. Kiedy należy zacząć i kiedy można przestać gromadzić dane (nasycenie)? 11) Przetwarzanie i analiza danych empirycznych w badaniach jakościowych – wybrane podejścia i techniki. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem profesjonalnego oprogramowania. | |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Stefaniak, Barbara; Skalska-Zlat, Marta; Cisek, Sabina (2016). Metody badań w nauce o informacji (informatologii). W: Babik, Wiesław red. (2016). Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 89-122. 2. Pozostałe lektury obowiązkowe zostaną podane na pierwszych zajęciach. Dodatkowa 1. Literatura dodatkowa zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.